Moi! Luo tili ja ota osaa iloiseen keskusteluun. 🙂

Haku löysi 13 tulosta

Mika
syys 16, 2020, 08.54
Keskustelualue: Voimistelusali
Aihe: Urbaanilegendoja liikunnan ja ravitsemuksen saralta
Vastaukset: 106
Luettu: 9416

Urbaanilegendoja liikunnan ja ravitsemuksen saralta

Jussi Häkkinen kirjoitti:
syys 15, 2020, 18.46

Lisäksi on olemassa vino pino erilaisia väärinkäsityksiä (mm. että kyykätessä polvi ei saisi ylittää varvaslinjaa), jotka on myös melkoisen vahvasti todettu vääriksi useampaan otteeseen.
Lainasin toisaalta. Linkki vie alkuperäiseen viestiin.

Minä vähän luulen, että tässä vanhassa neuvossa on tavallaan oikaistu mutkia. Kukaan ei osaa oikeaoppisesti kyykätä takakyykkyä, joten se tekniikka pitää erikseen opettaa. Jokainen aloittelija aloittaa takakyykyn koukistamalla nilkkojaan, joten arvelisin tämän ohjenuoran - ei polvia varpaiden yli - liittyvän ainakin siihen.

Toinen syy on se, että aina kun ihminen harjoittelee vastuksen kanssa, on hyvä miettiä riskitekijöitä. Tässä kannattaa muistaa, että kuntoliikuntaa vasta aloitteleva ja koko ikänsä urheillut ihminen ovat aivan eri planeetalta. Siinä missä se jälkimmäisen terve polvi kestää vaikka mitä, sen liikkumattoman ihmisen polvi tai tarkemmin sen nivelsiteet voivat kokea melkoista painetta, jos levytanko selässä ruvetaan kovasti viemään polvia varpaiden yli. Liikuntataustankin kanssa myös ikä ja aiemmat loukkaantumiset voivat vaikuttaa, kuten tästä viestistäni tähän polvien viemiseen yli varpaiden voi lukea.

Vaikka polveni nyt kestää syväkyykkyjä, en niitä tee. Se onkin toinen myytti: syväkyykky tekee autuaaksi tai on jotenkin pakollinen. Ei se tee eikä se ole. Ja jos mietitään Potkua ja potkulaisia, jotka treenaavat kamppailulajeja, aina tulee analysoida, miten se syväkyykky (tai mikä tahansa avustavan treenin yksittäinen liike) oikeasti auttaa kehittymään kamppailijana. Joissakin lajeissa voi ilmaantua syväkyykkytilanteita, joista pitää ponnistaa ylös. Useimmissa ei taida sellaisia tilanteita olla oikeastaan koskaan.

Kolmas tällainen samanlainen ns. myytti on selän pyöristäminen. Tottahan toki terve selkä kestää pyöristämisen samalla tavalla kuin terve polvi kestää sen viemisen varvaslinjan yli. Jokainen meistä pyöristää selkäänsä varmaan monet kerrat päivittäin (kenkien laittaminen jalkaan, treenikassin nostaminen lattialta jne.). Mutta. Kun taas treenataan vastuksen kanssa, kannattaa miettiä mikä on järkevää. Voimaliikkeiden tekeminen varsinkin lähellä maksimikuormaa on järkevämpää suoralla eli luontaisella selällä. Tämän kaiketi suurin osa allekirjoittaa. Ja taisipa yksi potkulainen saada ikuisen selkävaivan kulmasoutamalla selkä pyöreänä. :?
Mika
huhti 12, 2011, 20.08
Keskustelualue: Voimistelusali
Aihe: Urbaanilegendoja liikunnan ja ravitsemuksen saralta
Vastaukset: 106
Luettu: 9416

Urbaanilegendoja liikunnan ja ravitsemuksen saralta

En suunnannutkaan tuota edellistä viestiäni sinulle, vaan totesin asian yleisellä tasolla :) Pahoittelen puutteellista kirjoitusasua.

Tietojeni mukaan tuo 30 geetä ei ole urbaanilegenda, koska siitä ei vain tiedetä tarpeeksi. Proteiinimetabolian mittaaminen on aika haasteellista, sillä se vaatii mm. vähintään 24 tunnin seurannan sekä urean kemiallista analysointia.
Mika
huhti 12, 2011, 19.52
Keskustelualue: Voimistelusali
Aihe: Urbaanilegendoja liikunnan ja ravitsemuksen saralta
Vastaukset: 106
Luettu: 9416

Urbaanilegendoja liikunnan ja ravitsemuksen saralta

Kamu kirjoitti: Mutta noissa asioissa on vähän hankala tietää mitä uskoa, kun välillä tuntuu, että jokaisella on oma näkemyksensä asioista.
Varsinkin maallikoiden osalta tämä on hankalaa alalla kuin alalla, mutta itse lähtisin tieteellisestä konsensuksesta. Näkisin että sen kyseenalaistaminen vaatisi mittavia tietoja kyseisestä aiheesta (vähintään tutkija).
Mika
huhti 12, 2011, 19.22
Keskustelualue: Voimistelusali
Aihe: Urbaanilegendoja liikunnan ja ravitsemuksen saralta
Vastaukset: 106
Luettu: 9416

Urbaanilegendoja liikunnan ja ravitsemuksen saralta

Kamu kirjoitti: Pumppaukseen liittyen lisää "brosciencea", mitä kuulee salilla ja tuttavilta IHAN KOKO AJAN.

Keho pystyy ottamaan vastaan vain tietyn määrän proteiinia kerralla, minkä vuoksi pitää syödä n. kuusi 30g proteiini annosta per päivä!

Kamoon. Ihmisen keho ei ole kökkö, että se ei kykenisi ottamaan vastaan suurempia annoksia proteiinia per ateria. Ihmisen elimistö on rakentunut niin, että otetaan VALTAVIA annoksia proteiinia tarvittaessa kerralla ja käytetään sitä sitten pitemmän aikaan. Alkuaikoina ihminen ei katsonut kellosta syödäkkö sen 3-4 tunnin välein, vaan veteli vähän väliä sapuskaa suuhun tai sitten isompina annoksina kerralla(metsästys). Tätä varten se rasvakin kertyy vyötärölle, että se ei menisi hukkaan.

Lisää aiheesta Täältä.
Käsitykseni mukaan kyseessä on edelleenkin ilmiö, josta ei täydellä varmuudella voida sanoa mitään suuntaan tai toiseen. Tietääkseni siis tästä ei vallitse selvää tieteellistä konsensusta.

Treenin jälkeen otettavat "palautusjuomat", proteiinipirtelöt ja vastaavat.

En tiedä onko se mainonta vai mikä saanut aikaan tämän, mutta lähes tulkoon suurinosa, joka pitää itseään "salilla käyvänä" vetelee gainomaxin palautusjuomia tai proteiinipirtelöitä treenin jälkeen. Jotkut jopa treenin aikana! Kysyessä, että mitä varten noita vedät, niin suurinosa ei osaa muuta vastata kuin "No se palauttaa" ja osa taas "No kun treenissä menee energiaa ja ravinteita, niin on hyvä saada ne heti sit takaisin, tiiäthän sä?". No en tiedä.

Tuo edellinen pistämäni artikkeli jo vastaa hieman tähän kysymykseen. Palautusjuomalla ei pitäisi olla mitään merkitystä varsinaiseen palautumiseen/proteiinin saantiin niin pitkään kunnes henkilö itse saa ihan normaalista ruoasta tarvittavat proteiinit ja hiilarit päivän aikana(minkä ei pitäisi olla vaikeata). Mutta jos kroppa muuten jää vaille päivän suositusta, niin palautusjuomasta on kyllä hyötyä. Suosittelen kuitenkin vain yksinkertaisesti pitämään huolen, että protskut tulee ihan ruoasta proteiinipirtelöiden ja palautusjuomien sijaan. On nimittäin huomattavasti ravintoarvoilta kovempaa ja täyttävämpää tavaraa oikea ruoka kuin keinotekoiset litkut. Suurinosa vetää vielä tarvittavan päivittäisen kalorimäärän "päälle" palautusjuomia, mitkä vain aiheuttavat lihomista ja turhaa rahan kulutusta.
Kyllähän optimointi on ihan ymmärrettävä tavoite, ja tuon ikkunan suhteen on olemassa tiettyjä aikarajoja. Siitä olen samaa mieltä, että lähinnä huippu-urheilijoiden tulee niistä murehtia, mutta hyvähän se on yrittää mallintaa heidän mukaansa tässä asiassa varsinkin jos siitä aiheutuu psykologista tyydytystä ja itsesuggestiota.
Luin myös vähän juttua tuosta toisesta myytistä, missä ihmisten mukaan whey protsku imeytyy huomattavasti nopeammin kuin casein(esim. maito) ja sen takia ihmiset suosivat keinotekoisia palautusjuomia huomattavasti terveellisemmän maidon sijaan. Tutkimuksen mukaan tällä ei ole oikeasti yhtään merkitystä. Molemmat imeytyvät ja tuovat esille halutun efektin.
Tässä yhteydessä muistuttaisin tästä Patrik Borgin artikkelista - tosin en suoraan suuntaa sitä sinulle, Kamu, koska en tiedä taustojasi (palaan tähän pian).



Mitään totuuksia nämä eivät ole, mutta henkilökohtaisesti olen löytänyt tieteellisesti pätevämpää asiaa ihan oikeista tutkimuksista kuin salilla käyviltä hepuilta. Vaikka jokin asia jollain järjellä käy järkeen ei välttämättä ole elimistön kannalta totta.
Millaisia lähteitä yleensä käytät? Oletko liikuntaravitsemuksen opiskelija, alalta valmistunut tai alan tutkija?
Mika
huhti 11, 2011, 13.12
Keskustelualue: Voimistelusali
Aihe: Urbaanilegendoja liikunnan ja ravitsemuksen saralta
Vastaukset: 106
Luettu: 9416

Urbaanilegendoja liikunnan ja ravitsemuksen saralta

Onhan täällä eri alojen ammattilaisia, mutta uskoakseni kukaan heistä ei esitä tuota yhteyttä tähän kyseiseen urbaanilegendaan. Ymmärtääkseni myöskään Galenoksessa ei näin tehdä, joten tuo yhteys on MHa:n esittämä, ja sitä teoriaa tässä jo muutamissa viesteissä käsiteltiin.
Mika
huhti 8, 2011, 17.39
Keskustelualue: Voimistelusali
Aihe: Urbaanilegendoja liikunnan ja ravitsemuksen saralta
Vastaukset: 106
Luettu: 9416

Urbaanilegendoja liikunnan ja ravitsemuksen saralta

Tuo on hyvä tarkennus. Siis nimenomaan tarkoitin sellaisia kuona-aineita, joista ihmiset sanovat, että ne jäävät kehoon ja niille pitää tehdä jotakin erikoista (hieroa, käyttää joitakin tiettyjä luontaistuotteita jne.). Näistä haluan kuulla lisää.
Mika
huhti 8, 2011, 17.19
Keskustelualue: Voimistelusali
Aihe: Urbaanilegendoja liikunnan ja ravitsemuksen saralta
Vastaukset: 106
Luettu: 9416

Urbaanilegendoja liikunnan ja ravitsemuksen saralta

Minuakin on kiinnostanut tämä aihe jo vuosia. Kansan suussa kuona-aine on täysin arkipäiväinen termi. Vielä en ole kuullut minkäänlaista selitystä siitä, mitä nämä kuona-aineet ovat, miten ne syntyvät, ja mitä vaikutuksia niillä on soluihin. Juuri selailin - joskin nopeasti - liikuntafysiologian raamattua läpi, mutta en havainnut mitään. Myöskään luennoilla aiheesta ei koskaan puhuttu halaistua sanaa.

Haluaisin nyt oppia lisää.
Mika
huhti 8, 2011, 15.08
Keskustelualue: Voimistelusali
Aihe: Urbaanilegendoja liikunnan ja ravitsemuksen saralta
Vastaukset: 106
Luettu: 9416

Urbaanilegendoja liikunnan ja ravitsemuksen saralta

Olen varsinkin urheilijoiden nähnyt paneutuvan räjähtäviin ja lajia tukeviin liikevalikoimiin voimaharjoittelussaan. Yliopistomme salilla tämä oli ihan arkipäivää, ja Näässillä tätä näkee joka päivä. Myöskin kaupallisilla saleilla käy jonkin verran urheilijoita, joiden olen nähnyt harjoittelevan räjähtävästi.

Se on tietysti ihan totta, että nopeista soluista voidaan harjoittelemalla saada muokattua hitaita soluja, kun taas päinvastainen on huomattavasti epätodennäköisempää, mutta tällaisen muutoksen mittaaminen muuten kuin solunäytteistä voi olla haastavaa.

Itse luulen tämän legendan enemmänkin perustuvan siihen, että isot ja vahvat kaverit vaikuttavat joskus vähän kankeilta.
Mika
huhti 8, 2011, 14.49
Keskustelualue: Voimistelusali
Aihe: Urbaanilegendoja liikunnan ja ravitsemuksen saralta
Vastaukset: 106
Luettu: 9416

Urbaanilegendoja liikunnan ja ravitsemuksen saralta

Tuossa pitää tietysti huomata kaksi seikkaa: vertailupiste sekä muu harjoittelu. Jos ei alunperinkään ole harjoitellut mitään räjähtävää lajia, voi olla vaikea luotettavasti todistaa, että maksimivoimaharjoittelu hidastaa ihmisen liikkeitä. Jos taas maksimivoiman ohella harjoitellaan jotakin räjähtävää lajia, muutoksen voinee havaita, jos sellaista esiintyy. Välttämättähän näin ei käy.

Jos liikuttelee vastuksia nopeasti ja räjähtävästi, hidastumista tuskin ainakaan sen takia ilmenee.
Mika
maalis 17, 2011, 22.38
Keskustelualue: Voimistelusali
Aihe: Urbaanilegendoja liikunnan ja ravitsemuksen saralta
Vastaukset: 106
Luettu: 9416

Urbaanilegendoja liikunnan ja ravitsemuksen saralta

Haamu kirjoitti:
Mika kirjoitti: Kiitän tarkennuksesta. Ero flammeen esittämään on ratkaisevan suuri, sillä flammeen väittämä olisi käsittääkseni ollut jonkinlainen lääketieteellinen läpimurto.
Ei vaan pelkkä yksittäistapaus.
No, oliko se sitä? Olisihan se aika merkittävä tutkimuskohde, jos MS-taudista parantuisi ruokavalion avulla. Nythän ei silti ole vielä esitetty asiantuntijalausuntoja sillekään, että taudin etenemisen pysähtyminen johtuisi ruokavaliosta.
Mika
maalis 17, 2011, 11.44
Keskustelualue: Voimistelusali
Aihe: Urbaanilegendoja liikunnan ja ravitsemuksen saralta
Vastaukset: 106
Luettu: 9416

Urbaanilegendoja liikunnan ja ravitsemuksen saralta

Kiitän tarkennuksesta. Ero flammeen esittämään on ratkaisevan suuri, sillä flammeen väittämä olisi käsittääkseni ollut jonkinlainen lääketieteellinen läpimurto.

Edelleen haluaisin tietää, mitä lääkärit ovat kyseisen henkilön sairaudesta ja sen vaiheista sanoneet. Haluaisin siis nähdä ammattilaisen kommentit kyseisen henkilön ruokavalion vaikutuksesta sairauteen. Anekdooteilla on toki arvonsa, mutta tällaisissa tapauksissa niiden luottoarvo on vähäinen.
Mika
maalis 17, 2011, 09.52
Keskustelualue: Voimistelusali
Aihe: Urbaanilegendoja liikunnan ja ravitsemuksen saralta
Vastaukset: 106
Luettu: 9416

Urbaanilegendoja liikunnan ja ravitsemuksen saralta

flammee kirjoitti: Toisaalta, tää viidakkofoodimies vissiin parani foodikikkailuillaan ms-taudista.
En tunnekaan tapausta. Millaisia lausuntoja lääkärit hänen sairaudestaan ja siitä parantumisesta ovat antaneet? Yleensähän kyseessä on tauti, josta ei varsinaisesti parannuta, vaikka onneksi oireita ja taudin etenemistä voidaankin lievittää.
Mika
tammi 20, 2011, 08.24
Keskustelualue: Voimistelusali
Aihe: Urbaanilegendoja liikunnan ja ravitsemuksen saralta
Vastaukset: 106
Luettu: 9416

Urbaanilegendoja liikunnan ja ravitsemuksen saralta

Onhan se Rooney ainakin joitakin Gracie-perheen vesoja valmentanut. Rooneysta kannattaa silti huomata se, ettei hänellä varsinaisesti ole syvää alan koulutusta (hänhän taitaa olla fyssari; ainakaan hänen pääaineensa ei ole ollut liikuntatieteet koko opiskelujen ajan), vaan hän on oppinut valmentajaksi sekä lukemalla alan opuksia että eritoten käytännön kautta. Hän on erittäin hyvä esiintymään ja motivoimaan, ja nämähän ovat valmentajalla tärkeitä ominaisuuksia. Hänen kokemusmääränsä valmentaja on merkittävä.

Juttelin Rooneyn kanssa noin tunnin pari vuotta sitten seminaarinsa jälkeen, joten tiedän sitäkin kautta, missä mennään.