Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

BJJ ja vyökäytännöt

Kamppailu-urheilulajit eli BJJ, MMA, nyrkkeily, paini, potkunyrkkeily, thainyrkkeily jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Benu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 31
Viestit: 3168
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Espoo

Re: BJJ ja vyökoekäytännöt

#481

Viesti Benu »

Totte kirjoitti: Mä en nyt oikein ymmärrä mikä tässä on niin vaikeaa.

a) Jos tykkää painimisesta painimisen vuoksi tai haluaa kerrata/hioa jo osaamiaan juttuja, käy "kaveripiirissä" painimassa.

b) Jos haluaa opetella BJJ:ta, käy (ohjatuissa) BJJ-treeneissä. Jos haluaa (täydentävää) lisätreeniä, kts. lisäksi a).

c) Jos haluaa vyöarvoja BJJ:ssa, kts. b).
Mun mielestä sä kiteytit ongelman ytimen hyvin. A ja C eivät mene yhteen.
Lazy jiu-jitsu
Kuvake
Antti K
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 1339
Lauteille: Tammikuu 2012
Paikkakunta: JKL

Re: BJJ ja vyökoekäytännöt

#482

Viesti Antti K »

Harrastajamäärien ja lajin kasvaessa vyökriteerit ovat varmasti muuttuneet siitä, mitä ne olivat vaikka 10 vuotta sitten. Tämä ei tietenkään ole huono asia, mutta ainakin aikaisemmin purppura on yleensä ollut jo sellainen vyöarvo, että sitä ei tällaisella treenillä ja säätämisellä olisi ollut mahdollisuutta saada. Aika monella harrastajalla eteneminen on jäänyt siniseen, vaikka nujuamassa on käyty vuosia.
En tietenkään toivo, että Hannu ei kehittyisi lajissa ja saavuttaisi vyöarvoja, mutta todella toivon, että vyöjärjestelmä ei ole muuttunut niin paljoa, että vöitä voisi saada satunnaisella ohjatulla harjoittelulla ja youtube-videoilla, oli tämän tukena miten paljon oman epämääräisen painiskeluryhmän treenivuosia tahansa.
Kuvake
Benu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 31
Viestit: 3168
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Espoo

Re: BJJ ja vyökoekäytännöt

#483

Viesti Benu »

Antti K kirjoitti: Harrastajamäärien ja lajin kasvaessa vyökriteerit ovat varmasti muuttuneet siitä, mitä ne olivat vaikka 10 vuotta sitten. Tämä ei tietenkään ole huono asia, mutta ainakin aikaisemmin purppura on yleensä ollut jo sellainen vyöarvo, että sitä ei tällaisella treenillä ja säätämisellä olisi ollut mahdollisuutta saada. Aika monella harrastajalla eteneminen on jäänyt siniseen, vaikka nujuamassa on käyty vuosia.
En tietenkään toivo, että Hannu ei kehittyisi lajissa ja saavuttaisi vyöarvoja, mutta todella toivon, että vyöjärjestelmä ei ole muuttunut niin paljoa, että vöitä voisi saada satunnaisella ohjatulla harjoittelulla ja youtube-videoilla, oli tämän tukena miten paljon oman epämääräisen painiskeluryhmän treenivuosia tahansa.
Nyt täytyy kyllä sen verran sanoa, että itse olen treenannut pitkälle purppuravyöllä pääsääntöisesti itse. Toki olisin valinnut helpomman reitin jos moinen olisi ollut tarjolla. Mutta pakko oli treenata omin päin jos halusi painia. Toki, kävin ihan älyttömän paljon Hangossa painimassa (erityisesti valkosella ja sinisellä) + kaikki Hiltileirit ja muut leirit ympäri suomen + omalla salilla oli jiujitsu leirejä. Tietysti aktiivisen kisaamisen kautta myös tuli monta trial and error tyyppistä oivallutsa omista jutuista.

Joten kyllä purppuran voi saavuttaa "omin nokkineen", mutta en sitä suosittele. Minulla onnekseni oli Hangosta omat valmentajat jotka näkivät minun kehityksen aika handson.

Mutta yksi suurista syistä miksi en ymmärrää Hannu logiikkaa onkin juuri se, että olin itse vastaavanlaisessa tilanteessa enkä ymmärrä miksi hän haluaa opetella itse. Näin aikoinaan märkiä unia siitä miten olisi mahtavaa lähteä jonnekkin isolle salille missä on paljon treenivuoroja / pv ja treenata 10-12 krt / vko maailmanluokan mustavöiden kanssa jne.
Lazy jiu-jitsu
Kuvake
Antti K
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 1339
Lauteille: Tammikuu 2012
Paikkakunta: JKL

Re: BJJ ja vyökoekäytännöt

#484

Viesti Antti K »

Juu, toki alueen/kaupungin ensimmäiset harrastajat joutuvat käymään tällaisen tien, kun parempaa ei ole tarjolla.
Sinullakin on tuossa kuitenkin aika monta muuttujaa listattuna, jotka ainakin foorumikirjoittelun perusteella tuntuvat Hannulta puuttuvan.
Kuvake
Benu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 31
Viestit: 3168
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Espoo

Re: BJJ ja vyökoekäytännöt

#485

Viesti Benu »

Antti K kirjoitti: Juu, toki alueen/kaupungin ensimmäiset harrastajat joutuvat käymään tällaisen tien, kun parempaa ei ole tarjolla.
Sinullakin on tuossa kuitenkin aika monta muuttujaa listattuna, jotka ainakin foorumikirjoittelun perusteella tuntuvat Hannulta puuttuvan.
Joo, meni vähä saivarteluksi :D Mutta halusin tuoda pointtina esille ton että toki se on mahdollista :D
Lazy jiu-jitsu
HannuL
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 66
Viestit: 563
Lauteille: Toukokuu 2013
Paikkakunta: Jyväskylä
Etulaji: kamppailu
Sivulajit: höntsy ja nuju
Takalajit: Monen lajin peruskurssit
Yhteystiedot:

BJJ ja vyökoekäytännöt

#486

Viesti HannuL »

Voiko purppuran saada...Hannu. Nyt en ole selvittänyt kriteereitä eli oikeaa vastausta minulla ei ole, mutta minulla on suunnitelma.

Käytän paljon internettiä, joista neljä sivustoa ovat ihan ytimessä (ei välttämättä tärkeysjärjestyksessä)
1) Jason Scully Grapplersguide. yli 4000 tekniikkaa, mutta oleellisempaa on, että on toimiva forum, erilaisia kisoja ja myös omien videoiden kritiikkiä eli lähetät nujua ja saat vihjeitä, mitä ehkä olisi voinut kokeilla.

2) Lovato Jr treeniryhmä, jossa on tietysti tekniikoita, mutta myös kerran kuumaudessa webinar, jossa voi kysyä ja myös lähettää videoita (tosin harvoin) ja saada palautetta.

3) Stephen Whittier 40 plus ryhmä...videoiden lisäksi vihjeitä selviytymiseen SBGi vetäjä eli sopii mainiosti seuraavaan...

4) Martin Aedma vimeo sivusto

Videoiden teoriaosuuden lisäksi yritän käydä Martin Aedma treeneissä ja toinen hyvä guru on Jaakko Saari. En ole vielä saanut sopimaan omaan ohjelmaan, mutta pitää sovittaa.

Olen ahkera seminaareissa kävijä ja yritän nujuta. Jos tällä systeemillä saisi 2-3 kertaa viikossa Martinin kanssa ajatusten vaihtoa, yhden judon Jaskan kanssa ja yhden ilman ja lisäksi 3 omaa nujua. Siinä alkaa paukut lopua kun lisätään pari nyrkkeilyä ja 2-3 punttia.

Käytännössä jotain aina tippuu eli ihan näin raskas ei arki ole tai jos onnistuu, niin parin viikon päästä on pidettävä lepopäiviä.

En minä tätä ihan huonona systeeminä pidä. Siinä tulee käytännössä noin 5 fyysistä painitreeniä viikossa ja ehkä tunti tai pari päivässä videoiden ihmettelyä. Normaalin työviikon päälle se voi olla liian paljon, mutta yleensä minulla on puolivuotta löysempää töissä.

Sitten niihin youtubevideoihin. On järjetöntä kerätä tekniikoita netistä ja kokeilla mikä toimii.
Jos haluaa käyttää nettiä, kannattaa etsiä periaatteita ja teoriaa.Siis yrittää löytää miksi ja miten juttu toimisi. Pelkästään 3 min demo jostain tempusta ei auta.

Kaikilla käyttämilläni sivuilla käydään läpi periaatteta ja neuvotaan miten ne voisi saada toimimaan! Yleensä tekniikan saa toimimaan painimalla ja hakemalla siitä itselle sopiva muunnos tai löytämällä oikea ajoitus.

Voiko tällä saavuttaa purppuravyön...luulen, että voi, mutta tietysti riippuu siitä miten hyvin nujuamista käytännössä oppii. Uskon, että menetelmä on hyvä. Aikaisempaan toimintaan verrattuna olen saanut lisää kontaktia ohjaukseen ja edistyneempiä painikavereita. Oppimista auttaa hirvittävästi, kun nujuaa teknisten tyyppien kanssa.

Olen itse tyytyväinen pakettin. Pari maailmanluokan opettajaa kontaktissa ja pari huippua opettamassa verkon kautta ja lisäksi niin paljon painia kuin elimistö kestää. Systeemi ei ole niin, että teen mitä opettajat sanovat, vaan niin, että yritän ratkoa ongelmia ja opettajat auttavat. Tämä tekee pelistä itselleni kiinnostavan.
Kiirehtimällä ehtii tehdä enemmän virheitä
Kuvake
Antti K
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 1339
Lauteille: Tammikuu 2012
Paikkakunta: JKL

Re: BJJ ja vyökoekäytännöt

#487

Viesti Antti K »

Juu, jos pidemmän päälle tosiaan saat yhteensä 3-4 treeniä viikossa Aedman ja Saaren kanssa, niin tilannehan on aivan toinen. Nämä siis harjoittelun ytimenä ja verkkojutut ja Monnarin nujut siihen plussana päälle. Tähän asti touhusta vaan on välittynyt aika toisenlainen kuva, mutta hienoa, jos olen väärässä.
HannuL
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 66
Viestit: 563
Lauteille: Toukokuu 2013
Paikkakunta: Jyväskylä
Etulaji: kamppailu
Sivulajit: höntsy ja nuju
Takalajit: Monen lajin peruskurssit
Yhteystiedot:

BJJ ja vyökoekäytännöt

#488

Viesti HannuL »

Antti K kirjoitti: Juu, jos pidemmän päälle tosiaan saat yhteensä 3-4 treeniä viikossa Aedman ja Saaren kanssa, niin tilannehan on aivan toinen. Nämä siis harjoittelun ytimenä ja verkkojutut ja Monnarin nujut siihen plussana päälle. Tähän asti touhusta vaan on välittynyt aika toisenlainen kuva, mutta hienoa, jos olen väärässä.
Tämä on visio eli herrain haave. Visiolla on jotain realismia, eli olen vuodn verran käynyt Jigotain judossa (toiselle Antille korjaan, että 9 kuukautta, koska aloitin viime syksynä). Keväällä sain aikaiseksi tulla tarkistamaan Aedman treenit, ja olin ihan liekeissä, kun huomasin, että hän on SGBi mustavyö. En saanut viimekaudella osumaan Saaren Jaskan treenejä omaan kalenteriin, mutta ne harvat kerrat kun pääsin, sain aivan helmiä eli Jaska piti minulle tunnin privaatin ja siitä riittää vieläkin aineksia harjoitteluun. Kevään kehittämispäivillä käytiin pystytekniikoita ja sekin sessio avasi aivan uusia periaatteita.

Tämän kevään viikko-ohjelma on ollut 2 nyrkkeilyä, 2-3 punttia, 2 judoa ja 3 nujua. Lisäksi pelaan golfia 3 kertaa viikossa eli nämä kaikki ovat fyysisiä. Nettijutut ja drillailut kotona tulevat tämän päälle.

Tänään olin nyrkkeilemässä 7:20 ja nuju alkoi 8:30 ja golf 11. Kohta kirjoitan harjoittelupäiväkirjan ja sitten aloitan huomisen kamppailutreenin suunnittelun. Ehkä etsin jotain vastauksia tämän aamuiseen nujuun eli pelasimme half guardia ja lisää eväitä täytyy saada.

Tämmöistä tämä treenaaminen on ollut ja minä tykkään tästä. Ensi kaudelle tulee hiukan lisää ohjattuja treenejä joka pitää sovittaa omaan tekniikkaan. Yhtä merkittävää kuin Martin ja Jaska ovat myös uudet painikumppanit. Tulee aivan erilaisia reaktioita kuin monnarin nujussa.

En tiedä mikä kuva foorumilla on minun harjoittelustani. Tuskin se on oikea ja tuskin edes tästäkään tulee oikeata. Täytyy muistaa, että vanhan miehen treenit ovat aina vanhan miehen treenejä. Intensiteetti on alhainen, koska muuten ei paikat kestä. Treenejä voi olla 2-3 päivässä, mutta jossain on lintsattava. Puntti on ainoa, jossa uskallan mennä lähelle maksimia...joskus. Siis nyt kun ei tarvitse mennä töihin. Lukukauden aikana tilanne muuttuu, jos on täydet päivät opetusta.
Kiirehtimällä ehtii tehdä enemmän virheitä
HannuL
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 66
Viestit: 563
Lauteille: Toukokuu 2013
Paikkakunta: Jyväskylä
Etulaji: kamppailu
Sivulajit: höntsy ja nuju
Takalajit: Monen lajin peruskurssit
Yhteystiedot:

BJJ ja vyökoekäytännöt

#489

Viesti HannuL »

Kuva

Tässä Jason Scullyn motivaatiotemppu eli vyö hankittu ja odottaa ripustamista jonnekin, että muistuttaa tavoitteesta.
Kiirehtimällä ehtii tehdä enemmän virheitä
Kuvake
Puni
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3845
Lauteille: Kesäkuu 2010
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taekwondo Ilshin
Sivulajit: -
ITF Taekwon-Do
(Ch'ang Hon)
WT Taekwondo
(Kukkiwon, SimUu)
Takalajit: -
Urheilu
Kilpailu
Yhteystiedot:

BJJ ja vyökoekäytännöt

#490

Viesti Puni »

Purppura... Joskus muinoin tuota väriä on kutsuttu violetiksi. Niin ne ajat muuttuu.
PetriP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 2135
Lauteille: Toukokuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: Judo

BJJ ja vyökoekäytännöt

#491

Viesti PetriP »

Puni kirjoitti: Purppura... Joskus muinoin tuota väriä on kutsuttu violetiksi. Niin ne ajat muuttuu.
OT: sä oot mies ja sulle noi sanat on synonyymejä. Sanakiarjasta molemman sanat löytyy purplen käännöksenä
Kuvake
Antti K
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 1339
Lauteille: Tammikuu 2012
Paikkakunta: JKL

Re: BJJ ja vyökoekäytännöt

#492

Viesti Antti K »

Violetti kuulostaa vähän nössöltä. Purppura on paljon mahtipontisempi, vaikka eivät ne aivan synonyymeja taida ollakaan. Violetti taitaa kyllä olla lähempänä totuutta, jos vöitä katsoo.

Toisaalta:
wikipedia kirjoitti: Kansankielessä violettia on kutsuttu myös gretliiniksi, retliiniksi ja kretuliiniksi.
Taidan jatkossa puhua kretuliinivyöstä.
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 89
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Re: BJJ ja vyökoekäytännöt

#493

Viesti JanneM »

Antti K kirjoitti: Violetti kuulostaa vähän nössöltä. Purppura on paljon mahtipontisempi, vaikka eivät ne aivan synonyymeja taida ollakaan. Violetti taitaa kyllä olla lähempänä totuutta, jos vöitä katsoo.

Toisaalta:
wikipedia kirjoitti: Kansankielessä violettia on kutsuttu myös gretliiniksi, retliiniksi ja kretuliiniksi.
Taidan jatkossa puhua kretuliinivyöstä.
Koska @HarriN kritisoi minun käyttämää violettivyö termiä, niin alan minäkin käyttämään kretuliinivyö termiä ja esitän SBJJL hallitukselle, että kretuliinivyö määritettä alettaisiin käyttämään virallisissa yhteyksissä.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 61
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

BJJ ja vyökoekäytännöt

#494

Viesti Andy »

Nyt on molemmat Urholinit mustalla vyöllä. Heillähän oli se tilanne että olivat pitkään kretuliinivyöllä ja ihan ylivoimaisia siinä sarjassa. Ruskea sitten ohitettiin melko nopeasti ja nyt ovat sitä mitä Suomeen tarvitaankin, eli nuoria huippu-urheiljoita, joilla on mahdollisuus kilpailla korkeimmalla tasolla.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 89
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

BJJ ja vyökoekäytännöt

#495

Viesti JanneM »

Andy kirjoitti: Nyt on molemmat Urholinit mustalla vyöllä. Heillähän oli se tilanne että olivat pitkään kretuliinivyöllä ja ihan ylivoimaisia siinä sarjassa. Ruskea sitten ohitettiin melko nopeasti ja nyt ovat sitä mitä Suomeen tarvitaankin, eli nuoria huippu-urheiljoita, joilla on mahdollisuus kilpailla korkeimmalla tasolla.
Urholinien vyöarvokehityshän on ollut melko vauhdikasta.
Vuona 2011 olivat sinisellä vyöllä (en tied kuinka kauan valkoisella ja milloin siniset saivat. Kretuliinivyöllä kisasivat ensi kerran FO-kisoissa vuonna 2013. Ruskeat saivat kesällä 2015 ja mustat nyt kesällä 2016.
Kretuliinivyön ika tuntui monesta vain pitkältä sillä molemmat veljekset olivat lähes pitelemättömiä jo silloin ja voittivat isojakin turnauksia.

Mutta on ehdottoman hienoa, että molemmat Urholinit (Riku on 24 vuotias en muista onko Jesse nuorempo vai vanhempi) ovat nyt mustalla vyöllä ja voivat täten otella vielä vuosia mustavöisten sarjoissa.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 39 kurkkijaa