Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Penskat häkissä...

Kamppailu-urheilulajit eli BJJ, MMA, nyrkkeily, paini, potkunyrkkeily, thainyrkkeily jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
suckerpunch
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 81
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Kangasala

#241

Viesti suckerpunch »

Elähän Mika ole niin tosissasi meikäläisen suhteen. Ne tutkimukset olivat vitsi.

Kuten on jo tullut aikaisemmin esille, niin kaikki on niin paljon kouluttajasta kiinni. Varmasti monessa kamppailulajissa vetäjät ovat päteviä ja ovat rauhallisia, mutta sitten on tämäkin pää joka haluaa tehdä mukuloista uusia sankareita veren, hien ja kyynelten kautta. Tämä voi ehkä olla hyvä treenimetodi vanhemmille ihmisille, mutta lapsilleni en tällaista toivoisi.

En minäkään tarkoittanut että meditaatio olisi jotenkin überhieno juttu joka saa kaikki leijonat muuttumaan kilteiksi sylikissoiksi. On myös itse tultu kokeiltua (ei myöskään meikäläisen juttu). Se oli vain yhtenä esimerkkinä.

Eli otetaan rauhallisesti. En jaksa vänkätä tätä asiaa enempää.

Ja sitten aina niin virkistävästi positiiviselle ja rauhalliselle Edille:

Tarkoitin että en ole jokaista viestiä lukenut jokaisen sanan tarkkuudella. Tässäkin ketjussa on jo 8 sivua viestejä jotka pitäisi lukea jokaisen uuden vastauksen jälkeen, että onko tämä asia ollut jo edellä esillä. Menee ikä ja terveys.
Ja kuten esimerkiksi ketjun otsikko ja useimmat sivut antavat ymmärtää niin kyse oli tuosta videoklipistä ja siitä onko se hyväksyttävää kenenkin mielestä. Videoklipissä oli kyllä nuorempaa väkeä kuin 16 vuotiata ja ellen ole pahasti hakuteillä niin kysymys oli myös siitä että pitäisikö ikärajaa laskea. Jos olen hakuteillä niin ole hyvä ja sano se sivistyneesti.

Jos oikeasti joku on sitä mieltä että vaparin ikärajaa pitäisi laskea ja kisoja pitäisi järjestää pienille lapsille, niin viekää asiaa eteenpäin. Ehkä sieltä löytyy sitten vasta-argumenteiksi asiantuntijoiden ja tutkijoiden tuloksia jotka tyydyttävät tiedonhalunne ja jos ei niin sehän on vain hyvä teille... saatte tahtonne läpi!

Minä lähden päiväkotiin opettamaan repimistä,rääpimistä,potkimista,hakkaamista,vääntelyä,kääntelyä,pureskelua,huutoa ja muuta mukavaa :lol: ja jos joku ei ymmärtänyt niin tämä oli vitsi... ehhehehe....
Whomever goes to fight monsters should take care
not to become a monster himself.
And when you stare too long into the abyss, the abyss stares back into you.
-Frederick Nietzsche -
Kuvake
suckerpunch
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 81
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Kangasala

#242

Viesti suckerpunch »

Hupsista... tällaiset löytyi vaikka sanoin jo että oli vitsi... vaikka menee jo vähän OT:si
An important issue with martial arts therapy in a psychological context is the distinction between a therapeutic approach and a martial approach to the lessons. With the evolution of martial arts into combat systems Krav Maga and combat sports (Kickboxing, Submission Wrestling, MMA), many instructors and organizations teach only martial/combative techniques with little (if any) attention to philosophical or societal issues. In other words, students may only be taught how to fight without lessons in the proper context for applying these techniques, something that is emphasized in more traditional martial art curricula. Hypothetically, if these philosophical/societal teachings were one of the specific therapeutic factors in martial arts study, studying an art without these teachings would be of little therapeutic benefit (and arguably, detrimental to psychological health) (Reynes, 2002)
"...Bergenin yliopistossa tety tutkimus näyttä osoittavan, että kamppailulajit lisäävät poikien aggressiivisuutta.

Norjassa tutkittiin 500 poikaa, jotka alkoivat harrastaa nyrkeilyä, painia, painonnostoa tai jotain taistelulajia. Seuranta osoitti ylisummaan, että nämä pojat alkoivat tapella, varastaa ja pinnata koulusta muita ikätovereita selvästi enemmän. Nämä "kamppailijat" osoittautuivat viisi kertaa epäsosiaalisemmiksi kuin esimerkiksi jalkapalloa harrastavat ikätoverit, toteaa tutkimusta johtanut Inger Endresen.

...Norjalaistutkimus on tiettävästi ensimmäinen, jossa kaikkien osallistujien tilanteet tutkittiin jo ennen harrastukse alkamista, eikä vain sen akana tai jälkeen. Havaittu aggressiivisuus ei johdu ehkä lainkaan lajeista sinänsä, vaan näiden alakultturien piireissä vallitsevista macho-asenteista, toteavat norjalaistutkijat." (Psychology Today)

-lähde: Lääketieteen lisensiaatti Jyrki Tyrkkö, Seitsemän Päivää-lehti 51-52/ 2005.
Ja Seiskahan on täysin asialehti. :badgrin:
Whomever goes to fight monsters should take care
not to become a monster himself.
And when you stare too long into the abyss, the abyss stares back into you.
-Frederick Nietzsche -
taifuuni
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1078
Lauteille: Heinäkuu 2005

#243

Viesti taifuuni »

Aihe on mietityttänyt tässä keskustelua seuratessa sivusta paljonkin, sinänsä en katso kamppailuopetukselle olevan ikärajoja, omaa jälkikasvuani olen perehdyttänyt kamppailumenetelmiin alle 7-vuotiaasta alkaen, mutta en minä jollekin ulkopuoliselle olisi heitä laskenut oppiin, koska samalla täytyy olla varma että asia on sisäistynyt sillä tavalla kuin sen lapsilleni haluan olevan.
Tällaisia ulkopuoliseenkin oppiin siirtymisiä on sitten ajan kanssa tullut,
mutta vasta tuossa 15-ikäisestä alkaen.
jussip
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2447
Lauteille: Syyskuu 2006
Paikkakunta: Suomi

#244

Viesti jussip »

suckerpunch kirjoitti:
An important issue with martial arts therapy in a psychological context is the distinction between a therapeutic approach and a martial approach to the lessons. With the evolution of martial arts into combat systems Krav Maga and combat sports (Kickboxing, Submission Wrestling, MMA), many instructors and organizations teach only martial/combative techniques with little (if any) attention to philosophical or societal issues. In other words, students may only be taught how to fight without lessons in the proper context for applying these techniques, something that is emphasized in more traditional martial art curricula. Hypothetically, if these philosophical/societal teachings were one of the specific therapeutic factors in martial arts study, studying an art without these teachings would be of little therapeutic benefit (and arguably, detrimental to psychological health) (Reynes, 2002)
Vilkaisin läpi tuon Reynesin tutkimuksen. Se siis käsitteli judoa (vaikka tuossa kappaleessa tuota hypoteesia nyt heitellään ilmaan liittyen muihinkin lajeihin). Tutkimuksessa todettiin että judon harrastaminen vuoden ajan lisäsi koulupoikien aggressiivisuutta.
ed von virtanen
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 261
Lauteille: Maaliskuu 2007
Paikkakunta: Jyväskylä

#245

Viesti ed von virtanen »

suckerpunch kirjoitti: Elähän Mika ole niin tosissasi meikäläisen suhteen. Ne tutkimukset olivat vitsi.

Kuten on jo tullut aikaisemmin esille, niin kaikki on niin paljon kouluttajasta kiinni. Varmasti monessa kamppailulajissa vetäjät ovat päteviä ja ovat rauhallisia, mutta sitten on tämäkin pää joka haluaa tehdä mukuloista uusia sankareita veren, hien ja kyynelten kautta. Tämä voi ehkä olla hyvä treenimetodi vanhemmille ihmisille, mutta lapsilleni en tällaista toivoisi.

En minäkään tarkoittanut että meditaatio olisi jotenkin überhieno juttu joka saa kaikki leijonat muuttumaan kilteiksi sylikissoiksi. On myös itse tultu kokeiltua (ei myöskään meikäläisen juttu). Se oli vain yhtenä esimerkkinä.

Eli otetaan rauhallisesti. En jaksa vänkätä tätä asiaa enempää.

Ja sitten aina niin virkistävästi positiiviselle ja rauhalliselle Edille:

Tarkoitin että en ole jokaista viestiä lukenut jokaisen sanan tarkkuudella. Tässäkin ketjussa on jo 8 sivua viestejä jotka pitäisi lukea jokaisen uuden vastauksen jälkeen, että onko tämä asia ollut jo edellä esillä. Menee ikä ja terveys.
Ja kuten esimerkiksi ketjun otsikko ja useimmat sivut antavat ymmärtää niin kyse oli tuosta videoklipistä ja siitä onko se hyväksyttävää kenenkin mielestä. Videoklipissä oli kyllä nuorempaa väkeä kuin 16 vuotiata ja ellen ole pahasti hakuteillä niin kysymys oli myös siitä että pitäisikö ikärajaa laskea. Jos olen hakuteillä niin ole hyvä ja sano se sivistyneesti.

Jos oikeasti joku on sitä mieltä että vaparin ikärajaa pitäisi laskea ja kisoja pitäisi järjestää pienille lapsille, niin viekää asiaa eteenpäin. Ehkä sieltä löytyy sitten vasta-argumenteiksi asiantuntijoiden ja tutkijoiden tuloksia jotka tyydyttävät tiedonhalunne ja jos ei niin sehän on vain hyvä teille... saatte tahtonne läpi!

Minä lähden päiväkotiin opettamaan repimistä,rääpimistä,potkimista,hakkaamista,vääntelyä,kääntelyä,pureskelua,huutoa ja muuta mukavaa :lol: ja jos joku ei ymmärtänyt niin tämä oli vitsi... ehhehehe....
notuatanii...palataan samalla hiukan taakkepäin tarkennusten kera:
täällähän ei kukaan ole puollustanut noiden videoiden toimintaa.
eli ollaan kaikki samaa mieltä et homma kusee ok.
ikärajakysymys onkin sit monitahoinen juttu.ei niiden laskemistakaan nyt hirveesti ole täällä puollettu(ainakaan kilpailutoiminnan).
lähinnä kysymys onkin ollut treenaamisesta. pistareita,painia,ym.
kukaan ei ole mun käsityksen mukaan ollut laittamassa tenavia häkkiotteluun aikuisten säännöillä toisiaan pienistämään eikä myöskään mun käsityksen mukaan kukaan ole tätä hyväksynyt.
tähän asiaan olen yrittänyt useasti saada vastausta että MISSÄ TÄTÄ TAPAHTUU?mä olen siinä käsityksessä et ei suomessa ainakaan missään.
ja jos olen väärässä ja te tiedätte että suomessa on junnujen häkkiotteluita,nii olisin hyvin kiitollinen jos osoittaisitte myös minulle et missä näitä on.
no sitten tämä ääripää joka muksuistaan haluaa sankareita.
mä en jaksa uskoa et sellaista tapahtuu ainakaan suomessa.ja jos oletetaan et tällaisia vanhempia on ni olen tosiaankin edelleen 100%varma et tällainen tullaan lopettamaan,ainakin mikäli homma on tolla asteella kuin noissa klipeissä.
tämä on mun käsitys tämän keskustelun kulusta,mutta olen todennäköisesti väärässä ja tietämättäni olen puollustanut videoiden kaltaisia otteluita.
ja jotenkin en jaksa uskoa että yleinen käsitys tästä keskustelusta on et em.toimintaa puollustetaan.
ihmetyttää muuten myös se et jos sitä vaparikokemusta teilläkin on ni miten noi säännöt on tollee päässyt unohtumaan?
suomen vapaaotteluliiton alaisuudessa ei ainakaan voi otella junnuna aikuisten säännöillä.aikuisetkaan ei voi otella suoraan ilman suojia ja rajoituksia ni miten sitte junnut vois?
otteleminen ja treenaaminen on sitte taas täysin eri asioita.kaikki treenaajat ei ottele.toiset nyt vaan treenaavat ihan vaan harrastuksena ilman minkäänlaista aikomustakaan otella.
tää keskusteluhan on sinänsä turhaa koska kaikki ovat samaa mieltä alkuperäisestä aiheesta ja nyt lähinnä on väitelty junnu vapaaottelusta yleensä ja sen treenaamisesta.vai?
tää ihmeellinen yleistys ja vertaaminen johonkin jenkkien pelleilyyn ihmetyttää mua silti ihan suunnattomasti.mutta ei siitä sen enempää.
mä nyt satun vaan kirjoittelemaan ihan tästä kotosuomen harrastustoiminnasta ja ihan omien kokemusten perusteella,en niinkään ole kiinnostunut väittelemään foorumeilla minkään nettipelleilyn perusteella.ei nyt vaan kiinnosta.antakaa anteeksi mulle toi ameriikka ja eläminen jossain fantasiassa on vaan huono vitsi.

ps.kirjoitetusta luetut tuntemukset osoittavat sen sortin meedion kykyjä et kannattaisi mielestäni jalostaa taitoa johonkin hyödyllisempään.
mä en pysty kenenkään tunnetiloja tai persoonallisuutta tulkitsemaan kirjoitetusta tekstistä...mut se nyt ei kuulu tähän-.
Kuvake
suckerpunch
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 81
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Kangasala

#246

Viesti suckerpunch »

Tänks... perustan 0700-suckerpunch meedio puhelimen.

Ei siinä mitään. Kuten sanoin niin minä kommentoin videota ja niin päin pois. Tuossa tuli nyt tukia argumenteilleni vahingossa, mutta sillä nyt ei ole väliä koska näköjään olemmekin samaa mieltä. En ole missään välissä väittänytkään että suomessa tuollaista olisi. En tiedä onko ja jos on en tiedä kuka vetää. Vetosin vaan sen puolesta että ikärajoja ei alenneta.

En ollut junnu vapaaottelussa joten ei silloin tullut kerrattua junnujen sääntöjäkään.

Eli asia on nyt selvä. Internetin ihmeellinen maailma on tehnyt tehtävänsä ja olemme siis samoilla linjoilla että ei suomeen tuollaista mutta taistelemme silti.

Asia on osaltani (taas) loppuunkäsitelty.
Whomever goes to fight monsters should take care
not to become a monster himself.
And when you stare too long into the abyss, the abyss stares back into you.
-Frederick Nietzsche -
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 93926
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#247

Viesti Mika »

Noi tutkimukset toivan kyllä hyvän lisän ketjuun mun mielestä, kiitos niistä. Jos töissä joskus vähän hellittää, yritän etsiä lisääkin. Onkohan asiaa paljon tutkittu...?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
ed von virtanen
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 261
Lauteille: Maaliskuu 2007
Paikkakunta: Jyväskylä

#248

Viesti ed von virtanen »

suckerpunch kirjoitti: Tänks... perustan 0700-suckerpunch meedio puhelimen.

Ei siinä mitään. Kuten sanoin niin minä kommentoin videota ja niin päin pois. Tuossa tuli nyt tukia argumenteilleni vahingossa, mutta sillä nyt ei ole väliä koska näköjään olemmekin samaa mieltä. En ole missään välissä väittänytkään että suomessa tuollaista olisi. En tiedä onko ja jos on en tiedä kuka vetää. Vetosin vaan sen puolesta että ikärajoja ei alenneta.

En ollut junnu vapaaottelussa joten ei silloin tullut kerrattua junnujen sääntöjäkään.

Eli asia on nyt selvä. Internetin ihmeellinen maailma on tehnyt tehtävänsä ja olemme siis samoilla linjoilla että ei suomeen tuollaista mutta taistelemme silti.

Asia on osaltani (taas) loppuunkäsitelty.
jees.taistellaan välillä jostain muusta!?
eli sen verran vielä et vaikka samoja juttuja treenattaisiin jossain toisessa lajissa on se eri asia koska lajilla on eri nimi?
ei väitellä tästä mut mä luulen et niin on..?
Kuvake
Streetwise
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 762
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Nokia
Etulaji: Itsepuolustus
Sivulajit: Krav Maga, Jeet Kune Do, Kali, Blauer Tactical Systems
Takalajit: Karate, Kung-Fu, Nyrkkeily

#249

Viesti Streetwise »

ed von virtanen kirjoitti: eli sen verran vielä et vaikka samoja juttuja treenattaisiin jossain toisessa lajissa on se eri asia koska lajilla on eri nimi?
ei väitellä tästä mut mä luulen et niin on..?
Minusta ei kyllä ole järkevää sekään, että BJJ:ssä aloitetaan RNC:n, triangelin ja käsilukkojen harjoittelu 4-vuotiaana (jarpan mukaan). Niin kuin täällä on todettu, niin lapsi ei ymmärrä tekojensa seurauksia ja voi tehdä näitä vaikka pikkusiskolleen. Rikosoikeudellinen vastuukin alkaa vasta 15-vuoden iässä, jolloin on katsottu järjen kasvaneen jo tietylle tasolle.

Toinen asia on sitten siinä, mihin joku adhd/koulukiusaaja/tarkkislainen ylipäätään menisi harjoittelemaan. Minun kyselyni mukaan he valitsisivat lajin, jossa päästään "heti asiaan". He eivät jaksa hinkata esim. karaten peruskurssilla kataharjoittelua ja temppelikävelyä, että he ikinä pääsisivät käsiksi niihin vaarallisiin tekniikoihin. Eli katutappelijan alut tipahtaa pois seurasta aika aikaisessa vaiheessa, jos nyt ylipäätään budolajiin eksyy.
STREETWISE - Serious Self-Defense Training
http://www.itsepuolustus.com
Facebook: @StreetwiseNokia
ed von virtanen
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 261
Lauteille: Maaliskuu 2007
Paikkakunta: Jyväskylä

#250

Viesti ed von virtanen »

STR kirjoitti: Toinen asia on sitten siinä, mihin joku adhd/koulukiusaaja/tarkkislainen ylipäätään menisi harjoittelemaan. Minun kyselyni mukaan he valitsisivat lajin, jossa päästään "heti asiaan". He eivät jaksa hinkata esim. karaten peruskurssilla kataharjoittelua ja temppelikävelyä, että he ikinä pääsisivät käsiksi niihin vaarallisiin tekniikoihin. Eli katutappelijan alut tipahtaa pois seurasta aika aikaisessa vaiheessa, jos nyt ylipäätään budolajiin eksyy.
jep.samaa mieltähän me sittenkin asiosta ollaan...
mä luotan kumminkin tohon et noihin vaarallisiin tekniikoihin ei pääse käsiksi kaikki. ja nyt en tarkoita mitään et opettaja valitsee mielestään soveltuvat,vaan et perusjuttuja hinkataan niin kauan et nämä "katutappelijat"
karsiutuu porukasta paljon ennemmin kuin aletaan antamaan porkkanoina vaarallisempia juttuja.
vapaaottelulu treeni nyt kumminkin on jokseenkin pitkäjännitteisyyttä vaativa laji.mä en ole kuullut seurasta joka opettaisi esim.peruskurssilaisille oikeastaan muuta kuin perusjuttuja kuten pystytekniikkaa,peruspositioita ym...
Jarppa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 5549
Lauteille: Heinäkuu 2005

#251

Viesti Jarppa »

STR kirjoitti: Minusta ei kyllä ole järkevää sekään, että BJJ:ssä aloitetaan RNC:n, triangelin ja käsilukkojen harjoittelu 4-vuotiaana (jarpan mukaan).
Älä nyt laita sanoja minun suuhuni. Minä en ole väittänyt että BJJ:ssä aloitetaan noiden opetus 4- vuotiaana, ainoastaan sanonut miten säännöissä asia on. Voit tarkistaa asian täältä: http://www.ibjjf.org/rules.htm" onclick="window.open(this.href);return false; En tosin tiedä miten eri opettajat brasiliassa asiaa soveltavat, enkä tiedä onko tuon ikäisille kilpailuja. Suomessa tuon ikäiset ei niitä ymmärtääkseni harjoittele, eikä kilpailujakaan ole. Sopii kysyä jos on jotain epäselvää.
suckerpunch kirjoitti: Jos oikeasti joku on sitä mieltä että vaparin ikärajaa pitäisi laskea ja kisoja pitäisi järjestää pienille lapsille, niin viekää asiaa eteenpäin. Ehkä sieltä löytyy sitten vasta-argumenteiksi asiantuntijoiden ja tutkijoiden tuloksia jotka tyydyttävät tiedonhalunne ja jos ei niin sehän on vain hyvä teille... saatte tahtonne läpi!
Eihän täällä ole kukaan käsittääksen ollut sitä mieltä, että kisoja pitäisi järjestää pienille lapsille, mutta kuten olen todennut, esimerkiksi junnu-jutsussa ylä-asteikäiset kilpailee säännöin, jotka mahdollistaa monipuolisesti sekä pystyottelun lyönnein että heitoin, kun myös mattokamppailun. Eli homma on kohtalaisen lähellä vapaaottelun D- sääntöjä, sillä erolla että päähän ei lyödä, mutta toisaalta taas vartalosta saa pudottaa vastustajan, jos siihen pystyy.
suckerpunch kirjoitti: En ole Tankalankaa harrastanut, mutta olen harrastanut ja seurannut monien muiden TMA-lajien treenejä ja ainakin siellä kovasti painotetaan kunnioittamista, rauhallisuutta yms. ja joissain jopa jonkin sortin meditaatiota. Kyllä nuo ainakin pahimmat villipytyt saa rauhoittumaan... tai ainkin tuosta on hyvä jatkaa.
Öö, ja kamppailu-urheiluissa sitten korostetaan sitä "tapa se!!"- meininkiä vai? Jos et ole huomannut, kamppailu-urheilulajeissa kätellään tai kumarretaan vastustajalle ottelun alussa, ja usein halataan ottelun päätteeksi.

Vaarallisiin tekniikoihin pääsee käsiksi kaikki junnut kamppailulajista riippumatta. Se, että harjoitellaan munille potkimista on minusta vielä arveluttavampaa, vaikka kuinka väitettäisiin että "ei ne junnut tajua mihin se tekniikka on tarkoitettu".

Taisi mennä sarkasmi hukkaan, kun kirjoitin samassa lauseessa kannattavani vapaaottelun harjoittelemista junnuille, mutta ehdottavani pesäpalloilun kieltämistä koska siinä opetellaan mailalla huitomista. :lol:
suckerpunch kirjoitti: Kun taas nyrkkeilyssä ja vaparissa tarkoituksena on kuitenkin satuttaa toista.
Aivan naurettava väite. Ilmeisesti judossa ja painissa tarkoituksena on heittää vastustaja pehmeästi maahan, ja judossa tarkoituksena on lukottaa vastustaja satuttamatta häntä. Kerrotko miten tämä toteutuu käytännössä?
jussip kirjoitti: Vilkaisin läpi tuon Reynesin tutkimuksen. Se siis käsitteli judoa (vaikka tuossa kappaleessa tuota hypoteesia nyt heitellään ilmaan liittyen muihinkin lajeihin). Tutkimuksessa todettiin että judon harrastaminen vuoden ajan lisäsi koulupoikien aggressiivisuutta.
Ei tämä sinällään yllätä, vuoden treenillä on kuitenkin edelleen aloittelija, ja monesti silloin ne luulot osaamisesta voi kasvattaa agressiivisuutta. Tämän takia minusta olisi hyvä aloittaa kamppailulajit ennen teini-ikää, koska teininä käy muutenkin läpi kasvun kriittisiä vaiheita. Mutta edelleenkään en näe eroa onko lajina paini, judo, nyrkkeily vai vapaaottelu.
Kuvake
Streetwise
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 762
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Nokia
Etulaji: Itsepuolustus
Sivulajit: Krav Maga, Jeet Kune Do, Kali, Blauer Tactical Systems
Takalajit: Karate, Kung-Fu, Nyrkkeily

#252

Viesti Streetwise »

Jarppa kirjoitti: Sitten taas lisäkohua tähän keskusteluun, BJJ:ssä kaikenikäiset, eli myös 4-15 vuotiaat saavat kuristaa, tosin rajoitetummin kuin aikuiset. Kiellettyjen listalla on mm. ezekiel (hihakuristus), triangeli päästä vetäen, sekä ilman kättä välissä, sekä edestä tehtävä giljotiini. Triangelissa on vielä se rajoitus, että kuristettavan noustessa pystyyn, ottelu keskeytetään kaularangan vahingon välttämiseksi. Eli sallittujen listalla on mm. RNC ja puhdas triangeli. Lukkojen kohdalla kyynärlukko on sallittu, mutta muut lukot taitaa olla kiellettyjä.

Ongelmaa siitä mitä lapsille saa missäkin iässä opettaa, ei siis ole, kun tutustuu jo olemassaoleviin rajoituksiin hyväksihavaitussa lajissa. Ainakaan allekirjoittaneelle ei tule huonoa omaatuntoa opettaa kisoissa sallittuja tekniikoita.
Luepas viestisi uudelleen, myös viimeinen lause.
STREETWISE - Serious Self-Defense Training
http://www.itsepuolustus.com
Facebook: @StreetwiseNokia
Jarppa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 5549
Lauteille: Heinäkuu 2005

#253

Viesti Jarppa »

STR kirjoitti:
Jarppa kirjoitti: Sitten taas lisäkohua tähän keskusteluun, BJJ:ssä kaikenikäiset, eli myös 4-15 vuotiaat saavat kuristaa, tosin rajoitetummin kuin aikuiset. Kiellettyjen listalla on mm. ezekiel (hihakuristus), triangeli päästä vetäen, sekä ilman kättä välissä, sekä edestä tehtävä giljotiini. Triangelissa on vielä se rajoitus, että kuristettavan noustessa pystyyn, ottelu keskeytetään kaularangan vahingon välttämiseksi. Eli sallittujen listalla on mm. RNC ja puhdas triangeli. Lukkojen kohdalla kyynärlukko on sallittu, mutta muut lukot taitaa olla kiellettyjä.

Ongelmaa siitä mitä lapsille saa missäkin iässä opettaa, ei siis ole, kun tutustuu jo olemassaoleviin rajoituksiin hyväksihavaitussa lajissa. Ainakaan allekirjoittaneelle ei tule huonoa omaatuntoa opettaa kisoissa sallittuja tekniikoita.
Luepas viestisi uudelleen, myös viimeinen lause.
No, voihan sen niinkin ymmärtää. Tuon ikäiset ei kuitenkaan vielä harjoittele lajia, ja tärkeämmät asiat opetetaan ensin. Kuten aikaisemmin totesin, opetin kuristamista vasta yli 12 vuotiaille, mikäli olivat treenanneet riittävän pitkään.
Jarppa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 5549
Lauteille: Heinäkuu 2005

#254

Viesti Jarppa »

Vastaisitko kuitenkin edes yhteen kysymykseen, sen sijaan että takerrut jokaiseen lauseeseen.
Kuvake
Streetwise
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 762
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Nokia
Etulaji: Itsepuolustus
Sivulajit: Krav Maga, Jeet Kune Do, Kali, Blauer Tactical Systems
Takalajit: Karate, Kung-Fu, Nyrkkeily

#255

Viesti Streetwise »

Ok, vastaan yhteen. Älä sitten takerru lauseeseen :D
Jarppa kirjoitti: Kysyn vielä kerran, kun brasilian ju-jutsua harjoittelee 12 vuotiaat, ja harjoittelussa sanotaan olevan "tekniikoita myös muista lajeista", mitä kuvittelet sen olevan?
Jos se ei ole BJJ:tä, niin sitten kuvittelisin sen olevan lukkopainia. Moni seurahan vetää näitä yhteisiä BJJ/SW tunteja.
STREETWISE - Serious Self-Defense Training
http://www.itsepuolustus.com
Facebook: @StreetwiseNokia
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 54 kurkkijaa