Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Peruslyönnit

Kamppailu-urheilulajit eli BJJ, MMA, nyrkkeily, paini, potkunyrkkeily, thainyrkkeily jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Nico Koskeva
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1439
Lauteille: Huhtikuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Peruslyönnit

#31

Viesti Nico Koskeva »

SJR kirjoitti: padeihin teen sen aina hienoisella vartalonkäännöllä, jolloin se tuntuu vielä suht voimakkaalta ja kivalta
Johtunee siitä että lyöt ristiin :smt003 ? Tulee väkisinki vartalonkääntöä :p
Tekemällä oppii.
Kwan Nyom Hapkido, 7. Kup
Treenipäiväkirja
Kuvake
Eelo
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1692
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Re: Peruslyönnit

#32

Viesti Eelo »

Niin, etusuorasta. Elikkä mun mielestä sitä voi käyttää ainakin kolmella erilaisella tavalla, tai mä ainaki ite käytän. Elikkä yks on semmone perusjabi vartalonkäytöllä jossa on kyllä iha hyvin voimaa. Toinen semmonen mikä toimii hämynä, jonka idea on olla mahollisimman nopee ni siinä ei oo ehkä iha nii paljoo voimaa mukana ku mun jabissa. Kolmas on semmone powerimälläys, vähäniinku takakäden suora, mutta etukädellä, tässä paljon kiertoa ja ehkä jopa askel!

Mutta niin mun mielestä takakäsi on paljo vaikeempi, tai ainaki mulle, en osu sillä todellakaan hyvällä promillella eikä nopeudessakaan kehumista.
Eelis Mikkola
Afro
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 29
Lauteille: Helmikuu 2007

Re: Peruslyönnit

#33

Viesti Afro »

Itse suosittelen lyömään etukättä treenatessa ainakin sen 50% enemmän kun takakättä. Itse pitkänä miehenä tykkään nakutella vastaantulevaa jabi-vasen koukku kombolla. Yksi mielenkiintoinen tapa käyttää jabia on myös se täällä paljon puhuttu "lyöntimuuri", jolla saa etukäteen valtavasti lisää voimaa.
Miklu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 2126
Lauteille: Tammikuu 2005

Re: Peruslyönnit

#34

Viesti Miklu »

Esa Koivu kirjoitti: Etukäden suorassa kannattaa mielestäni käyttää ns. pudotusaskelta ala Jack Dempsey
tai tuhannet muut ammattibokraajat. Iskijän paino siirtyy vastustajan leukaan tehokkaasti.
Onko tuo pudotusaskel virallinen nimitys falling stepille nuin niinku ammattipiireissä?

Muulla tavalla en jabia osaa edes liikkeelle laittaa :D
Bruce Lee elää!
Kuvake
Poika
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2446
Lauteille: Kesäkuu 2007

Re: Peruslyönnit

#35

Viesti Poika »

Kiva, että etukäden suora on vaikea muillekin. Itsehän en osaa sitä ollenkaan. Ilmaa on harvinaisen helppo huitoa. Menee rennosti ja jopa nopeasti, mutta kun laitetaan siihen objekti eteen, niin muuttuu koko juttu. Rentoudesta ei tietoakaan, voimasta puhumattakaan...voi taivas. Jep, eihän sen etukäden suoran tarvitse olla mikään voimalyönti, mutta olisihan se kiva jos se edes lyönniltä näyttäisi.

Takakäteen sentään voimaa saa, kunhan sillä vaan kerkiäis johonkin. :lol:
Nice asses - make the world a better place.
Kurowashi
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1341
Lauteille: Elokuu 2006

Re: Peruslyönnit

#36

Viesti Kurowashi »

Poika kirjoitti: Takakäteen sentään voimaa saa, kunhan sillä vaan kerkiäis johonkin. :lol:
Oon muuten miettinyt että mihin tuo väite perustuu? On aika yleinen mielipide. Toisaalta taas, puhutko nyt paikaltaan lyömisestä vai ovatko askeleet mukana?
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Re: Peruslyönnit

#37

Viesti MarkkuT »

Kurowashi kirjoitti: Oon muuten miettinyt että mihin tuo väite perustuu? On aika yleinen mielipide. Toisaalta taas, puhutko nyt paikaltaan lyömisestä vai ovatko askeleet mukana?
Alue kun on kehä, niin voinee lähteä siitä oletuksesta, että mitkään askellyönnit eivät mene otsikon "Peruslyönnit" alle...

Etukädellä lyötäessähän ylävartalon kierto jää väkisinkin lyhyemmäksi kuin takakäden lyönnissä. Lisäksi kehälajeissa ja fiksummissa tatamilajeissakin ( ;) )tavataan pitää heikompaa puolta edessä.
Ain't no one.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Re: Peruslyönnit

#38

Viesti Mika »

MarkkuT kirjoitti: Etukädellä lyötäessähän ylävartalon kierto jää väkisinkin lyhyemmäksi kuin takakäden lyönnissä. Lisäksi kehälajeissa ja fiksummissa tatamilajeissakin ( ;) )tavataan pitää heikompaa puolta edessä.
Kierrosta olen samaa mieltä, mutta mitä tarkoittaa "fiksumpi" tässä yhteydessä? Siirrytään vaikka omaan aiheeseen, jos tästä lähtee tarinaa.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Re: Peruslyönnit

#39

Viesti MarkkuT »

Mika kirjoitti: Kierrosta olen samaa mieltä, mutta mitä tarkoittaa "fiksumpi" tässä yhteydessä? Siirrytään vaikka omaan aiheeseen, jos tästä lähtee tarinaa.
Heti nappasi. Taitaa mussa vähän kalamiehen vikaa olla. :smt003

Tästä kai olikin jo jossain juttua. On vain minusta luontevampi noin päin. Teillä kai oli jotain painimiseen liittyviä perusteluja siihen toiseen tapaan. Ois kyllä hauska lukea niitä, jos niitä vaikka jostain syövereistä löytyisi. Itse en kyllä oikein pysty kuvittelemaan matsaamista "väärin" päin muuten kuin erikoistilanteissa, mutta se on minun rajoitteisuuttani.

:hippy2:
Ain't no one.
Kurowashi
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1341
Lauteille: Elokuu 2006

Re: Peruslyönnit

#40

Viesti Kurowashi »

MarkkuT kirjoitti: Alue kun on kehä, niin voinee lähteä siitä oletuksesta, että mitkään askellyönnit eivät mene otsikon "Peruslyönnit" alle...
Myös koska alue on kehä, koskettaa aihe useaa lajia. Se että askellyönneillä ei olisi tekemistä minkään kehälajin kanssa, kuulostaa äkkiseltään oudolta ja yleistävältä. Jos taas viestisi ajatus oli että ne eivät kuuluisi peruslyönteihin, niin mikä sitten on kenellekin se peruslyönti ja mikä taas ei?
Kuvake
Jobo
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 385
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Peruslyönnit

#41

Viesti Jobo »

Itselläni etujalan isovarvas osoittaa melko pitkälti vastustajan keskilinjaa kohti ja etusuoraa lyötäessä etujalan nilkka-polvi-lantio -ketju ohjaa jabin maaliin. Takajalka toimii varsinaisena voiman tuottajana ja vartalo kiertyy luonnollisesti pystyakselin ympäri. Jos teen jabin paikaltaan jalat lähes flattina maassa, näyttää siltä kuin "nostaisin" etujalan kantapäätä ilmaan ja paino siirtyisi enemmän päkiän varaan. Koska kuitenkin olen yleensä valmiiksi päkiöiden varassa, näyttää tällöin paino vain siirtyvän aavistuksen eteenpäin. Tämä on myös helppo muuttaa lyönniksi askeleen kanssa, jolloin lyönti osuu ennen kuin kehon paino lepää kokonaan jalkojen päällä.

Tällä tekniikalla olen saanut siis lyöntiin mukaan kehon massan, vartalon kierron sekä tarvittaessa askeleen. Etukäden koukkua lyötäessä kierrän etummaista jalkaa sisäänpäin. Kun käytän suoria lyödessä edellä kuvailemaani tekniikkaa, saan kaikkiin lyönteihin jalkojen osalta mukavan "vuorotahdin", mikä omalla kohdallani tuntuu aika luonnolliselta. Kun lyön etukädellä, etujalka ohjaa; kun lyön takakädellä, takajalka ohjaa. Voima tulee pääasiassa takimmaisesta jalasta, vartalosta, hartiasta ja näiden lihaksistosta. Tämä jalkojen vuorotahtinen rytmiikka on tuntunut toimivan oikein kivasti yhdistellessä suoria, koukkuja ja uppareita.

Varmaan oikea nyrkkeilijä repii pelihousunsa lukiessaan tätä... :lol:
Onneksi Ollilla oli tarpeeksi tikkuviinaa
antaakseen flunssan vaivaamalle
Greta-vaimolleen aimo huikan
---------------------------------------------
Potkiminen ja lyöminen vuodesta 1998
Kuvake
Tyttö
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 7295
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Kirkkonummi
Etulaji: Krav Maga
Sivulajit: Judo
Takalajit: Defendo, Karate (shorinji-ryu)

Re: Peruslyönnit

#42

Viesti Tyttö »

Pohjalta on helppo ponnistaa, mutta kehitystä nimenomaan peruslyönneissä on tapahtunut aikamoisesti. Itse liikerata on hyvä ja tekniikat muuten mallikkaita, mutta se etäisyys #-o. Mulla on pitkät kädet ja mahdollisuus olisi lyödä paljon kauempaa. Aluksi sen muistaakin, mutta jotenkin pikku hiljaa aina hilautuu lähemmäs ja lähemmäs....sitten huomaa virheen, siirtyy kauemmas, mutta eipäs aikaakaan, kun huomaa olevansa taas liian lähellä ja lyönnit jäävät vajaiksi...

Ja köh, ei puhuta siitä voimasta mitään... :-!
Krav Maga 1998 > ja Judo 2006 >
KMG Instructor: Self Defence, Kids & Teens, Combat & Fighting, VIP, Women
Ammattivalmentaja
Method Putkisto ja MP Pilates -ohjaaja
Kahvakuulaohjaaja
Miklu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 2126
Lauteille: Tammikuu 2005

Re: Peruslyönnit

#43

Viesti Miklu »

Miklu kirjoitti:
Esa Koivu kirjoitti:Etukäden suorassa kannattaa mielestäni käyttää ns. pudotusaskelta ala Jack Dempsey
tai tuhannet muut ammattibokraajat. Iskijän paino siirtyy vastustajan leukaan tehokkaasti.
Onko tuo pudotusaskel virallinen nimitys falling stepille nuin niinku ammattipiireissä?

Muulla tavalla en jabia osaa edes liikkeelle laittaa :D
Tuossa muuten Jack Dempseyn Championship Fighting kirja siistittynä pdf-tiedostona:
http://www.freecirclefighting.com/jdbook.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Bruce Lee elää!
Kuvake
SJR
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 941
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Re: Peruslyönnit

#44

Viesti SJR »

Hmm mutta eikö tuossa falling stepissä sitten siirry paino liikaa etummaiselle jalalle, jolloin sille puolelle tulevia potkuja on mahdoton/vaikea blokata? Meille ainakin opetettiin, että painon tulisi lyödessä yleensä säilyä mahd. paljon molemmilla jaloilla, jotta kerkee blokkimaan potkut. Olen kyllä youtubesta nähnyt tuota painonpudotusta etummaiselle jalalle paljonkin.
Kuvake
Jobo
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 385
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Peruslyönnit

#45

Viesti Jobo »

SJR kirjoitti: Hmm mutta eikö tuossa falling stepissä sitten siirry paino liikaa etummaiselle jalalle, jolloin sille puolelle tulevia potkuja on mahdoton/vaikea blokata? Meille ainakin opetettiin, että painon tulisi lyödessä yleensä säilyä mahd. paljon molemmilla jaloilla, jotta kerkee blokkimaan potkut. Olen kyllä youtubesta nähnyt tuota painonpudotusta etummaiselle jalalle paljonkin.
Thainyrkkeilyssä varmasti näin, kun blokkiminen tarkoittaa torjumista säärellä.

Muissa lajeissa käsillä torjutuista vartalopotkuista ei sakoteta, joten ei niin big deal. Mutta varmasti altistaa kyllä alapotkuille, mikä kannattaa aina huomioida... 
Onneksi Ollilla oli tarpeeksi tikkuviinaa
antaakseen flunssan vaivaamalle
Greta-vaimolleen aimo huikan
---------------------------------------------
Potkiminen ja lyöminen vuodesta 1998
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 35 kurkkijaa