Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Mattokamppailu

Kamppailu-urheilulajit eli BJJ, MMA, nyrkkeily, paini, potkunyrkkeily, thainyrkkeily jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 93922
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#106

Viesti Mika »

sivarinlötkö kirjoitti: No, mä meinasin mm. niitä kaikkein yksinkertaisimpia alasvientejä. Niitä ei käsittääkseni TL:ssä treenattu ja judosta en tiedä.
En tiedä mitä tarkoitat yksinkertaisella, mutta kyllä meillä harjoitellaan minun mielestäni melko yksinkertaisia maahanvientejä. Monimutkaisista jutuista ei meidän kannaltamme ole paljoa hyötyä.

Miten olet muuten tähän käsitykseen päätynyt?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 18957
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#107

Viesti Andy »

sivarinlötkö kirjoitti: Itsevarmuutta sillä kuitenkin saa, että ei ne surkeatkaan lyönnit ihan käyttökelvottomia ole.
Se itsevarmuus vaan vähenee kummasti, kun luulet olevasi "tosi kova lyömään" ja sitten tulee sparrissa vastaan joku, joka on oikeasti treenannut lyömistä ja mättää kuuppaan. Oon nähnyt näitä jokusen.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

#108

Viesti sivarinlötkö »

Mika kirjoitti:
sivarinlötkö kirjoitti:No, mä meinasin mm. niitä kaikkein yksinkertaisimpia alasvientejä. Niitä ei käsittääkseni TL:ssä treenattu ja judosta en tiedä.
En tiedä mitä tarkoitat yksinkertaisella, mutta kyllä meillä harjoitellaan minun mielestäni melko yksinkertaisia maahanvientejä. Monimutkaisista jutuista ei meidän kannaltamme ole paljoa hyötyä.

Miten olet muuten tähän käsitykseen päätynyt?
Threadista jossa käsiteltiin vapaaottelua, kun sanoit, ettette treenaa alasvientejä jossa joudutaan itse alas.
Jussi Häkkinen kirjoitti: Tarkoitus kuitenkin lienee oppia lyömään. Ranteensa saa helposti rikki mikäli ei osaa ja silti mättää säkkiä.
Säkkiä hakatessako ei opi ranteen oikeaa asentoa? Hassua. Mulla on ihan erilaisia kokemuksia.
Andy kirjoitti: Se itsevarmuus vaan vähenee kummasti, kun luulet olevasi "tosi kova lyömään" ja sitten tulee sparrissa vastaan joku, joka on oikeasti treenannut lyömistä ja mättää kuuppaan. Oon nähnyt näitä jokusen.
Juu, varmasti. Tarkoitus nyt oli saada vaan vähän uskoa, että ei ne teknisesti epätäydellisetkään lyönnit ole aivan käyttökelvottomia.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 11126
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

#109

Viesti flammee »

sivarinlötkö kirjoitti: No, mä meinasin mm. niitä kaikkein yksinkertaisimpia alasvientejä. Niitä ei käsittääkseni TL:ssä treenattu ja judosta en tiedä.
No eihän niillä mitään teekkään. Paitsi muutamissa kamppailu-urheilulajeissa. Heitot on parempia. Yksinkertaisia alasvientejä tulee jossain määrin treenattua judon pystypainissa kyllä, mutta ei sillä puolella taideta kuitenkaan rohkaista siihen että mennään polvilleen ja halataan toisen jalkaa ja kaadutaan yhdessä maahan. Toisaalta ite kyllä koin judon mattoharjoittelun kamalan rajoittuneeksi kun ei päässyt kuristaan tai lukottaan alkuvaiheessa, vaan olisi pitänyt olla oranssi vyö ensin. Ja kun ei myöhemminkään saa käyttää kuin kyynärniveleen kohdistuvia lukkoja ja omalla käsivarrella kuristaminen on kiellettyä. TKD:n mattovääntö on kivempaa kun ei tarvi niin paljoa voimaa kun on enemmän mahdollisuuksia ja voi siis napata nopsan voiton kun vaan hoksaa sellasen paikan mitä se ei suojaa. Ja judossa on ne pirun sidonnatkin, se on ankeata kun joku iso äijä makaa vaan päällä eikä tee mitään, lukoista ja kuristuksista häviäminen on selkeämpää.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

#110

Viesti sivarinlötkö »

flammee kirjoitti:
sivarinlötkö kirjoitti:No, mä meinasin mm. niitä kaikkein yksinkertaisimpia alasvientejä. Niitä ei käsittääkseni TL:ssä treenattu ja judosta en tiedä.
No eihän niillä mitään teekkään.
Niillä tekee sen, että kun niitä treenataan niin niitä vastaan oppii myös puolustamaan.

Aika usein tulee selitys "ai shootti vai? no sproolaa / lyö kyynärpäällä selkärankaan / töki silmiin / pure naamaan!" Ei niitä niin vain tehdä, ellei ole kunnolla treenattu hyviä shootteja ja alasvientejä vastaan.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 93922
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#111

Viesti Mika »

flammee kirjoitti:
sivarinlötkö kirjoitti:No, mä meinasin mm. niitä kaikkein yksinkertaisimpia alasvientejä. Niitä ei käsittääkseni TL:ssä treenattu ja judosta en tiedä.
No eihän niillä mitään teekkään. Paitsi muutamissa kamppailu-urheilulajeissa. Heitot on parempia.
Tähän voisin kyllä sanoa sen verran, että jokin puhdas seionage on kyllä huomattavasti vaikeampi suorittaa noin niinkuin yleisesti kuin vaikka ouchigari. Kyllä kampittelu on helpompaa kuin varsinainen heittely, vaikka helppoa ei tietysti ole mikään.
sivari kirjoitti: Threadista jossa käsiteltiin vapaaottelua, kun sanoit, ettette treenaa alasvientejä jossa joudutaan itse alas.
Okei, mutta oikeastaan se on niin, että on helpompi olla menemättä sinne alas - paitsi jos se toinen vetää sinne alas, mutta se on sitten eri asia. Huomattavasti yksinkertaisempaa on pyyhkäistä toinen kuin viedä alas ja sitten lukottaa siellä.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vlad Tepes
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6831
Lauteille: Elokuu 2005

#112

Viesti Vlad Tepes »

Judon mattopainista esittäisin kysymyksen. Jouduin lopettamaan judon peruskurssin ajanpuutteen vuoksi kesken, kun ei meinaa keritä edes kung fu harjoituksiin.

Jäi kaivelemaan ne sidonnat maassa. Kesa gatame oli muistaakseni sen nimenomaisen tekniikkaperheen nimi mitä peruskurssilaiset väänti.

En oikein koskaan tajunnut mikä niissä oli ideana, kun nimenomaisesti kiellettiin tekemästä ne niin, että toisella olisi hengitysvaikeuksia tai kipua. Ainakin yhdessä versiossa sidonnassa olevan käsi oli aivan vapaana esimerkiksi lyömään päällä olevaa. Osaisiko joku judoka kertoa ovatko nämä tekniikat vain urheiluun soveltuvia tai jotain erityistä peruskurssimatskua?
lemmenkahvakuula
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 145
Lauteille: Kesäkuu 2005
Paikkakunta: Etelä-Suomi

#113

Viesti lemmenkahvakuula »

Jussi Häkkinen kirjoitti: Ei se BJJ mattoonkaan se ainoa ihmelääke ole, vaikka muodissa onkin.
BJJ ei ole muodissa.

BJJ ei ole ihmelääke lainkaan.
Jussi Häkkinen kirjoitti: Vain, jos on keskitytty oikeisiin asioihin.
Onko tämä nyt syytä ymmärtää niin, että BJJ:ssä keskitytään mattokamppailun kannalta vääriin asioihin ?
toimintaa ja sensellaista.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 11126
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

#114

Viesti flammee »

sivarinlötkö kirjoitti:
flammee kirjoitti:
sivarinlötkö kirjoitti:No, mä meinasin mm. niitä kaikkein yksinkertaisimpia alasvientejä. Niitä ei käsittääkseni TL:ssä treenattu ja judosta en tiedä.
No eihän niillä mitään teekkään.
Aika usein tulee selitys "ai shootti vai? no sproolaa / lyö kyynärpäällä selkärankaan / töki silmiin / pure naamaan!" Ei niitä niin vain tehdä, ellei ole kunnolla treenattu hyviä shootteja ja alasvientejä vastaan.
Tjaa, mun reagointi shoottiin on kyllä kaatuminen (kerran matsattiin shootit sallivilla säännöillä). Mikä on mun kannalta parempi kuin mitä tapahtuu judoheitoissa. En Vaan Osaa myöskään puolustautua puukkoa tai miekkaa vastaan saati väistellä luoteja. Tai no jälkimmäisintä on tullut vähän treenattua ja ei se oikeastaan teoriassa hankalaa ole, mutta enpä lähtisi koettamaan, siinä onnistuessakin todennäköisesti menee käsi paksaksi ja tulee kuulovaurio. Mutta todennäköisyys että kohtaan jonkin noista osaajan suorittamana on sangen vähäinen.. Siksi treenaan mieluummin 360-takapotkua, sitä kun pääsee käyttämäänkin ja se on minulle mielenkiintoisempaa..
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

#115

Viesti sivarinlötkö »

Mika kirjoitti: Huomattavasti yksinkertaisempaa on pyyhkäistä toinen kuin viedä alas ja sitten lukottaa siellä.
Ahaa, mimmosia nää pyyhkäisyt sitten on?
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 19109
Lauteille: Helmikuu 2005

#116

Viesti Jussi Häkkinen »

lemmenkahvakuula kirjoitti: BJJ ei ole muodissa.
On.

Onko tämä nyt syytä ymmärtää niin, että BJJ:ssä keskitytään mattokamppailun kannalta vääriin asioihin ?
Lukeeko siinä niin? Ei. Se on erinomainen laji BJJ-tyyppiseen mattovääntöön.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

#117

Viesti Rojola »

lemmenkahvakuula kirjoitti: Onko tämä nyt syytä ymmärtää niin, että BJJ:ssä keskitytään mattokamppailun kannalta vääriin asioihin ?
Riippuu siitä mitä mattokamppailultaan hakee? BJJ mattokamppailu lienee loistavaa... BJJ:ssä?
Viimeksi muokannut Rojola, marras 28, 2005, 14.03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 93922
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#118

Viesti Mika »

sivarinlötkö kirjoitti:
Mika kirjoitti:Huomattavasti yksinkertaisempaa on pyyhkäistä toinen kuin viedä alas ja sitten lukottaa siellä.
Ahaa, mimmosia nää pyyhkäisyt sitten on?
Niitä on monenlaisia, mutta ihan yksinkertaisin tapa on pyyhkäistä eli potkaista toista nilkkaan. Oikeassa kohdassa se on yllättävänkin hyvä temppu, joka aukaisee tien sitten muillekin jutuille, vaikka voi tuostakin kaatua ihan ilman muita kikkoja.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 18957
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#119

Viesti Andy »

Jussi Häkkinen kirjoitti:
lemmenkahvakuula kirjoitti:BJJ ei ole muodissa.
On.
Eikä ole. Se oli muodissa joskus vuosina 1995-2000.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 19109
Lauteille: Helmikuu 2005

#120

Viesti Jussi Häkkinen »

Andy kirjoitti: Eikä ole. Se oli muodissa joskus vuosina 1995-2000.
Kurssimäärien ja foorumihypen mukaan kyllä Suomessa edelleenkin. Ei tarvitse kuin todeta omassa lajissaan treenattavan myös maassakamppailua (BJJ:tä mainitsematta) niin kuukauden treenannut BJJ-jätkä ottaa sen haukkuina BJJ:tä kohtaan ja vaahtoaa siitä, miten Rickson tekisi rektangelichoken puhelintolpalle pride march nelosen tapaan. Mikäli muoti olisi ohi, ei hypekään olisi niin valtaisaa. :)
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 60 kurkkijaa