Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

BJJ ja vyökäytännöt

Kamppailu-urheilulajit eli BJJ, MMA, nyrkkeily, paini, potkunyrkkeily, thainyrkkeily jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Huppu
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 493
Lauteille: Lokakuu 2010

BJJ ja vyökoekäytännöt

#286

Viesti Huppu »

Kyllähän minä ainakin olen törmännyt sinivöisiin kavereihin, jotka ei mielestäni ymmärrä jiujitsusta yhtään mitään. En näe lainkaan huonona, jos tämmöinen tekniikkapohjainen lähestymistapa yleistyisi. Mitään kisakoneitahan näin ei tietenkään synny, mutta mukavan harrastuksen siitä saa aluilleen. Gracien puoleltaha tämä on tietenkin vain mani mani juttu. Tuskinpa tätä kautta mustaa ikinä saa suoritettua? Eikai vyön myöntäjä halua nolata omaa nimeään? Monia lajejahan reenataan usein ilman sparria, eikä kukaan juurikaan ihmettele miksi joku on ansainnut vyön. Elikkäs alkuun tämä voi olla ihan ok, mutta mielestäni sinisen jälkeen pitäisi sitten alkaa aktiivisesti leireilemään ja hakemaan sparrivastustajia yms.
Oss!
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 61
Viestit: 18957
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

BJJ ja vyökoekäytännöt

#287

Viesti Andy »

Huppu kirjoitti: En näe lainkaan huonona, jos tämmöinen tekniikkapohjainen lähestymistapa yleistyisi.
...
Eikai vyön myöntäjä halua nolata omaa nimeään?
Niin. Tämä video-opetushan on jenkkilässä ollut hyvinkin yleinen tapa. Alan pioneerina on tunnettu Shaolin Kempo Karaten suurmestari Fred Villari, jonka kunniakkaita jalanjälkiä BJJ ja Gracien veljekset nyt seuraavat.

http://grandmastervillari.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
RWAT
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 12
Lauteille: Elokuu 2012

BJJ ja vyökoekäytännöt

#288

Viesti RWAT »

Huppu kirjoitti: Tuskinpa tätä kautta mustaa ikinä saa suoritettua?
En tiedä miten laajasti ovat nyt muuttaneet systeemiään, mutta ainakin aiemmin idea oli se, että kaikki vyöt pystyisi suorittamaan videolla ruskeaan asti, mutta musta pitäisi mennä Kaliforniaan suorittamaan henkilökohtaisesti. Nykyisin videolla suoritettu vyö on kuitenkin "technical"-vyö, ja oikeat vyöt saa halutessaan suorittaa GJJ-saleilla. Varmaankin heillä on jonkinlainen käsitys siitä, minkätasoisia vääntäjiä sieltä pystymetsästä tulee vöitä suorittamaan.

Ihan hyvinhän nuo perustelivat systeemiään ja toivat itsekin esiin sen, että seurassa treenaaminen on parempi, mutta ne, joilla ei ole seuraa lähellä pystyisivät näin treenaamaan kaverin kanssa.
Regular Weapons And Tactics
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 61
Viestit: 18957
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

BJJ ja vyökoekäytännöt

#289

Viesti Andy »

Miten tuo technical-vyö vaikuttaa kilpailemiseen? Se kai tässä oleellista on kun muutenhan sitä voi kukin kotonaan pitää vaikka kettinkivyötä. Mutta jos on vaikka purppura technical-vyö niin pääseekö/joutuuko silloin purppuravöiden sarjaan?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
RWAT
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 12
Lauteille: Elokuu 2012

BJJ ja vyökoekäytännöt

#290

Viesti RWAT »

Tuskin IBJJF on ottanut asiaan kantaa, joten jää kisajärjestäjien päätettäväksi. Minun mielestäni mikäs siinä, kisaamaan vaan. Voi tietysti olla, että kyyti on kylmää jos on esim. treenannut ainoastaan yhden ihmisen kanssa ja hänkin nollasta aloittanut.

Toisaalta asialla ei liene hirveästi merkitystä, koska Gracie Universityn porukka liputtaa enemmän ip- kuin sporttijujutsun puolesta.
Regular Weapons And Tactics
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 61
Viestit: 18957
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

BJJ ja vyökoekäytännöt

#291

Viesti Andy »

Niin siis ongelmahan on kai nimenomaan se että jos nuo technical-vyöt katsotaan oikeiksi BJJ-vöiksi niin ei pääse kilpailemaan valkoisten vöiden sarjaan vaikka painitaidollisesti kuuluisi sinne.

Jos niitä ei katsota niin herää kysymys voiko joku muu(kin) tiimi alkaa myöntää omia tiimin sisäisiä vöitä niin että kilpailijat voivat kisata tiimivyötään alemmassa sarjassa. Siis niin että olisi mustalla tiimivyöllä, käyttäisi mustaa vyötä salilla mutta osallistuisi silti vaikka purppuravöiden MM-kisoihin kun "ulkoinen" vyöarvo olisi purppura.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 89
Viestit: 20207
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

BJJ ja vyökoekäytännöt

#292

Viesti JanneM »

Uskon, että mikäli joku GRacie universityn listoilla oleva ilmoittautuisi alempaan vyöarvoluokkaan ja jäisi siitä kiinni, niin siitä nousisi äläkkä.
Vyö on vyö oli se kenen tahansa myöntämä. Ainakin minun mielestä ja näin kilpailullisesti sen niin pitäisi olla. TIetnekin on sitten näitä tpaauksia ketkä ovat joko itse alentaneet itsensä siirtyessään uuteen järjestelmään tai joutuneet aloittamaan nollasta koska eivät ole jotain tiettyä kurrikulumia. tårta på tårta sanon minä.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 93922
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

BJJ ja vyökoekäytännöt

#293

Viesti Mika »

Suomeksi tuolle ei taida olla omaa termiään, mutta englanniksi sitä kutsutaan termillä sandbagging.
Sandbagging (grappling), competing in a skill-bracket or being ranked lower than one is deemed capable of
Olen yhdessä toisessa lajissa tavannut tuota, ja se on raivostuttavaa. Sanoisin että se on tårta på tårta huijaamista. Suomessa noin ei varmasti koskaan silti käy. Maa on pieni ja ihmiset rehellisiä.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 89
Viestit: 20207
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

BJJ ja vyökoekäytännöt

#294

Viesti JanneM »

Säkittämisellä (sandbagging) tarkoitetaan BJJ kontekstissa ylensä sitä, että jotain henkilöä ei siirretä seuraavalle vyöarvolle vaikka taidot selvästi sitä osoittaisi (vrt. Urholinit). AInakaan itselleni ei juurikaan ole tullut vastaan tyyppejä ketkä olisivat itse tarkoituksellisesti menneet alempaan tasoluokkaan. Niitätaas ketä on pidetty alemmalla vyöllä vaikka olisi voinut pistää eteenpäin senkin edestä.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
PetriP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 2135
Lauteille: Toukokuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: Judo

BJJ ja vyökoekäytännöt

#295

Viesti PetriP »

JanneM kirjoitti: Uskon, että mikäli joku GRacie universityn listoilla oleva ilmoittautuisi alempaan vyöarvoluokkaan ja jäisi siitä kiinni, niin siitä nousisi äläkkä.
Vyö on vyö oli se kenen tahansa myöntämä. Ainakin minun mielestä ja näin kilpailullisesti sen niin pitäisi olla. TIetnekin on sitten näitä tpaauksia ketkä ovat joko itse alentaneet itsensä siirtyessään uuteen järjestelmään tai joutuneet aloittamaan nollasta koska eivät ole jotain tiettyä kurrikulumia. tårta på tårta sanon minä.
Mutta kun tässä on kyseessä technical etuliitteellä varustettu termi, niin minä ainakin olettaisin, että se ei ole "oikea" eikä vaikuta siihen missä sarjassa ottelee. Vähän niin kuin HJJ junnuvyöt.
PetriP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 2135
Lauteille: Toukokuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: Judo

BJJ ja vyökoekäytännöt

#296

Viesti PetriP »

Mika kirjoitti: Suomeksi tuolle ei taida olla omaa termiään, mutta englanniksi sitä kutsutaan termillä sandbagging.
Sandbagging (grappling), competing in a skill-bracket or being ranked lower than one is deemed capable of
Olen yhdessä toisessa lajissa tavannut tuota, ja se on raivostuttavaa. Sanoisin että se on tårta på tårta huijaamista. Suomessa noin ei varmasti koskaan silti käy. Maa on pieni ja ihmiset rehellisiä.
OT: mutta tuota tehdään paljon esimerkiksi lautapeleissä neteissä. Ensin hävitään tahallaaan että pääsee rökittämään huonompia. Urheilussa tuo on yleensä hieman vaikeampaa
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 89
Viestit: 20207
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

BJJ ja vyökoekäytännöt

#297

Viesti JanneM »

PetriP kirjoitti:
JanneM kirjoitti: Uskon, että mikäli joku GRacie universityn listoilla oleva ilmoittautuisi alempaan vyöarvoluokkaan ja jäisi siitä kiinni, niin siitä nousisi äläkkä.
Vyö on vyö oli se kenen tahansa myöntämä. Ainakin minun mielestä ja näin kilpailullisesti sen niin pitäisi olla. TIetnekin on sitten näitä tpaauksia ketkä ovat joko itse alentaneet itsensä siirtyessään uuteen järjestelmään tai joutuneet aloittamaan nollasta koska eivät ole jotain tiettyä kurrikulumia. tårta på tårta sanon minä.
Mutta kun tässä on kyseessä technical etuliitteellä varustettu termi, niin minä ainakin olettaisin, että se ei ole "oikea" eikä vaikuta siihen missä sarjassa ottelee. Vähän niin kuin HJJ junnuvyöt.
Silloin sen pitäisi olla selkeästi ja kuluvasti kerrottu olevan todellisen vyöarvokulun ulkopuolella ja teknisiä vöitä ei huomioida kun aloittaa oikean jiujitsutreenin. Mutta tämähän olisi typerää ja vain rahastusta eikö vain?
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
HannuL
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 66
Viestit: 563
Lauteille: Toukokuu 2013
Paikkakunta: Jyväskylä
Etulaji: kamppailu
Sivulajit: höntsy ja nuju
Takalajit: Monen lajin peruskurssit
Yhteystiedot:

BJJ ja vyökoekäytännöt

#298

Viesti HannuL »

Suomessa Polar jiujutsu järjestää vyökokeita eli kun ohjaaja antaa luvan, voi mennä vyökokeeseen.
(PSBJJA ainakin järjestää vyökokeita eli ei se ihan tavatonta ole ...)

Gracie university julkaisi juuri pitkän videon, jossa he perustelivat omaa tekninen sininen vyö ajatustaan eli netissä myönnettyjä vöitä.
He tunnustivat, ettei Gjj sininen pärjää rollissa, mutta väittivät, että ruskeassa erot ovat jo tasoittuneet. Yksi tavoite nopealle siniselle on saada harrastajat väämään lajiin ja he väittävät tuplanneensa harrastuksen pariin jäävien määrän muutamassa vuodessa?

Jokainen ohjaaja tai seura myöntää vöitä omien kriteeriensä mukaan. En pysty väittämään mikä on paras systeemi, mutta selkeästi vyöllä on merkitystä, jos ei osaamiseen niin johonkin...ehkä vain on mukava saada tunnustus osaamisesta?
Kiirehtimällä ehtii tehdä enemmän virheitä
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 89
Viestit: 20207
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

BJJ ja vyökoekäytännöt

#299

Viesti JanneM »

Palatakseni tuohon Gracie Academyn tecnical blue belt aiheeseen.
Nythän ROrionin pojat tosiaan julkaisivat videon missä avasivat asiaa ja technical blue belt ei ole oikea sininen vyö. Se on merkki siitä, että olet matkalla oikeaan suuntaan ja tekniikat ovat oikeita. Varsinaisen sinisen vyön saa vasta kun on käynyt treenaamassa jonkun oikean Gracie ACademy opettajan kanssa.
IHan fiksua sinäänsä vaikkakin voi hämmentää mahdollisesti joitain.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 61
Viestit: 18957
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

BJJ ja vyökoekäytännöt

#300

Viesti Andy »

Onko olemassa korkeampia technical-vöitä?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 58 kurkkijaa