Ole hyvä ja vastaa nopeasti kyselyyn Potkun kehittämisestä. Vastausten perusteella pohdimme keinoja uudistaa Potkua. Kiitos. :)

Haku löysi 3 tulosta

terssi
huhti 1, 2015, 13.21
Keskustelualue: Voimistelusali
Aihe: Olkapäävaivat
Vastaukset: 161
Luettu: 26011

Olkapäävaivat

Jatkan monologia. Näissä videoissa havainnollistetaan tuota lavan kiertämistä, eli tässä videossa esitettävän lavan kääntämisen näkee siis ihan peilistä ja sitä kautta sitä harjoittelin.

[video][/video]

Lisää lapojen ja olkien oikeasta asennosta:

[video][/video]


Tässä vielä saman sarjan käytännön harjoitus.

[video][/video]

Tuon videon tapa on siis hieman eri tapa kuin se mitä itse opin. Löydän kyllä itsekin tuolla tavalla pyöräyttämällä lapoja hallitsevat lihakset, mutta en osaa sanoa onnistuisiko se kuinka ellen olisi sitä asentoa harjoitellut ihan "käsipelillä" kuten aikaisemmin selitin. Lisäksi nyt kun itse käännän tietoisesti lapoja ja olkapäät parempaan asentoon, menee se ilman tuota videon etukautta hartian pyöräytystä.

Tämä ei varsinaisesti ollut kritiikkiä, vaan omia kokemuksia. Kannattaa kuitenkin kokeilla, jos ryhti on kovin lysy.
terssi
huhti 1, 2015, 12.52
Keskustelualue: Voimistelusali
Aihe: Olkapäävaivat
Vastaukset: 161
Luettu: 26011

Olkapäävaivat

Kauhea kasa typoja tuli, eikä voinut enää muokata. Lisäänpä vielä yhden pointin.

Itselläni on siis ollut viime vuosina olkapää vaivoja lisääntyvissä määrin.

Ryhdin opettelun lisäksi toinen tärkeä pointti vaivojen vähentämisessä ainakin itselläni oli se, että hyväksyin tosiasiat jo ajat sitten ja pyrin vähentämään olkapäiden kuormitusta.

Eli ei kannata yrittää olla tosissaan kamppailija, tehdä päälle voimatreeniä, siihen päälle telinevoimistelua ja vielä vielä varmuuden vuoksi käydä jossain crossfitissä tai muussa vastaavassa jumpassa. Ja sitten vaan jumpataan jumit pois loputtomalla jumpalla. :) Itsekin syyllistyin hieman tähän ajattelutapaan alkuun, kun liikkuvuus- kuntoutusjumppien maailmaan sisään pääsin. Vaikka siis kuinka "monipuolinen liikunta on hyvästä" ja "kannattaa olla monipuolisesti kunnossa". :)


Suosittelen omien kokemuksieni (useimmat alan ammattilaiset lienevät samaa mieltä) ottamaan siis asentotunto- ja ryhtipohjaisen lähestymistavan olkapäiden kuntoutukseen jumppien toimiessa lisänä. Lisäksi kannattaa miettiä yrittääkö haukata liian isoa palaa treenaamisen suhteen.
terssi
huhti 1, 2015, 12.26
Keskustelualue: Voimistelusali
Aihe: Olkapäävaivat
Vastaukset: 161
Luettu: 26011

Olkapäävaivat

Puoltaminen täältä tuolle Beefcaken linkittämälle ryhtiliikkeelle. Kuten myös tuolle kirjalle, jossa varsin järkevät progressiot, millä aloittaa kuntoutusta silloin, kun olkapää on jo siinä kunnossa, ettei se nouse ylös kivun takia juuri ollenkaan.

Se, mikä itseä on kyllä eniten auttanut kaikkien jumppaliikkeiden ja muiden maailmassa oli se, kun opetteli tietoisesti kääntämään olkapäät oikeaan/parempaan asentoon ns. oikein. Eli trapeziuksen alaosan (ja oliko nyt sahalihaksen, ulkomuistista) avulla pitäisi osata pyöräyttää olkapäät hyvään ryhtiin, ei siis niin, että olkapäät "vedetään taakse".

Tämä oli siis yllättävän vaikeaa aluksi, koska asentotunto ei toimi oikein kunnolla tuolla alueella huonojen elintapojen (vuosikausien tai jopa vuosikymmenten lysyssä istumisen) johdosta.

Tämä valaistuminen tuli siis itselle sitä kautta, kun tyttöystävä oli osaavan OMT-fysioterapeutin hoidettavana ja siellä pikku hiljaa käännettiin ihan käsin fyssarin toimesta lapaluut oikeaan asentoon, jonka jälkeen opeteltiin pikku hiljaa pitämään lapoja siinä asennossa siinä itse ja löytämään ne lihakset sieltä, mitkä homman tekevät.

Fysioterapiakäytiensä jälkeen tyttökaveri sitten siirteli samalla lailla minun lapojani oikeaan asentoon ja yritettiin peilin edessä vuorotellen löytää sitä asentotuntoa sieltä. Oli alkuun tosi vaikeaa, mutta jossain vaiheessa se vain rupesi loksahtamaan ja lihakset alkoivat aktivoitua lavan alueelta oikein, molemmilla. Nyt se lapojen kääntäminen ja sitä kautta olkapäiden parempaan ryhtiin onnistuu ihan silmät kiinni heittämällä. Välissä oli vielä sellainen välivaihe, että onnistui kun katsoi itseään sivuttain peilistä ja näki, että se lapa varmasti kääntyy. Ilman peliä oli vähän epävarmaa vielä.

Nyt on tullut about joku vuoden verran ihan tietoisesti opeteltua tuon asennon pitämistä rennosti ja väittäisin, että hartia ja olkapääseutuni ovat tämän tuloksena huomattavasti rennommat (koska lihakset pääsevät rentoutumaan paremmin) kovasta treenistä ja rasituksesta huolimatta.