Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

BJJ-puvun peseminen

Kamppailu-urheilulajit eli BJJ, MMA, nyrkkeily, paini, potkunyrkkeily, thainyrkkeily jne.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
fatimo
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 50
Lauteille: Helmikuu 2010
Paikkakunta: Vaasa

BJJ-puvun peseminen

#1

Viesti fatimo »

Tässä pikaisella selauksella en löytönyt ketjua aiheesta. Ongelmana olis et miten te muut kanssa harrastajat olette pesseet puvun, että se on pysynyt hyvänä? Itellä kävi kruganssin tribalin kans silleen et sisäpuoli meni tosi karheeksi kuin hiekkapaperi vasta reilun vuoden käytön jälkeen et jotain pesussa on mennyt väärin. Eli miten pesette? koneessa? pelkällä vedellä? pesu-aineella? kiitoksia jo vastauksista ei kehtaa uusia pukuja samaan malliin pilata.
on pakko jos tahtoo
SeniliX
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 34
Lauteille: Elokuu 2009

BJJ puvun peseminen

#2

Viesti SeniliX »

Pesukoneessa puuvilla-ohjelmalla 40 asteessa olen puvun pessyt aina heti treenin jälkeen. Pelkkää pesuainetta käytettäessä puku on melko "pahvia" kuivuttuaan, joten itse ainakin laitan myös huuhteluainetta.

Ei sun puvussa mitään vikaa ole...pistä pesuaineen lisäksi myös huuhteluainetta niin pehmiää.
Turunen
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 36
Lauteille: Helmikuu 2010
Paikkakunta: Helsinki

BJJ puvun peseminen

#3

Viesti Turunen »

Kovat jätkät ei pese pukuaan, siksi mä pesen! Yleensä laitan puvun 40-60 asteeseen, eikä puku ole mennyt huonoksi.
"Tap or snap."
shrapnel
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 229
Lauteille: Heinäkuu 2008

BJJ puvun peseminen

#4

Viesti shrapnel »

60astetta, joku tunnin ohjelma ja pesuaine on lasten allergian takia aina sama, Omo sensitive color. Musta keiko muuttui harmaaksi jo ekassa pesussa. Siniset Cyclonet on pysyny hyvänä.
Kerro talviset taistot vie illoin,
Uusi aika kun koitti jo maan.
Oli tuhkasta noustava silloin,
Minne jäänyt on vartija maan.
-Henrik Lamberg - Tuntematon sotilas-
Kuvake
porky
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3610
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Espoo

BJJ puvun peseminen

#5

Viesti porky »

Värilliset puvut pitäs liottaa jossain etikkavedessä ennen ekaa pesua niin väri pysyy. Joku tekstiilifriikki johonkin ketjuun täällä potkussakin on laittanu ohjeen. En vaan muista kuka ja minne ja oon liian laiska etsiäkseni.
Saija Tarvainen
ToniL
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 13
Lauteille: Heinäkuu 2010
Paikkakunta: Jyväskylä

BJJ puvun peseminen

#6

Viesti ToniL »

Aiemmin noudatin valmistajan ohjeita puvun pesemiseen, mutta sittemmin olen tullut järkiini ja olen jo hyvän aikaa pessyt puvun 60 asteessa. Käyttääkö monet etikkaa puvun pesussa? Meinasin kokeilla tässä jokin päivä, jos sillä saisi lisättyä puvun käyttöikää. Tällä hetkellä omistan vain sinisen Ataman Mundial-puvun, josta väri on jo jonkin verran kulunut ja meinasin hankkia piakkoin toisen puvun, jotta pystyn aina sitten vaihtelemaan pukua kun toinen on pesussa. Nykyisin pesen puvun aina noin parin käyttökerran jälkeen. Seuraavaksi meinasin hankkia jonkin hieman kevyemmän puvun esim. Vulkan Ultra Lightin, mutta mietityttää tuo valkoinen väri, että onko porukka onnistunut pitämään pukunsa valkoisena ajan kuluessa?

Edit. porky ehtikin tuossa jo vähän selostaa etikka pesusta. Tämmöiseen linkkiin ainakin olen törmännut eräällä foorumilla: http://www.stevebjj.com/2009/07/washing-the-bjj-gi/" onclick="window.open(this.href);return false;
shrapnel
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 229
Lauteille: Heinäkuu 2008

BJJ puvun peseminen

#7

Viesti shrapnel »

porky kirjoitti: Värilliset puvut pitäs liottaa jossain etikkavedessä ennen ekaa pesua niin väri pysyy. Joku tekstiilifriikki johonkin ketjuun täällä potkussakin on laittanu ohjeen. En vaan muista kuka ja minne ja oon liian laiska etsiäkseni.
Jossakin punttifoorumilla oli tosta etikan käytöstä treenikamoja pestessä jotakin juttua. Ei sillä värien säilymisen kanssa tainnu olla juurikaan tekemistä, enemmänkin poistaa sitä pinttynyttä hien hajua. Mikäli nyt yhtään lukemaani muistan. Liian laiska etsimään. Ja jos oikeen mersuja pesuvinkkejä haluaa niin Marttojen sivuilta varmasti löytyy. Onko Martoilla kotisivuja, en tiedä, en jaksa etsiä.
Kerro talviset taistot vie illoin,
Uusi aika kun koitti jo maan.
Oli tuhkasta noustava silloin,
Minne jäänyt on vartija maan.
-Henrik Lamberg - Tuntematon sotilas-
Juho
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 613
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Hki

BJJ puvun peseminen

#8

Viesti Juho »

Itse olen pessyt valkoisen bjj-pukuni mallia vulkanin ultra light yleensä 80 asteessa. Pysyypähän valkoisena. :)
Jokainen tsänssi on mahdollisuus!
Kuvake
porky
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3610
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Espoo

BJJ puvun peseminen

#9

Viesti porky »

shrapnel kirjoitti:
porky kirjoitti: Värilliset puvut pitäs liottaa jossain etikkavedessä ennen ekaa pesua niin väri pysyy. Joku tekstiilifriikki johonkin ketjuun täällä potkussakin on laittanu ohjeen. En vaan muista kuka ja minne ja oon liian laiska etsiäkseni.
Jossakin punttifoorumilla oli tosta etikan käytöstä treenikamoja pestessä jotakin juttua. Ei sillä värien säilymisen kanssa tainnu olla juurikaan tekemistä, enemmänkin poistaa sitä pinttynyttä hien hajua. Mikäli nyt yhtään lukemaani muistan. Liian laiska etsimään. Ja jos oikeen mersuja pesuvinkkejä haluaa niin Marttojen sivuilta varmasti löytyy. Onko Martoilla kotisivuja, en tiedä, en jaksa etsiä.
En nyt muista kumman värillisen pukuni mukana tuli ohje tosta etikassa liottamisesta ennen ekaa pesua ja käyttöönottoa ja se oli nimenomaan värin säilymisen takia...
Saija Tarvainen
veeäm
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 55
Lauteille: Lokakuu 2008
Paikkakunta: Valkeakoski

BJJ puvun peseminen

#10

Viesti veeäm »

Juho kirjoitti: Itse olen pessyt valkoisen bjj-pukuni mallia vulkanin ultra light yleensä 80 asteessa. Pysyypähän valkoisena. :)
Ilmeisesti kaulus ei ole mennyt mutkalle? Omaani en ole yli kuuteenkymppiin uskaltanut laittaa, kun tuntuu, että siinäkin jo kaulus on koneesta ottamisen jälkeen hiukan tötteröllä...

Mä olen käyttänyt etikkaa esipesuaineen sijasta poistamaan rashguardeista ja neopreenipolvareista sitä sellaista k..selle vivahtavaa pinttynyttä hien hajua. Auttaa kyllä asiaan.
Kaikenlaisia valkaisevia aineita olen puvun pesuun käyttänyt. Vanishin crystal white:lla puvusta tuli taas valkoinen kun eräs herra tuli treeneihin tuliterällä mustalla puvulla joka värjäsi kaikki valkoiset koltut harmaiksi.

Mun Krugans on ajan myöden muuttunut sisältä santapaperiksi ja muutenkin jäykäksi. Tässä takki seisoo omin voimin tuolilla pesun jälkeen. :D Ihan tavallinen huuhteluaine auttaa asiaa hiukan, mutta yleensä iho on rinnasta ja ylävatsasta melko hellänä tuolla takilla painimisen jälkeen. Sanoovat myös, että sormiin sattuu kun tuosta yrittää ottaa kiinni.
Kuvake
bantza
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1122
Lauteille: Elokuu 2007

BJJ puvun peseminen

#11

Viesti bantza »

Itte pesen puvun iästä riippuen 30-60 asteessa. Yleensä uuden puvun kanssa alotan alemmasta ja kovennan siitä. Huuhteluaineena käytän etikkaa ja tuntuu toimivan ainakin yhtä hyvin kuin varsinainen huuhteluaine. Eli puku on pehmeempi pesun jälkeen ja etikka pitäisi tappaa ehkä huuhteluainetta paremmin hajuja aiheuttavia bakteereita. Puku haisee kyllä etikalle kun sen ottaa koneesta, mutta kun antaa hyvin kuivua niin haju haihtuu kyllä pois. Aina välillä pistän pesuun mukaan esim tota Vanishin tahrasuolaa, sillä saa myös (kuten etikalla) noita mineraalipinttymiä (jotka aiheuttaa kovuutta) poistettua. Kyllähän noi puvut pesua kestää lähinnä noi painetut patchit kärsii.

ps. muistakaa pestä myös vyönne säännöllisesti
Kuvake
Frosty
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 54
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

BJJ puvun peseminen

#12

Viesti Frosty »

bantza kirjoitti: ps. muistakaa pestä myös vyönne säännöllisesti
Eikös legendan mukaan vyötä pestäessä taidot mene pesuveden mukana viemäriin. Itse olen rohkeasti kyllä pessyt vyötäkin kun ei oo mitään taitoja menetettäväksi. :)
Kuvake
Lehtinen
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 185
Lauteille: Marraskuu 2008
Paikkakunta: Turku

BJJ-puvun peseminen

#13

Viesti Lehtinen »

http://www.budovideos.com/shop/washing_ ... &width=700" onclick="window.open(this.href);return false;
Jigoro Kano → Tsunejiro Tomita → Mitsuyo "Count Koma" Maeda → Carlos Gracie, Sr. → Helio Gracie → Rolls Gracie → Romero "Jacaré" Cavalcanti → Fabio Gurgel → Mikko Lehtinen (purple belt)

Treenipäiväkirja[/linkki]
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 19104
Lauteille: Helmikuu 2005

BJJ puvun peseminen

#14

Viesti Jussi Häkkinen »

porky kirjoitti: En nyt muista kumman värillisen pukuni mukana tuli ohje tosta etikassa liottamisesta ennen ekaa pesua ja käyttöönottoa ja se oli nimenomaan värin säilymisen takia...
Kyllä. Etikka-suola -sekoitus saa värin pysymään paremmin. Myös laadukkaat väripesuaineet ovat "the juttu", suosittelen.

Noin yleisesti: Jos hienhajun haluaa pois, kannattaa käyttää kuumahkoa pesuohjelmaa. Tätä silmälläpitäen pukuun kannattaa ostaa kutistumisvaraa (sama kutistuma tapahtuu ajan kanssa myös viileissä lämmöissä) ja pestä säännöllisesti puku kuumassa. 2-3 ensimmäistä pesua (kuumalla) ottaa puvusta ns. löysät pois.

Jäykkyyttä ei pääse pakoon. Hieman voi helpottaa huuhteluaineella ja silityksellä.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Beefcake
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1263
Lauteille: Kesäkuu 2009
Paikkakunta: Tampere

BJJ-puvun peseminen

#15

Viesti Beefcake »

Joka treenien jälkeen 40 asteessa. Jos puku on muhinut treenikassissa pidempään, huuhteluaineeksi etikkaa. Ja ne Krugansit muuttuvat aikaa myöten haarniskoiksi, siihen ei auta huuhteluaineet eikä kuivausrummut.
"I've always believed that if you put in the work, the results will come. I don't do things half-heartedly. Because I know if I do, then I can expect half-hearted results."
  • -Michael Jordan
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 28 kurkkijaa