Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Peruslyönnit

Kamppailu-urheilulajit eli BJJ, MMA, nyrkkeily, paini, potkunyrkkeily, thainyrkkeily jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
No2Mad
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 116
Lauteille: Joulukuu 2008

Peruslyönnit

#76

Viesti No2Mad »

Kato piruuttain jos löydät ittelles jostain Bas Ruttenin Boxing Workout cd:n sillä saa hyvin sykettä ylös kun treenaa yksin säkin kanssa. :)
Griy
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 976
Lauteille: Elokuu 2008
Paikkakunta: Kotka

Peruslyönnit

#77

Viesti Griy »

Minullakin roikkuu säkki katossa ja olen pohtinut vähän samanlaisia kuin kollegiassessori. Tarvitsisin vähän neuvoa nyrkin asennosta, mutta siihen ei varmaan netin kautta pysty sanomaan mitään. Vai osaako joku laittaa hyvän kuvan siitä, miltä käden pitäisi näyttää säkkiin osuessaan?

Muuten olen hiljakseen lyönyt säkkiä jommalla kummalla suoralla ja välillä koettanut jotain yksinkertaista yhdistelmää. Tavoitteena olisi hakea tekniikkaa ja suoritusvarmuutta, voimaa sitten joskus.
Minna N
Samtheman
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 24
Lauteille: Maaliskuu 2009
Paikkakunta: Helsinki

Peruslyönnit

#78

Viesti Samtheman »

Oon tässä vähän aikaa nyrkkeilyä harrastanu ja mulle on opetettu suorat lyönnit etukädellä niin, että kun lyöt niin liikuta samalla etujalkaa eteenpäin ja "laahaa" takajalka eteenpäin niin, että tulet samaan nyrkkeilyasentoon mistä lähdit lyöntiä tekemään.
No Pain, No Gain
Kuvake
Yin
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 274
Lauteille: Huhtikuu 2008
Paikkakunta: Espoo

Peruslyönnit

#79

Viesti Yin »

http://www.freecirclefighting.com/jdbook.pdf

Jack Dempseyn kirjoittama kirja nyrkkeilyä alotteleville, tutustumisen arvoinen.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Peruslyönnit

#80

Viesti Mika »

Samtheman kirjoitti: Oon tässä vähän aikaa nyrkkeilyä harrastanu ja mulle on opetettu suorat lyönnit etukädellä niin, että kun lyöt niin liikuta samalla etujalkaa eteenpäin ja "laahaa" takajalka eteenpäin niin, että tulet samaan nyrkkeilyasentoon mistä lähdit lyöntiä tekemään.
Heh, mantikset, kuulostaako tutulta (erityisesti tuo laahaaminen)? :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Alioppilas
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 5053
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Peruslyönnit

#81

Viesti Alioppilas »

Mika kirjoitti:
Samtheman kirjoitti: Oon tässä vähän aikaa nyrkkeilyä harrastanu ja mulle on opetettu suorat lyönnit etukädellä niin, että kun lyöt niin liikuta samalla etujalkaa eteenpäin ja "laahaa" takajalka eteenpäin niin, että tulet samaan nyrkkeilyasentoon mistä lähdit lyöntiä tekemään.
Heh, mantikset, kuulostaako tutulta (erityisesti tuo laahaaminen)? :)
Joo, kesäisin kuluu aina yhdet tossut pohjasta puhki. Onko tämä kuinka perinteistä mantista?
Kuvake
kollegiassessori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2405
Lauteille: Kesäkuu 2006

Peruslyönnit

#82

Viesti kollegiassessori »

Hei jes, kiitosta kaikille. Hyödynnin heti neuvoja ja huhkin peilin ääressä. Ilman paitaa, tietenkin. 8-)

Huomasin myös omistavani Bas Ruttenin MMA Workoutin ja tajusinkin paketin hyödyllisyyden. Siiträ saa treeni-intoa, kunhan nyt ensin rauhassa opettelen.
"It's a good tonic, altruism. Nothing helps one put problems in perspective like allegiance to higher cause."
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Peruslyönnit

#83

Viesti L.K. »

Griy kirjoitti: Minullakin roikkuu säkki katossa ja olen pohtinut vähän samanlaisia kuin kollegiassessori. Tarvitsisin vähän neuvoa nyrkin asennosta, mutta siihen ei varmaan netin kautta pysty sanomaan mitään. Vai osaako joku laittaa hyvän kuvan siitä, miltä käden pitäisi näyttää säkkiin osuessaan?

Muuten olen hiljakseen lyönyt säkkiä jommalla kummalla suoralla ja välillä koettanut jotain yksinkertaista yhdistelmää. Tavoitteena olisi hakea tekniikkaa ja suoritusvarmuutta, voimaa sitten joskus.
Ihan samalla tavoin kuin treeneissä. ;) Ja jos tarviit ton suhteen neuvoa niin nyi hihasta ens kerralla. :)
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Hankster
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 7
Lauteille: Maaliskuu 2009
Paikkakunta: Helsinki

Peruslyönnit

#84

Viesti Hankster »

Helou, en tiedä miten myöhässä mun mielipide tulee mutta laitetaan.
Melkein jokaisen peruslyönnin voima tulee jaloista(minkä varmaan tiedätkin) vähän kyljistä, selästä ja olkapäästä. Lyöntitavat muuttuu yleensä jokaiselle sitten omalle tyylille ja fysiikalle sopivaksi.
Itse en vetele yhtä räväköitä ja pistäviä sarjoja kun toi pacman(eikä moni muukaan:D), vaan enemmän Tysonin tyylistä voimakasta ja koukkuvoittosta lyöntiä.

Youtubesta tosiaan löytyy paljon noita opetusvideoita, jotkut hyviä jotkut vähän huonompia.
Tuo likka mikä veteli siinä sun laittamassa linkissä ei tosiaan omista minkäänsorttista lyöntitekniikkaa(mikä tulikin jo selväksi) mutta toi päkiällä kääntyminen(pivotti) pitäisi löytyä, sellaisena pienenä kääntymisenä, noissa opetusvideoissa sitä kärjistetään ja suurennetaan. matseissa se ei silleen mene, eikä tarvitsekaan.

Tässä nyt oli tälläistä perussoopaa, poimi hyviä asioita ja punnitse mitkä toimii kohallasi! :)
Tässä vielä linkki miten meikäpoika huitoo säkkiä, Ei varmasti jää epäselväksi kenen tyylisesti nyrkkeilen, johtuu suuresti koostani kun olen lyhemmän sorttinen sälli itsekin:D
6 viikon säkkitreenien jälkeen, näytti tältä siis " onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
antti_lk
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 527
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: nyrkkeily, vapaaottelu
Takalajit: lukkopaini, bjj

Peruslyönnit

#85

Viesti antti_lk »

Hankster kirjoitti: mutta toi päkiällä kääntyminen(pivotti) pitäisi löytyä, sellaisena pienenä kääntymisenä, noissa opetusvideoissa sitä kärjistetään ja suurennetaan. matseissa se ei silleen mene, eikä tarvitsekaan.
Ei. Etujalan päkijän kääntämisestä ei ole muuta kuin haittaa. Ja sen takia sitä ei kukaan vähäkään parempi nyrkkeilijä matsissa tee. Joten miksi harjoittelussa pitäisi tehdä sellaista mitä matsissa ei kannata tai pysty tekemään?
Hankster
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 7
Lauteille: Maaliskuu 2009
Paikkakunta: Helsinki

Peruslyönnit

#86

Viesti Hankster »

antti_lk kirjoitti:
Hankster kirjoitti: mutta toi päkiällä kääntyminen(pivotti) pitäisi löytyä, sellaisena pienenä kääntymisenä, noissa opetusvideoissa sitä kärjistetään ja suurennetaan. matseissa se ei silleen mene, eikä tarvitsekaan.
Ei. Etujalan päkijän kääntämisestä ei ole muuta kuin haittaa. Ja sen takia sitä ei kukaan vähäkään parempi nyrkkeilijä matsissa tee. Joten miksi harjoittelussa pitäisi tehdä sellaista mitä matsissa ei kannata tai pysty tekemään?
no kaipa se on koutsista kiinni, mutta onhan monet suuretkin valmentajat painottanu sitä pivottia. oikea kätisenä nyrkkeilijänä en kyllä vasemmalla etu-jalalla pivottia tee itse ollenkaan, mutta kyllä se oikeassa suorassa ihan vähän päkijälle nousee kyllä, kääntymistä ei nyt niin paljoa kyllä tapahdu siinä jalassa.
Kevin Rooney ja tämä Pacmanin koutsi on ainaskin painottanu sitä pivottia.
Mitä olen lukenut täällä vähän näitä viestejä , niin aika jyrkkiä mielipiteitä esitetään kun ajattelee että jokainen nyrkkeilijä on kumminkin persoona ja omia tyylejä on suunnattoman-paljon, kunhan ne perus-asiat on oikein ja kunnossa:)
Miklu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 2126
Lauteille: Tammikuu 2005

Peruslyönnit

#87

Viesti Miklu »

antti_lk kirjoitti: Etujalan päkijän kääntämisestä ei ole muuta kuin haittaa. Ja sen takia sitä ei kukaan vähäkään parempi nyrkkeilijä matsissa tee.
Niinkö? Koska "asemista" jabia lyötäessä tuota mielestäni esiintyy. Yleensä kylläkin näkee tehtävän askelleella (sekä liikkeestä että "paikaltaan"(molemmat tilanteen mukaisessa kamppailullisessa konteksissa tietysti)).
Toki potkulyöntipainipotkulyönti-lajeissa on eroja ja valmentajilla eri mieltymyksiä. Eli onko tuo kaikki=90% tai vaikka 60%?
Bruce Lee elää!
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Peruslyönnit

#88

Viesti MarkkuT »

En jaksa kahlata ketjua läpi, että oliko tämä jo mainittu, mutta ainakin meillä yksi peruste etujalan kiertämättömyydelle on se, että se antaa turhan hyvän paikan alapotkulle.
Ain't no one.
Miklu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 2126
Lauteille: Tammikuu 2005

Peruslyönnit

#89

Viesti Miklu »

Oli mainittu ja sen toisaalta ymmärtää ja toisaalta taas mistä helevetistä asti niitä jäpejä sivalletaan jos munille meinaa tulla :D Mutta ymmärrettävä peruste.

Toisaalta se vaatii motoriikkaa enämpi ja isomman kaverin voi olla turvallisempi linnoitautua ja antaa palaa sen sijaan, että uhraa tasapainoaan.

Ja iiipeilijät Suomen talvisessa katutaisteluolosuhteissa eivät tue päkiöiden kääntelyä ylipäätään. Veikkaisin. Luulisin. Melkoinen yleistys siltä pohjalta etten ite pysy jäällä pystyssä :D

Mutta net jotka opettavat tuota kääntämistä niin tuskin nekään sitä askeleeseen opettavat?

Anyway, valaiskaa tietäni, ma pyydän! :)
Bruce Lee elää!
Hankster
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 7
Lauteille: Maaliskuu 2009
Paikkakunta: Helsinki

Peruslyönnit

#90

Viesti Hankster »

Itse ainakin kommentoin tuota pivottamista ja päkiöillä pyörimistä ihan nyrkkeilyn kannalta. Markku mainitsi alapotkut tuossa niin halusin selventää omaa linjaani eli ihan nyrkkeilystä puhuin ja lyöntitekniikasta siinä.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 30 kurkkijaa