Ole hyvä ja vastaa nopeasti kyselyyn Potkun kehittämisestä. Vastausten perusteella pohdimme keinoja uudistaa Potkua. Kiitos. :)

Haku löysi 7 tulosta

MarkkuT
syys 10, 2013, 08.52
Keskustelualue: Voimistelusali
Aihe: Polvi- ja selkävaivaa
Vastaukset: 82
Luettu: 14723

Polvi- ja selkävaivaa

Tämä vaiva taisi itse asiassa vain tykätä kyykkäämisestä. Eilen vielä lämmitellessä kiristeli polven sivusta, mutta muutaman valasarjan jälkeen pystyi jo ottamaan ihan normi tempauksia ja etukyykkyjä. Tänään polvi on jo melkein normaalin tuntuinen kyykistellessäkin.

Tekniikan suhteen mulla on nyt siinä mielessä hyvä tilanne, että vieressä on melkein aina kokenut painonnostovalmentaja huutamassa, jos tulee hölmöiltyä.
:)
MarkkuT
syys 5, 2013, 10.42
Keskustelualue: Voimistelusali
Aihe: Polvi- ja selkävaivaa
Vastaukset: 82
Luettu: 14723

Polvi- ja selkävaivaa

obmijoy kirjoitti: itse olen saanut polveni nyt kivuttomaksi jalkapräsillä, siinnä kun pystyy tarkailemaan polvikulmaa tehdessään tosi tarkasti

todenäköisesti myös pohjeliike on ollut avuksi

kipu on ollut kosketus herkyyttä polven sivussa joka on estänyt kyykistymisen syvään
Aika samanlaiselta vaivalta kuulostaa. Ja olen huomannut, että nilkan asennolla on merkitystä, eli varmaankin se pohje jollain tapaa vaikuttaa. Nyt pääsee jo kyykkyyn ja olen varovaisesti tehnyt kyykkyjä ja tempausvaloja. Kyykkyyn tempaisusta ei vielä oikein tule mitään, kun polvea varoo.
MarkkuT
elo 30, 2013, 10.12
Keskustelualue: Voimistelusali
Aihe: Polvi- ja selkävaivaa
Vastaukset: 82
Luettu: 14723

Polvi- ja selkävaivaa

Elina kirjoitti: Tuli myös mieleen, voisiko kyseessä olla joku jänneperäinen napsahdus ja siitä seurannut kipu (esim. suoliluu-sääriluuosastolla). MikaelF osaa varmasti vastata tarkemmin :)
No hitto. :smt003 Kuukkeloin hieman tuota suoliluu-sääriluuta. Muun muassa tuommoista löysin:

http://kengatonjuoksijaoulu.blogspot.fi/2010/08/juoksijan-polvi-runners-knee.html
ITBFS voi johtua jalan rakenteen puutteista ja myös ruhjevammasta.
Itse asiassa kolhaisin aiemmin samalla viikolla tuota etureiden alapään kiinnityskohtaa polven ulkopuolelta ja paikka on vieläkin vähän arka painellessa. Näissä ITB-jutuissa kyllä tulee tuttuja juttuja vastaan: kireitä lonkankoukistajia yms. Pyöräilyä lisäsin aika reilusti. Samalla vähän muuttelin pyörän säätöjä, joka lukkopolkimia käytettäessä saattaa suunnata rasitusta yllättäviin paikkoihin. Eli monen asian summa tässä varmaankin on kyseessä.

Tuota teippausta pitää kokeilla, koska kipu on ainakin olevinaan vähäisempää, kun painan kyykätessä kädellä polvilumpiota sisäänpäin:

http://www.youtube.com/watch?v=mLxi3pcAbHw
MarkkuT
elo 29, 2013, 10.01
Keskustelualue: Voimistelusali
Aihe: Polvi- ja selkävaivaa
Vastaukset: 82
Luettu: 14723

Polvi- ja selkävaivaa

Ei se kipu ainakaan sivussa ole, ehkä enemmänkin juuri polven yläpuolella. Mutta ei tosiaan mikään selvästi paikallistettava viiltävä tai pistävä, vaan enemmänkin koko polven alueella tuntuva pakottava kipu, joka voimistuu sitä mukaa mitä alemmas kyykistyy ja sitten muljahduksen jälkeen helpottaa.

Edellä mainittu nimenomaan vain alas laskeutuessa. Jos vääntelen itseni kyykkyyn muulla tavoin kuin suoraan alas laskeutumalla ja kyykkään siitä itseni ylös, ei polvessa tunnu mitään kipua, muljumista, napsumista, rahinaa tms.

Vakuutus löytyy, jossa ei urheilurajoitusta ole. Jos tässä varaisi ajan yksityiselle, niin minkähän sortin poppamiehestä tai -naisesta kannattaisi aloittaa: Fysioterapeutti, fysiatri, ortopedi, vai mikä?
MarkkuT
elo 29, 2013, 08.55
Keskustelualue: Voimistelusali
Aihe: Polvi- ja selkävaivaa
Vastaukset: 82
Luettu: 14723

Polvi- ja selkävaivaa

Mikähän tämmöinen mahtaa olla:

Viikko sitten tempauksen vastaanotossa sattui polveen. Ei oltu kovin lähellä maksimia, eikä nostossa sivusta seuranneiden mielestä tapahtunut mitään erikoista. Työnnöt jäivät siinä treenissä tekemättä, koska pelkkä rinnallevedon lähtöasennon hakeminen sattui.

Polvi ei turvonnut missään vaiheessa ja liikerajoitusta tai jatkuvaa kipua ei ole ollut. Ei ole myöskään tunnetta, että polvi pettäisi alta tai olisi jotenkin heikompi. Tempauksen ja rinnallevedon lähtöasennon pystyin ottamaan jo parin päivän kuluttua haverista ja olen nyt tehnyt kaikki nostot raakoina ihan kohtuullisilla tehoillakin ilman mitään tuntemuksia polvessa. Mutta syvään kyykkyyn laskeutuminen ei ilman kipua vieläkään onnistu.

Kyykkyyn laskeutuminen alkaa sattua suunnilleen siinä vaiheessa, kun reisi on vaakasuorassa. Kivun paikkaa on aika hankala määritellä. Nyt, kun polvi alkaa jo olla paremman tuntuinen, olen muutaman kerran varovasti laskeutunut alas kipukohdan ohi. Kipukohdasta ohi mentäessä tuntuu polven ulkosyrjällä epämiellyttävä muljahdus, jonka jälkeen kipu hellittää heti ja pystyn laskeutumaan pohjaan asti. Kyykystä ylös noustessa mitään muljahdusta tai kipua ei tule. Jos polven päällä ei ole painoa, pystyn suoristelemaan ja koukistelemaan sitä ihan yhtä lailla kuin tervettäkin jalkaa.

Jonkin sortin ylirasitus tässä varmasti on kyseessä, kun tuli kesäloman jälkeen lisättyä treenimääriä aika paljon vähän turhan lyhyessä ajassa. Ei tunnu kovin vakavalta ja on selvästi paranemaan päin, mutta olisi mielenkiintoista tietää, mikä siellä kinnaa vastaan ja miksi vain alas laskeutuessa.
MarkkuT
marras 23, 2012, 10.53
Keskustelualue: Voimistelusali
Aihe: Polvi- ja selkävaivaa
Vastaukset: 82
Luettu: 14723

Polvi- ja selkävaivaa

Point kirjoitti: Voiko tälläinen kolotus johtua oikeasti jostain matalapaineista? tms. muuta vanhojen ihmisten vaivoja
Vertaistukena totean, että mulla on näin 33-vuotiaana käytännössä koko ajan joku paikka vähän kipeä. Olen vieläpä yleensä treeniporukoissa sitä vähiten loukkaantuvaa sorttia. Kaipa sitä pitää vain yrittää oppia tunnistamaan ne kolotukset, joilla oikeasti on jotain merkitystä.
:)
MarkkuT
marras 23, 2012, 10.15
Keskustelualue: Voimistelusali
Aihe: Polvi- ja selkävaivaa
Vastaukset: 82
Luettu: 14723

Polvi- ja selkävaivaa

Point kirjoitti: Tällä kertaa tosin olen ottanut olen salilla aloittanut kyykkäämisen. Painot ovat kyllä hyvin pienet toistaiseksi.
Kyykkäätkö alas asti?

Itse en pysty vajaita kyykkyjä tekemään kovin montaa edes ilman tankoa, ennen kuin alkaa vihlomaan polvea. Vaakatason alapuolelle (ts. lonkkanivelen taitos polven yläpinnan alapuolelle) kyykätessä ei mitään ongelmia ainakaan noin 1,5 x kehonpainolla.