Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Jalkasuojien kovuus

Kamppailu-urheilulajit eli BJJ, MMA, nyrkkeily, paini, potkunyrkkeily, thainyrkkeily jne.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Jalkasuojien kovuus

#1

Viesti Totte »

Olin siis ensimmäistä kertaa ostamassa jalkasuojia potkunyrkkeilyyn. Kotona olin katsellut lähinnä Twinsin suojia (http://www.ufs.fi/product_info.php?cPat ... cts_id=215). Kun kokeilin niitä kaupassa niin ne tuntuivat kuitenkin istuvan huonosti ja jalkapöytä peittyi aivan kokonaan mikä ainakin mielestäni vaikeutti liikkumista jonkun verran. Kokeilin siis Fairtexin suojia (http://www.ufs.fi/product_info.php?cPat ... cts_id=201) jotka istuivat paljon paremmin minun jalkoihini.

Kuten myyjä mainitsi niin Fairtexin suojat ovat kovemman kun Twinsit. Alkoi nyt kotona vähän mietityttämään että tuleeko astetta kovemmat suojat aiheuttamaan ongelmia sperreissa, kun nyt keltasella vyöllä ei vielä ole tarkoitus sparrata hirveän kovaa? Kuitenkin mahdollisuuksien mukaan vähän jarrutan sparreissa ja käytän mukavia suojia kuin että suojat eivät tunnu istuvat. On tosin mahdollista että pitkiin jalkapöytäsuojiin tottuisi ajan myötä, mutta nämä Fairtexit tuntuvat tällä hetkellä reilusti paremmilta.

Jos jollakin on kokemuksia sparreista kovia/pehmeämpiä suojia vastaan (tai jopa kokemuksia molemmista suojista) niin kaikki tiedonjyvät otetaan kiitollisena vastaan.
Kuvake
Samppa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2239
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Jalkasuojien kovuus

#2

Viesti Samppa »

Totte kirjoitti: Kuten myyjä mainitsi niin Fairtexin suojat ovat kovemman kun Twinsit. Alkoi nyt kotona vähän mietityttämään että tuleeko astetta kovemmat suojat aiheuttamaan ongelmia sperreissa, kun nyt keltasella vyöllä ei vielä ole tarkoitus sparrata hirveän kovaa? Kuitenkin mahdollisuuksien mukaan vähän jarrutan sparreissa ja käytän mukavia suojia kuin että suojat eivät tunnu istuvat.
En usko, että tuolla suojien kovuuserolla on mitään vaikutusta sparrin kovuuteen. Kyllä se sparrissa käytettävän voiman säätely pitää lähteä siitä sparraajasta. Kevyesti liikkeelle ja kontrollin ja taitojen kertyessä kovempaa sparrikaverin taitojen mukaan. Hyviä suojia nuo on molemmat ja uskosin, että noilla pärjää treeneissä hyvin.

Twinssillä lienee tuo malli hieman muuttunut? Mulla ei edellisissä peittänyt jalkapöytää läheskään niin paljon mitä nämä nykyiset mitkä ostin tuossa jokunen kuukausi sitten. Aivan kuin suojat olisi pykälää isommat, vaikka koon pitäisi olla sama. Itseäni tuo ei kyllä juuri ole haitannut. Totuttelu kysymys lähinnä.
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jalkasuojien kovuus

#3

Viesti Totte »

Joo, vähän kokeilin kotona ottaa ja antaa potkuja eikä nuo nyt miltään tappokoneilta tuntuneet. Twinseissä oli tosiaan se vika että M:t olivat joten kuten sopivia jalkapöydän kohdalla, mutt eivät kunnolla mahtuneet säären ympärille. L:t taas mahtuu säären ympärille mutta piilottaa sen jalkapöydän mielestäni liiaksi.

Näillä nyt kuitenkin mennään. Hyviltä tuntuvat joten eiköhän muut asiat asetu kohdalleen. Reeneissä sen näkee.
Jutoka
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1843
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

#4

Viesti Jutoka »

Fairtex on noista kahdesta se laadukkaampi merkki. Tämä laatu suojaa sitten sekä potkaisijaa että kohdetta. Ja tuskin sekään haittaa, että laadukkaampi myös kestää pidempään.
Kuvake
Samppa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2239
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

#5

Viesti Samppa »

Jutoka kirjoitti: Ja tuskin sekään haittaa, että laadukkaampi myös kestää pidempään.
Edelliset Twinssit toimi 5 vuotta ja olivat käytössä joka viikko useampaan otteeseen. Kestävyys ongelmia ei liene siis kummassakaan, jos Fairtexeilla vielä kauemmin mättää. Twinssejä pidän hiukka painavana kylläkin. Fairtexista ei ole itsellä edelleenkään kokemusta, kun thaikkureissulta noita Twinssejä sai kohtuu kilpailukykyiseen hintaan, niin piti pysyä vanhassa hyväksi havaitussa.
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

#6

Viesti L.K. »

Onko kellään muulla ollut Fairtexin kanssa sitä ongelmaa,että suoja pyörii jalassa?Itsellä suoja liikkuu herkästi sivusuunnassa eli pyörähtää säären sivulle?
Toki mulla on aika hoikat pohkeet,mut silti...En tiedä auttaisko ottelusukka tähän..
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

#7

Viesti MarkkuT »

L.K. kirjoitti: Onko kellään muulla ollut Fairtexin kanssa sitä ongelmaa,että suoja pyörii jalassa?Itsellä suoja liikkuu herkästi sivusuunnassa eli pyörähtää säären sivulle?
Toki mulla on aika hoikat pohkeet,mut silti...En tiedä auttaisko ottelusukka tähän..
Mulla on ne paksummat Fairtexit ja ne pyörii kuin ... Anttilassa. Seuraaviksi suojiksi ostan jotkut muut. Mulla ei auta edes sukkamalli alla.
Kuvake
Samppa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2239
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

#8

Viesti Samppa »

L.K. kirjoitti: Onko kellään muulla ollut Fairtexin kanssa sitä ongelmaa,että suoja pyörii jalassa?Itsellä suoja liikkuu herkästi sivusuunnassa eli pyörähtää säären sivulle?
Toki mulla on aika hoikat pohkeet,mut silti...En tiedä auttaisko ottelusukka tähän..
Lainasin Thaikkureissulla yksissä treenissä jotain Fairtexin jalkasuojia ja tosiaan samaa ongelmaa oli. Joutu korjaamaan todella usein suojia erän aikana. Tahtoi pyörähtää joka osumasta. Muuten ne tuntu kyllä hyviltä jalkaan. Sukkamallin suojat alla luulis auttavan asiaan?
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

#9

Viesti L.K. »

Samppa kirjoitti:
L.K. kirjoitti:Onko kellään muulla ollut Fairtexin kanssa sitä ongelmaa,että suoja pyörii jalassa?Itsellä suoja liikkuu herkästi sivusuunnassa eli pyörähtää säären sivulle?
Toki mulla on aika hoikat pohkeet,mut silti...En tiedä auttaisko ottelusukka tähän..
Lainasin Thaikkureissulla yksissä treenissä jotain Fairtexin jalkasuojia ja tosiaan samaa ongelmaa oli. Joutu korjaamaan todella usein suojia erän aikana. Tahtoi pyörähtää joka osumasta. Muuten ne tuntu kyllä hyviltä jalkaan. Sukkamallin suojat alla luulis auttavan asiaan?
Joo,pitänee kokeilla.Todella ikävä "virhe" muuten erittäin hyvin muotoilluissa suojissa..
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Tyttö
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 7295
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Kirkkonummi
Etulaji: Krav Maga
Sivulajit: Judo
Takalajit: Defendo, Karate (shorinji-ryu)

#10

Viesti Tyttö »

Samppa kirjoitti:
L.K. kirjoitti:Onko kellään muulla ollut Fairtexin kanssa sitä ongelmaa,että suoja pyörii jalassa?Itsellä suoja liikkuu herkästi sivusuunnassa eli pyörähtää säären sivulle?
Toki mulla on aika hoikat pohkeet,mut silti...En tiedä auttaisko ottelusukka tähän..
Lainasin Thaikkureissulla yksissä treenissä jotain Fairtexin jalkasuojia ja tosiaan samaa ongelmaa oli. Joutu korjaamaan todella usein suojia erän aikana. Tahtoi pyörähtää joka osumasta. Muuten ne tuntu kyllä hyviltä jalkaan. Sukkamallin suojat alla luulis auttavan asiaan?
Itselläkin on ollu säärisuojat, jotka pyörivät jaloissa (eivät tosin Fairtexin). Erään tasokokeen jälkeen, kun suojat olivat olleet käytännössä koko kokeen ajan pohkeiden puolella, päätin heittää suojilla vesilintua. Nyt mulla on Kwonin tosi köykäiset suojat. En tosin ymmärrä, että millaisille ripakintuille ne on oikein tehty. Kun tarrat laittaa kiinni (saa hädin tuskin edes yltämään kiinni), niin eipä paljoa veri kierrä enää jaloissa... :(
Krav Maga 1998 > ja Judo 2006 >
KMG Instructor: Self Defence, Kids & Teens, Combat & Fighting, VIP, Women
Ammattivalmentaja
Method Putkisto ja MP Pilates -ohjaaja
Kahvakuulaohjaaja
kiksari
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 88
Lauteille: Kesäkuu 2008

Säärisuojat

#11

Viesti kiksari »

Olen tässä itsekin ostamassa säärisuojia ja ne twinsin aattelin ostaa. Ei ole kokemusta mistään säärisuojista, mutta nuo on varmaan sitten ihan kestävät. Olen vain 168cm pitkä, elikkä olisko noin yleisesti s vai m koko parempi, kun olen ne sentitkin katsonu mutta en oikeen osaa nyt päättää että voiko ne mennä varpaiden päälle kokonaan ja saako se yltää puolipolveen asti? Mulla kyllä on aika paksu pohje että meneekö se s koko sitten kiinni, kun joku tuolla aiemmin sano et jotkut on aika tiukat? Minkä kokoset ne sit yleensä pitää olla? :roll: aika paljon kysyttäävää taas.. :?: Ei ole mitään mahdollisuutta kyllä kokeilla niitä missään, että netistä tilaisin.
Kuvake
SJR
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 941
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Re: Säärisuojat

#12

Viesti SJR »

kiksari kirjoitti: Olen tässä itsekin ostamassa säärisuojia ja ne twinsin aattelin ostaa. Ei ole kokemusta mistään säärisuojista, mutta nuo on varmaan sitten ihan kestävät. Olen vain 168cm pitkä, elikkä olisko noin yleisesti s vai m koko parempi, kun olen ne sentitkin katsonu mutta en oikeen osaa nyt päättää että voiko ne mennä varpaiden päälle kokonaan ja saako se yltää puolipolveen asti? Mulla kyllä on aika paksu pohje että meneekö se s koko sitten kiinni, kun joku tuolla aiemmin sano et jotkut on aika tiukat? Minkä kokoset ne sit yleensä pitää olla? :roll: aika paljon kysyttäävää taas.. :?: Ei ole mitään mahdollisuutta kyllä kokeilla niitä missään, että netistä tilaisin.
No aika bodari saa olla jos twinsin suojat tiukoilta tuntuu. :lol: Kyllä ton s-koon pitäis sulla kiinni mennä, mulla ainakin l koossa jää ihan reilusti yli sitä tarranauhaa. On ihan ok jos suojat menee varpaiden päälle, mutta varpaiden yli ei sais mennä. Ja twins on laadukas merkki minusta vaikkei olekaan kokemusta muista, sillä suojat on pehmeät ja paksut eivätkä pyöri jalassa.
kiksari
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 88
Lauteille: Kesäkuu 2008

#13

Viesti kiksari »

no pitäiskö mun sit ottaa se isompi vai pienempi koko? se m koko varmaan menis sit polven puoleen väliin ja varpaiden päälle, että onko se s sitten parempi joka jää reilusti polven alle? ensimmäistä kertaa näitäkin ostamassa :)
Kuvake
SJR
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 941
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

#14

Viesti SJR »

kiksari kirjoitti: no pitäiskö mun sit ottaa se isompi vai pienempi koko? se m koko varmaan menis sit polven puoleen väliin ja varpaiden päälle, että onko se s sitten parempi joka jää reilusti polven alle? ensimmäistä kertaa näitäkin ostamassa :)
Tosi vaikea sanoo, kun en mäkään mikään ekspertti oo. :? Mulla ne suojat (L-koko) jää aika reilusti polven alle, mutta toisaalta aika monella muulla ne yltää ihan polven puoleenväliin asti. Sääriluun alaosallahan sitä kuitenkin potkitaan, joten periaattessa en näe mitään erityistä hyöytyä varpaat ja polven peittävästä suojasta. Toisaalta noi kokoerot on muutenkin aika pieniä säärisuojissa, joten varmaan molemmat on sulle ihan sopivia. Parashan olisi, jos voisit sovittaa niitä etukäteen. Mutta sinuna varmaan ottasin sitten ne s kokoa olevat, jos ne sitten olisi vähän köykäsemmät, ja onhan ne euron halvemmatkin. :D
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

#15

Viesti Totte »

Jos otat ne S:t ja sitten palautat ja otat M:t jos ne on liian pienet? Eikös netistä ostetuilla tavaroilla ole 14 päivän palautusoikeus?
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 56 kurkkijaa