Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kamppailulajien henkiset taidot

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Annan taidot
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3
Lauteille: Syyskuu 2016
Etulaji: Karate
Sivulajit: Grav maga
Takalajit: Kyseiset lajit ovat aikaisempia harrastuksia. Nykyään Opettelen grav magaa Israelista saatujen opetusvideoiden kautta koska muuten liian kallista.

Kamppailulajien henkiset taidot

#1

Viesti Annan taidot »

Yksi perustaitojen harrastaja huutelee täällä henkisten taitojen perään. Minä en voi käyttää oppimiani perustaitoja kamppailuun, koska satuttaisin vastustajaa mutta olen sitäkin enemmän oppinut näkemään jo kaukaa väkivaltaan pyrkivät ihmiset ja joutunut opettelemaan enemmän väistämistekniikkaa ja henkisiä kikkoja. Laki on aika kova, jos joutuu käyttämään mm. Grav magassa oppimiani potkuja nivusiin.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Kamppailulajien henkiset taidot

#2

Viesti Mjölnir »

Hei, Anna.

Tiedoksesi, Krav Maga on tuon israelilaisen itsepuolustusjärjestelmän oikea kirjoitusasu.

Onpa harmi, että koet ihan oikean harrastamisen liian kalliina, ja joudut tyytymään videoiden katseluun, sillä muuten olisit varmaan saanut, ihan koulutetulta ohjaajalta, vastauksen näihin sinua askarruttaviin asioihin. Tai ilmeisesti ne eivät askarruta, koska olet tullut enemmänkin julistamaan, kuin kysymään. Voin kuitenkin kertoa, että olet väärässä. Voit käyttää tarvittaessa taitojasi, mikäli se on välttämätöntä.

Siinä olet oikeassa, että harjoittelmalla voi oppia tunnistamaan uhkatilanteet ja välttämään ne, mikä onkin itsepuolustuksen korkein aste! Haluaisitko avata vähän sitä, miten olet oppinut tämän tunnistamaan, ehkä siitä voisi olla hyötyä myös muille asiasta kiinnostuneille.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Annan taidot
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3
Lauteille: Syyskuu 2016
Etulaji: Karate
Sivulajit: Grav maga
Takalajit: Kyseiset lajit ovat aikaisempia harrastuksia. Nykyään Opettelen grav magaa Israelista saatujen opetusvideoiden kautta koska muuten liian kallista.

Henkiset kyvyt

#3

Viesti Annan taidot »

Joo. En ole tullut julistamaan mitään. En vain pysty käyttämään taitojani, koska omistan vain perustaitoja. Tietysti voin käyttää hätätapauksessa potkuja nivusiin, mutta mieluummin pyrin selviämään puhumalla. Olen joutunut sellaiseen tilanteeseen missä minua uhkaillaan väkivallalla ja tappamisella 7 vuotta se opettaa kärsivällisyyttä sekä henkisiä taitoja, mutta hyvä on osata kaiken varalta jotain taitoja, kun hulluista ei koskaan tiedä, koska päälle ei ole kukaan käynyt, mutta puukkoa on esitelty, näytelty ja heitelty malliksi.Nykyään on yhä enemmän ihmisiä ketkä käyttävät henkistä väkivaltaa mm. Vainoamista, seuraamista ja uhkailua. Siihen ei vaan tehoa kamppailulaji taidot, koska siitä vain innostuvat lisää sillä he hakevat sääliä muilta ja osaavat käyttää manipulaatiota saadakseen muut puolelleen. Tosin huomasin että he ovat pelkureita ja vellihousuja, jotka uhkailee muita mutta vapisevat kun itse saavat uhkauksen ovat silti valmiita hakkaamaan muita vailla inhimillisyyttä ja oikeudenmukaisuutta. Olen varmaan täysin väärällä foorumilla kertomassa tästä koska en ole aktiivi harrastaja salilla. Opettelen opetuvideoiden kautta, jotta ei pääse kukaan yllättämään.
Annan taidot
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3
Lauteille: Syyskuu 2016
Etulaji: Karate
Sivulajit: Grav maga
Takalajit: Kyseiset lajit ovat aikaisempia harrastuksia. Nykyään Opettelen grav magaa Israelista saatujen opetusvideoiden kautta koska muuten liian kallista.

Henkiset kyvyt

#4

Viesti Annan taidot »

Sori. En osaa aloittaa keskustelua kamppailuljien harrastamisesta, kun olen vaan joutunut tilanteisiin, missä siitä ei ole ollut hyötyä. Parempi pitää vain kaiken varalta jotain taitoja yllä, että ei tarvitse enää pelätä yllätyksiä lentävistä puukoista, vaan on edes jotain varmuutta ja keinoja ottaa puukko pois ja Krav maga opettaa sellaisia taitoja. En ole kiinnostunut kamppailusta varsinaisesti, ainoastaan saada vastustajalta ase pois käytöstä tai päälle tullessa potku nivusiin, jotta pääsee karkuun, kun hyökkääjä ei voi jatkaa toimintaa. Joten sori olen väärällä foorumilla. Mutta menestystä teille lajeissa , joita harrastatte.
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Henkiset kyvyt

#5

Viesti JanneM »

TIpuin aika alussa kärryiltä tässä.
Mistä haluaisit keskustella?
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Kamppailulajien henkiset taidot

#6

Viesti Lasse Candé »

Tuo tarjoaa tosiaankin perspektiiviä henkisen ja psyykkisen väkivallan rajalla jatkuvasti pelaavaan, kun sellaista joutuu pidemmän aikaa katselemaan. Uskoisin että moni kokeneempikaan kamppailija ei ihan tiedä aihepiiristä riittävästi ymmärtääkseen kunnolla tuollaista tilannetta.

Videot ovat tällaisessa aihepiirissä ongelmallisia. Osa voi olla hyviä, mutta harjoittelemaan ja hyvään opetukseen pitäisi ehdottomasti päästä. Olen itse aistivinani tekstistä, että näet kamppailutaidot vähän niinkuin kikkakokoelmana. Kikoilla ei pärjää kovin pitkälle. Ei edes yleensä hyvillä tekniikoilla. Ja olet aivan oikeassa tuosta innostumisesta. Jos joudut kanssakäymään potentiaalisen uhkasi kanssa, olet yksinkertaisesti kusessa ja ratkaisua pitää hakea muualta. Itsepuolustustaidot ovat tällaisessa vähän niinkuin verrattavissa ensiaputaitoihin mutta ei sairaalahoitoon. Siksi tilanteesta tulisi irtautua tai aikaansaada jokin sellainen suojaverkko jolla pääset altavastaavan asemasta pois. Fyysisen dominanssin hankkiminen on tyypillisesti aivan liian pitkä tie ja käytännössä mahdoton.

Munille potkiminen ei muuten ole yleisavain. Annoin nuorempana naisen vetää kapakassa vaparin ja vetäs täysillä ja ei tehnyt juuri mitään. (En väitä että oli kovin järkevää.) Toisekseen ei ole takuita että pääsee potkaisemaan. Kolmannekseen ei ole takuita että osuu, kun miehillä on aikalailla selkäytimessä suojautua siltä. Se voi toimia ja sen yrittäminen voi toimia osana muuta, mutta sen varaan ei missään nimessä voi laskea.

Veistä ei kannata ottaa pois, ellei joudu puolustautumaan sitä vastaan. Veistä vastaan ei kannata koskaan lähteä ellei ole pakko. Mahdollisuudet ovat huonot. Jos on lisäksi vielä fyysisesti heikompi ja toinen haluaa käyttää sitä, ainoa mahdollisuus välttämisen lisäksi on että selviytymistahdon lisäksi on tuuria että se toinen mokaa jotain vahingossa. Muuten näyttää aika huonolta ja luultavasti muutenkin. Eli karkuun tai heität kaikilla esineillä mitä löydät ja karkuun. Ja paljon mahdollista että otat yhteyttä naapureihin, ohikulkijoihin tms ja pyydät jeesiä hoitaa sut sairaalaan. Eli lyhyesti, hoida tuo ihmissuhde elämästäsi pois.

Tämä foorumi ei katso kirjoittajien lajitaustaa. Me vaihdetaan täällä ajatuksia. Sinun juttusi pistää ainakin miettimään haasteellisempia ihmissuhteita ja itsepuolustuksen suhdetta niihin. Toivottavasti minun ja vaikkapa edellä kirjoittaneen Mjölnirin jutut pistävät miettimään mistä oppia kannattaa hakea ja nuo edellämainitsemani itsepuolustuksen välittömämpiä realiteetteja.

Kyllä tää tästä! :)

Ylipotkija: poistettu osa viestiä, joka viittasi poistettuun viestiin
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 50 kurkkijaa