Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Judon aloittaminen "vanhemmalla" iällä

Kamppailu-urheilulajit eli BJJ, MMA, nyrkkeily, paini, potkunyrkkeily, thainyrkkeily jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
JariS
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 11
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

#46

Viesti JariS »

Yodhi kirjoitti: Kilpailu judossa kiinnostaisi, mutta minullekin on vähän epäselvää, että miten tuo mahtaa enää näin kypsällä iällä - ja vieläpä naiselle - onnistua. Aiemmin katsastelimme yhdessä kaverin kanssa, että ensi maaliskuussa olisi aikuisten aloittelijakisat, mutta nyt kun Judoliiton sivuja tutkailen, ne näyttävätkin olevan vain nuorille. Vähän epäilyttäisi lähteä suoraan kovempiin kisoihin heiteltäväksi, mutta onkos tässä vaihtoehtoja?
:)
Moi.

Ainakin tällainen tapahtuma olisi tiedossa keväällä, missä ymmärtääkseni voisit kisata (ote E-S alueen tapahtumakalenterista):
la 2.2. , Tampere, Ice Power Cup (B/C/D/E) sekä (M/N: 5.- 2.kyu).

Ainakin 1 meidän seurasta lähdössä. Mietin itekin, kehtaisko. Tuntuu, että kynnys osallistumiseen vaan kasvaa, kun tajuaa miten vähän osaa...
Kuvake
Yodhi
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 995
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Etelä-Suomi

#47

Viesti Yodhi »

JariS kirjoitti: Moi.

Ainakin tällainen tapahtuma olisi tiedossa keväällä, missä ymmärtääkseni voisit kisata (ote E-S alueen tapahtumakalenterista):
la 2.2. , Tampere, Ice Power Cup (B/C/D/E) sekä (M/N: 5.- 2.kyu).

Ainakin 1 meidän seurasta lähdössä. Mietin itekin, kehtaisko. Tuntuu, että kynnys osallistumiseen vaan kasvaa, kun tajuaa miten vähän osaa...
Kiitokset vinkistä, täytyy alkaa suunnitella, että kannattaako tuonne lähteä yrittämään. Ei kai siinä mitään muuta menettäisi kuin itsekunnioituksensa. :lol:
Asyd
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5
Lauteille: Helmikuu 2008
Paikkakunta: Pieksämäki

#48

Viesti Asyd »

Jeps, eli tuli aloitettua judon harrastaminen tänä talvena. Ikää on tänä vuonna 24, joten lasken itseni melko vanhaksi lajin aloittajaksi. Aikaisemmin en ole harrastanut minkäänlaista kamppailu-/itsepuolustuslajia, mutta muun koulutuksen kautta olen saanut aika hyvän pohjatiedon ukemeista jne. Mieleen on tullut nyt harjoituksissa käytyäni, että miten voisi vahvistaa keskikroppaa, jotta selkä ei vihoittelisi. Aikaisemmin olen harrastanut lähinnä punttisalia, joka on vaihtunut ajan myötä kuulailuksi, kehonpainolla harjoitteluksi ja muutenkin enemmän siihen Toiminnalliseen suuntaan.

Judon harjoituksissa olen kuitenkin huomannut, kuinka eri tavalla lihakset rasittuvat tuossa vääntäessä, varsinkin kun tekniikan puutetta yrittää korvata sillä voimalla, vaikka se ei olekaan kovin fiksua, saati sitten mukavaa harjoitusvastukselle. Toisin sanoen kroppa on ollut melkoisessa shokissa, kun kaikkea ei voikaan tehdä isoilla lihaksilla, vaan kaikenlaiset kääntyilyt ja väännöt tapahtuvat täysin vierailla lihaksilla. Tämä on tuntunut varsinkin alaselässä, joka tuppaa vihoittelemaan muulloinkin.

Itse ajattelin kokeilla jättää rankemman punttitreenin kokonaan väliin, keskittyä liikkuvuuden parantamiseen ja keskivartalon vahvistamiseen.

Olisiko jollakulla ollut vinkkejä tästä aiheesta suuntaan tai toiseen?
taifuuni
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1078
Lauteille: Heinäkuu 2005

#49

Viesti taifuuni »

Asyd kirjoitti: Jeps, eli tuli aloitettua judon harrastaminen tänä talvena. Ikää on tänä vuonna 24, joten lasken itseni melko vanhaksi lajin aloittajaksi. Aikaisemmin en ole harrastanut minkäänlaista kamppailu-/itsepuolustuslajia, mutta muun koulutuksen kautta olen saanut aika hyvän pohjatiedon ukemeista jne. Mieleen on tullut nyt harjoituksissa käytyäni, että miten voisi vahvistaa keskikroppaa, jotta selkä ei vihoittelisi. Aikaisemmin olen harrastanut lähinnä punttisalia, joka on vaihtunut ajan myötä kuulailuksi, kehonpainolla harjoitteluksi ja muutenkin enemmän siihen Toiminnalliseen suuntaan.

Judon harjoituksissa olen kuitenkin huomannut, kuinka eri tavalla lihakset rasittuvat tuossa vääntäessä, varsinkin kun tekniikan puutetta yrittää korvata sillä voimalla, vaikka se ei olekaan kovin fiksua, saati sitten mukavaa harjoitusvastukselle. Toisin sanoen kroppa on ollut melkoisessa shokissa, kun kaikkea ei voikaan tehdä isoilla lihaksilla, vaan kaikenlaiset kääntyilyt ja väännöt tapahtuvat täysin vierailla lihaksilla. Tämä on tuntunut varsinkin alaselässä, joka tuppaa vihoittelemaan muulloinkin.

Itse ajattelin kokeilla jättää rankemman punttitreenin kokonaan väliin, keskittyä liikkuvuuden parantamiseen ja keskivartalon vahvistamiseen.

Olisiko jollakulla ollut vinkkejä tästä aiheesta suuntaan tai toiseen?
Pari asiaa tuli mieleen, yritä vähentää turhaa jännittämistä ja jäkittämistä
siinä tempoillessa, olla rennompi ja kohdistaa voimaa paremmin, se vähentää rasitusta huomattavasti. Toinen asia on selän asento, eli kiinnitä enemmän huomiota kehon luontevaan ja vahvaan tukilinjaan ettei kaikki alaselän tukilihaksisto tee turhaa ja haitallistakin työtä rintakehä liian nostettuna jolloin alaselkään tulee kova vino kuormitus.
Asyd
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5
Lauteille: Helmikuu 2008
Paikkakunta: Pieksämäki

#50

Viesti Asyd »

Aivan, eli turhaa voimailua pois. Tuli eilisten treenejen päätteeksi mieleen, että mitä ne judon perus-periaatteet sanoikaan. Eli elä itse ole se pääasiallinen voimentuottaja, vaan mukaile sitä toista! Sain taas illalla paukuttaa päätä seinään, kun uuden mentaliteetin omaksuminen saattaa kestää hiukan aikaa...

Tuon lisäksi ajattelin keskittää punttihommat tuon kuulan heilutteluun, se auttaa mielestäni huomattavasti kehittämään keskivatalon hallintaa...
Pete H
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 582
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

#51

Viesti Pete H »

Nyt kaikki myöhemmällä iällä aloittaneet ja ensimmäisen värin vyöhön saaneet Mikkeliin 16.3. kisaamaan. :)
Pete, se läski ja rikkinäinen.
Kuvake
Jklak
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 274
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Espoo/Karakallio
Etulaji: ZNKR jodo 3.dan
Sivulajit: Kendo 2.dan, ZNKR iaido 2.dan, Shindo Muso ryu jojutsu, Muso Shinden ryu iaido.
Takalajit: Aikikai aikido, Judo, Taekwon do

#52

Viesti Jklak »

Itse aloitin judon ensimmäisen kerran 15-vuotiaana. Pidin kovasti lajista mutta viikkoa ennen vihreän vyön koetta teloin polven. Ei leikattu ja kuntoutui kohtuullisesti joskin verkkaan ja lievin pysyvin vammoin. Intin jälkeen tein lyhyen paluun mutta siirryin muiden syiden kautta aikidoon josta sittemmin aselajeihin. Olen kuitenkin vakavasti tuumannut että kun poika (nyt 3.v ) saa muutaman vuoden lisää niin voisin lähteä tatamille yhdessä nuoremman sukupolven kanssa. Niin ikää on kohta 39.v. Seniori kilpailua en koe ongelmaksi vaan judo-shiai on kivaa jos tosikkomaisuus vältetään. Vaikeuksia on enemmänkin itselle että juniorille sopivan seuran löytämisessä.
Jarkko Lakkisto
Kendo 2. dan, ZNKR jodo 3. dan, ZNKR iaido 2. Dan
Porin kendoseura - Dai Kuma Ken Kai / jodovastaava

" As the Spirit Wanes, the Form Appears." © C.Bukowski
Kuvake
D.F.
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 230
Lauteille: Tammikuu 2008
Paikkakunta: Tampere

#53

Viesti D.F. »

judo kirjoitti: Nyt kaikki myöhemmällä iällä aloittaneet ja ensimmäisen värin vyöhön saaneet Mikkeliin 16.3. kisaamaan. :)
Jep, sinne olen matkalla. :D Pelottaa vaan, että ne pirun 13-vuotiaat pistää mut ihan solmuun.

Tietääkö joku muuten sen, miksi tuolla Mikkelissä pojille on alle 15-vuotiaiden sarja, mutta tytöille alle 13-vuotiaiden vastaava? Koska 13-vuotiaan koordinaatio ei kuitenkaan ole ihan sitä, mitä esim. 21-vuotiaalla. Voi tulla vammoja.

Sain keltaisen vyön joulukuun lopulla ja Mikkelin kisat ovat sitten toiset kisat urallani. Ihan jännää. Mietityttää vaan, että miten hyväksi siinä oikeasti voi kehittyä, kun olen 21-vuotiaaksi ihan pirun raihnainen jo nyt... Jotain lämmittelyvinkkejä, joita kannattaa vanhana eukkona käyttää kisoissa, ettei paikat mene palasiksi?
"My attitude is that if you push me towards something that you think is a weakness, then I will turn that perceived weakness into a strength."
M M A
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 417
Lauteille: Lokakuu 2006

#54

Viesti M M A »

meidän kylälle puuhaillaan kans kuulemma judoseuraa, tai ovat jo aloittaneet kai :) . vähä ois tehny mieli mennä kokeilemaan, muttei kehtaa vanhuksena mennä sekaan :D . eikä kyllä olis tieten aikaakaan, kun vaparia ja nyrkkeilyä pitää suorittaa ja reenit menis päällekkäin varmaankin.
Pete H
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 582
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

#55

Viesti Pete H »

D.F. kirjoitti:
judo kirjoitti:Nyt kaikki myöhemmällä iällä aloittaneet ja ensimmäisen värin vyöhön saaneet Mikkeliin 16.3. kisaamaan. :)
Jep, sinne olen matkalla. :D Pelottaa vaan, että ne pirun 13-vuotiaat pistää mut ihan solmuun.

Tietääkö joku muuten sen, miksi tuolla Mikkelissä pojille on alle 15-vuotiaiden sarja, mutta tytöille alle 13-vuotiaiden vastaava? Koska 13-vuotiaan koordinaatio ei kuitenkaan ole ihan sitä, mitä esim. 21-vuotiaalla. Voi tulla vammoja.

Sain keltaisen vyön joulukuun lopulla ja Mikkelin kisat ovat sitten toiset kisat urallani. Ihan jännää. Mietityttää vaan, että miten hyväksi siinä oikeasti voi kehittyä, kun olen 21-vuotiaaksi ihan pirun raihnainen jo nyt... Jotain lämmittelyvinkkejä, joita kannattaa vanhana eukkona käyttää kisoissa, ettei paikat mene palasiksi?
Hienoa, siellä tavataan. Minä olen ainakin niin huonokuntoinen, että alkulämmin otetaan hyvin varovasti ja ukemia välttäen :lol:
Pete, se läski ja rikkinäinen.
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#56

Viesti JanneM »

judo kirjoitti:
D.F. kirjoitti:
judo kirjoitti:Nyt kaikki myöhemmällä iällä aloittaneet ja ensimmäisen värin vyöhön saaneet Mikkeliin 16.3. kisaamaan. :)
Jep, sinne olen matkalla. :D Pelottaa vaan, että ne pirun 13-vuotiaat pistää mut ihan solmuun.

Tietääkö joku muuten sen, miksi tuolla Mikkelissä pojille on alle 15-vuotiaiden sarja, mutta tytöille alle 13-vuotiaiden vastaava? Koska 13-vuotiaan koordinaatio ei kuitenkaan ole ihan sitä, mitä esim. 21-vuotiaalla. Voi tulla vammoja.

Sain keltaisen vyön joulukuun lopulla ja Mikkelin kisat ovat sitten toiset kisat urallani. Ihan jännää. Mietityttää vaan, että miten hyväksi siinä oikeasti voi kehittyä, kun olen 21-vuotiaaksi ihan pirun raihnainen jo nyt... Jotain lämmittelyvinkkejä, joita kannattaa vanhana eukkona käyttää kisoissa, ettei paikat mene palasiksi?
Hienoa, siellä tavataan. Minä olen ainakin niin huonokuntoinen, että alkulämmin otetaan hyvin varovasti ja ukemia välttäen :lol:
Meitähän on sitten useampiakin potkulaisia menossa sinne vääntämään...

Mitkäs sarjat kenelläkin on?
Mulla on se miesten sarja mikä alkaa plussalla.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Pete H
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 582
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

#57

Viesti Pete H »

Minä yritän alle... :lol: Vielä on monta kiloa yli, mutta kun olen tällainen lyhyt ja huonokuntoinen, yritän alle siis -90.
Pete, se läski ja rikkinäinen.
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#58

Viesti JanneM »

judo kirjoitti: Minä yritän alle... :lol: Vielä on monta kiloa yli, mutta kun olen tällainen lyhyt ja huonokuntoinen, yritän alle siis -90.
Tuu mun kaa mursusarjaan. :D
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Pete H
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 582
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

#59

Viesti Pete H »

Sä oot liian kova vastus. Ihan tosi, mä oon ihan kökkö ja kaikki mun seurassa on ihmeissään tästä tempauksesta. En ole ollenkaan treenannut ikinä kisoihin, mitä nyt nämä 3-5 kertaa... :)
Pete, se läski ja rikkinäinen.
Pete H
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 582
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

#60

Viesti Pete H »

Nii, ketkäs kaikki sinne on tulossa?
Pete, se läski ja rikkinäinen.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 1 kurkkija