Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Vapaaottelu - miksi harjoittelet?

Kamppailu-urheilulajit eli BJJ, MMA, nyrkkeily, paini, potkunyrkkeily, thainyrkkeily jne.

Valvoja: Valvoja

Sami Tolvanen
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 210
Lauteille: Huhtikuu 2009
Paikkakunta: Helsinki

Vapaaottelu - miksi harjoittelet?

#1

Viesti Sami Tolvanen »

Tuli tuossa eilen illalla kotimatkalla treeneistä bussissa mieleeni sellainen elämää suurempi kysymys koskien vapaaottelua, jotta miksikä ko. laji on nykyään niin kovin suosittu? Jopa trendikäs, meibii? Meidänkin salilla on kaksi täyttä ryhmää alkeiskurssia, useampi kymmenen ihmistä siis.

Minua kiinnostaisi nyt lajin vasta-alkajana kuulla ihmisten ajatuksia siitä, miksi itse kukin vaparia treenaa. Harjoitteletko kilpailemaan päästäksesi? Kuntoilumielessä? Itsepuolustustarkoituksessa?

Itselläni motiiveina on oikestaan vähän kaikkia edellisistä. Täyspainoisen vaparin kilpatreenaamiseen olen liian vanha mutta esim lukkopainikilpailuihin olisi kiva päästä kokeilemaan ja sinne ehkä uskaltautuisinkin.

Itsepuolustusmielessä valitsin vaparin siksi, että se on niin monipuolista. Vaikka onkin urheilulaji niin uskoisin harjoittelun antamista valmiuksista olevan edes jotain hyötyä myös "tositilanteessa". :axe:

Mut suurin syy siihen miksi valitsin vaparin on tietysti se että UFC:n matsit näytti niin sikasiisteiltä telkussa!!! :smt040
Jarppa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5549
Lauteille: Heinäkuu 2005

Vapaaottelu - miksi harjoittelet?

#2

Viesti Jarppa »

Mä treenaan vaparityylistä BJJ:tä ajoittain ihan sen takia, että on kivaa myös tarjota nyrkkiä ainaisten käsien ja jalkojen vääntämisen ja kuristamisten lomassa. Minäkin uskon että se antaa jotain hyötyä "tositilanteessa", mutta se ei ole pointti miksi sitä treenaan.
Kuvake
boris
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 5
Lauteille: Maaliskuu 2009
Paikkakunta: Joensuu

Vapaaottelu - miksi harjoittelet?

#3

Viesti boris »

TUF on varmaan kova vaikuttaja alkeiskurssien täyttäjänä. Itsekin menin vaparia harrastelemaan ilman kamppailutaustaa 28-vuotiaana TUF:n innoittamana. Tykännyt olen monestakin syystä:
-Kunto kasvaa
-Monipuolista treeniä
-Sparraus
-Vaikka ei IP-laji, oppii varmaan itsepuolustustakin
-Sekä kamppailuun tutustuminen yleensäkin on tuonut uutta sisältöä elämään.
Kilpailumielessä lajia en harrasta, vaikka saatan jossain vaiheessa matsin ottaakin, kokemuksena.
Kuvake
Aleksi T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2189
Lauteille: Kesäkuu 2009

Vapaaottelu - miksi harjoittelet?

#4

Viesti Aleksi T »

Itse olen lähdössä sen haasteen takia ja ajatuksena ihan jopa kilpailukin. Näyttähän ne TUF-matsit ihan hemmetin siistiltä, mutta hyvä että edes jotain kautta innostuu.
Thelema
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 82
Lauteille: Elokuu 2009

Vapaaottelu - miksi harjoittelet?

#5

Viesti Thelema »

Itse en harrasta. Kiinnostusta olisi, mutta tätä lajia ei voi harrastaa omalla paikkakunnalla.
Laji kiinnostaa itseä nimenomaan sen monipuolisuuden vuoksi.
Sitav Abdullah
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2389
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Vapaaottelu - miksi harjoittelet?

#6

Viesti Sitav Abdullah »

Koska haluan olla hyvä jossain ja vapari nyt vaan on se oma juttu. Ja tykkään kisata ja olla se alfa-uros edes pari sekkaa(jos siis voitan) ;) :D
Baby voit vetää mut guardiin milloin vaan :D

Antaa kukkien kukkia, ei niitä kaikkia tarvitse talloa.

Sitav "the hopa-man" Abdullah
aatus
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 4
Lauteille: Syyskuu 2009

Vapaaottelu - miksi harjoittelet?

#7

Viesti aatus »

Itsellänikin olisi kovastikkin kinnostusta aloittaa vapaaottelu mutta kun ei ole kunnassa treenimahdollisuutta vielä.
Lajissa minua kiehtoo sen monipuolisuus ja myös tuo kuntopuoli.

Itselläni jo ikää n. 40 niin miten seuroissa yleensä, ohjataanko/painostetaan kurssilaisia ottelemaan vai saako jatkossakin harjoitella yhtä tasokkaassa ohjauksessa vaikkei olisi missään vaiheessa tarkoitusta nousta häkkiin. Sparraus tietenkin on ok.
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 20207
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Vapaaottelu - miksi harjoittelet?

#8

Viesti JanneM »

Missäs kunnassa sä asustat?
Jos lähettyvillä on vapariseuraa ja sinun paikkakunnallasi on asiasta kiinnostuneita, niin treenimatkojen järjestäminen lähiseuraan ja/tai vetäjän kutsminen teille ei varmaankaan ole pahakaan rasti.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
aatus
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 4
Lauteille: Syyskuu 2009

Vapaaottelu - miksi harjoittelet?

#9

Viesti aatus »

Nurmijärvellä oleilen.

Arkinen aikataulu on tällä hetkellä vielä aika hankala noin toisella paikkakunnalla tapahtuvaa harjoittelua ajatellen.

Tiedän se itsestäni, että harrastus tyssää varmasti kun monta kertaa viikossa ajaisin tarhasta hakemaan lasta ja sitten takaisin treeneihin illaksi (vaimo vuorotöissä). No näyttäsi ainakin tuota bjj:tä tulevan klaukkalaan. Mistään ei vain oikein hinta ym. infoa asiasta löydy.
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 20207
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Vapaaottelu - miksi harjoittelet?

#10

Viesti JanneM »

Rogeriohan vetää vissiin Sisu Gymillä Järvenpäässä myös vaparia, niin uskoisin, että vaparin alottaminen BJJn rinnalla Klaukkalassa ei ole mikään ongelma. Ainakaan tulevaisuudessa, kunhan BJJ on ensin kunnolla rantautunut sinne.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
aatus
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 4
Lauteille: Syyskuu 2009

Vapaaottelu - miksi harjoittelet?

#11

Viesti aatus »

No hyvä tietää, täytyy käydä katsastamassa klaukkalan Bjj sitten kun se aloittaa.
Kuvake
Mika Häkkinen
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 16
Lauteille: Helmikuu 2009

Vapaaottelu - miksi harjoittelet?

#12

Viesti Mika Häkkinen »

En harrasta kyseistä lajia, mutta asiaa hieman analysoineena voisin sanoa, että haluaisin kokeilla. Aikasemmalta pohjalta löytyy Bujinkan yhdeksän vuoden ajalta, joten jonkunlaista tietoa/taitoa taistelulajeihin liittyen on jo kokemuksena. Sparraaminen ja ottelu on aina ollut lähellä sydäntä, vaikka sitä varsinaisesti meidän lajissa ei kilpaluonteisesti tapahtu.

Omiin syihin siis voisin laskea vapaaottelussa mahdollisuuden kilpailuun, mutta myös mielenkiinnon lajia/harjoittelu metodia kohtaan. Varsinaisesti en pidä vapaaottelua itsenään lajina, vaan tyylisuuntauksena opetella erillaisia aspekteja useista lajeista. Tämä ajatus on nykyisessä maailmassa paras mahdollinen tapa oppia toimimaan modernin maailman tarpeissa puolustaa itseään. Olen halunnut kehittää itseäni mahdollisimman monipuolisesti niin pystyssä, kuin matossa. Tästä syystä aloitin aikoinaan Bujinkanin ja tästä syystä haluaisin jatkaa vapaaottelun pariin. Muitakin henkilökohtaisia syitä löytyy, mutta varsinaisesti mielenkiinto kehittää itseään tällä harjoittelu tavalla kiehtoo.

Kunhan tässä vain pääsee sellaiselle paikkakunnalle muuttamaan, mistä opetusta löytyy. Tahtoo tämän kylän mahdollisuudet olla turhan vähäisiä.
nsaarela
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 97
Lauteille: Syyskuu 2005

Vapaaottelu - miksi harjoittelet?

#13

Viesti nsaarela »

Olen harrastanut kaikkia mahdollisia kamppailulajeja, joten ajattelin kokeilla jotain uutta. Tähän asti olen tykännyt lajista kovasti, mitä nyt muutaman kerran olen treeneissä käynyt. Vapaaottelu kiinnostaa minua sen monipuolisuuden ja ottelumuotoisuuden vuoksi.
Juhani K
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 465
Lauteille: Heinäkuu 2008
Paikkakunta: Jyväskylä

Vapaaottelu - miksi harjoittelet?

#14

Viesti Juhani K »

Mika Häkkinen kirjoitti: . Varsinaisesti en pidä vapaaottelua itsenään lajina, vaan tyylisuuntauksena opetella erillaisia aspekteja useista lajeista. Tämä ajatus on nykyisessä maailmassa paras mahdollinen tapa oppia toimimaan modernin maailman tarpeissa puolustaa itseään.
Sama juttu, itseasiassa uskon että jokainen kamppailu-urheilija voi mielestään harjoitella vapaaottelua, keskittyen vain erilaiseen konseptiin. Voi jopa olla, että tämä nykyinen jack-of-all-trades-master-of-none
harjoittelu ei tuota toivottua tulosta.

Itsepuolustuksessa ollaan mielestäni monesti muutenkin liian mukavia, ilman että siihen vielä toisi urheiluun sovellettuja tekniikoita. "Murskaaminen" vie ehkä käräjille, mutta mahdollisuus selviytyä kasvaa siinä samalla. Tämä mielikuva treenatusta suoraselkäisestä seriffistä joka pistää oikeutetusti ja hallitusti gangstereita pinoon koukullaan on aika harhainen tänä päivänä.
90% of everything is crap

"If your going to use deadly force on someone... use a fucking gun"

en ole pakkiksella, sama nikki on yhteensattuma
Mars
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1048
Lauteille: Helmikuu 2007

Vapaaottelu - miksi harjoittelet?

#15

Viesti Mars »

Juhani K kirjoitti: Itsepuolustuksessa ollaan mielestäni monesti muutenkin liian mukavia, ilman että siihen vielä toisi urheiluun sovellettuja tekniikoita. "Murskaaminen" vie ehkä käräjille, mutta mahdollisuus selviytyä kasvaa siinä samalla. Tämä mielikuva treenatusta suoraselkäisestä seriffistä joka pistää oikeutetusti ja hallitusti gangstereita pinoon koukullaan on aika harhainen tänä päivänä.
Siis että missä ollaan liian mukavia ja millä tavalla?
“Fatigue makes cowards of us all.”
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 66 kurkkijaa