Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti.
Sotapelit simulaattoreina
Valvoja: Valvoja
- Rawson
- munillepotkija
- Viestit tässä aiheessa: 2
- Viestit: 680
- Lauteille: Kesäkuu 2006
- Paikkakunta: Helsinki
Sotapelit simulaattoreina
En ole pelien enkä konsoleiden kehittymistä vuosikymmeneen seurannut enkä yhtään tiedä mitä ne nykypäivänä tarjoavat. Kiinnostaisi tietää onko niissä sellaisia ominaisuuksia, että niitä voisi käyttää sotilaiden koulutuksessa? Tarjoavatko ne esimerkiksi strategioita ja ympäristöjä realistisen kaupunkisodan simulointiin, vai ovatko vain viihdettä?
[video][/video]
[video][/video]
Purple belt papa power
- DeusVult
- päähänpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 7
- Viestit: 8469
- Lauteille: Kesäkuu 2007
- Paikkakunta: Helsinki
Sotapelit simulaattoreina
Jo vuonna 2001 oli intissä eräässä sotaharjoituksessa herra komppanianpäällikön läppärillä Close Combat 3 pyörimässä. En epäile etteikö juuri siinä olisi hiottu kuntoon viime hetken kuviot...
Mutta miksi ei? Koulutetaanhan lentäjiäkin lentosimulaattoreilla. Yksittäisen taistelijan toimintaa vaan on hankala tietokoneella mallintaa, koska se perustuu niin paljon fyysiseen toimintaan. Vaikka pelissä olisi miten realistinen maasto, periaatteessa oikeat taistelutekniikat ja hyvä fysiikkamallinnus, ei se koneen ääressä hiirellä tai pädillä tapahtuva tetsaaminen vastaa OLLENKAAN sitä todellisuutta, kun joutuu itse ryömimään jossain risukossa, painavat varusteet niskassa ja vaatteet litimärkinä. Taktisen tason mallintaminen lienee periaattessa helpompaa, mutta siinäkin on käytännön johtamisen kannalta sellainen ongelma, että harvoin vaikka joukkueen johtaja tai Kpäällikkö pääsee leijumaan 60m maanpinnan yläpuolella ja komentamaan ryhmiään reaaliajassa, 0 sekunnin vasteajalla.
Silti varmaan tiettyjen asioiden harjoitteluun pelit voivat olla toimivia, ja etenkin jos peli tai softa on suunniteltu nimenomaan koulutustarpeisiin. Muistelisin lukeneeni jostain, että ihan Suomessakin panssarivarusmiehet harjoittelevat toimintaa miehistönä pelaamalla jonkun kaupallisen tankkipelin erikoisversiota. Ei tainnut olla World of Tanks kuitenkaan.
Mutta miksi ei? Koulutetaanhan lentäjiäkin lentosimulaattoreilla. Yksittäisen taistelijan toimintaa vaan on hankala tietokoneella mallintaa, koska se perustuu niin paljon fyysiseen toimintaan. Vaikka pelissä olisi miten realistinen maasto, periaatteessa oikeat taistelutekniikat ja hyvä fysiikkamallinnus, ei se koneen ääressä hiirellä tai pädillä tapahtuva tetsaaminen vastaa OLLENKAAN sitä todellisuutta, kun joutuu itse ryömimään jossain risukossa, painavat varusteet niskassa ja vaatteet litimärkinä. Taktisen tason mallintaminen lienee periaattessa helpompaa, mutta siinäkin on käytännön johtamisen kannalta sellainen ongelma, että harvoin vaikka joukkueen johtaja tai Kpäällikkö pääsee leijumaan 60m maanpinnan yläpuolella ja komentamaan ryhmiään reaaliajassa, 0 sekunnin vasteajalla.
Silti varmaan tiettyjen asioiden harjoitteluun pelit voivat olla toimivia, ja etenkin jos peli tai softa on suunniteltu nimenomaan koulutustarpeisiin. Muistelisin lukeneeni jostain, että ihan Suomessakin panssarivarusmiehet harjoittelevat toimintaa miehistönä pelaamalla jonkun kaupallisen tankkipelin erikoisversiota. Ei tainnut olla World of Tanks kuitenkaan.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.
Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.
Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
- Mjölnir
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 1
- Viestit: 24817
- Lauteille: Joulukuu 2005
- Paikkakunta: Valkeakoski
- Etulaji: Jyrki Saario Defendo
- Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
- Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
- Yhteystiedot:
Sotapelit simulaattoreina
On niistä oikeasti jonkin verran hyötyä. Tosin sodan kitka on yleensä isompaa tosielämässä. Hyviä kokemuksia on sellaisesta, että suoritusporras pelaa livenä peliä ja johtajat eivät näe sitä peliä, vaan elävät vain näiden pelaajien radioilmoitusten varassa ja johtavat sen perusteella.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)
Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
-Psalmi 23:4 (modattu)
Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
-
- kylkeenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 3
- Viestit: 3522
- Lauteille: Maaliskuu 2005
Sotapelit simulaattoreina
Kertauksissa läiskitty tuolla
On mulla toi jossain kotonakin. Intin versioissa on rakennettuina pääkaupunkia, Turkua ja vaikka kuinka oikeissa mittasuhteissa olevia kotomaan "taistelukenttiä".
Jenkit käyttää tätä paljon. Rakentavat etukäteen tulevia oikeita kohteita. Sitten pelaavat ja kokeilevat esim mikä on riittävä määrä voimaa oletettua kohdetta vastaan, tai mikä on oikea tekotapa / taktiikka. Sitten kun toteuttavat asian käytännössä lyövät noin 20% enemmän resurssia vielä kehiin, minkä pelin suotuisa tulos vaati.
On mulla toi jossain kotonakin. Intin versioissa on rakennettuina pääkaupunkia, Turkua ja vaikka kuinka oikeissa mittasuhteissa olevia kotomaan "taistelukenttiä".
Jenkit käyttää tätä paljon. Rakentavat etukäteen tulevia oikeita kohteita. Sitten pelaavat ja kokeilevat esim mikä on riittävä määrä voimaa oletettua kohdetta vastaan, tai mikä on oikea tekotapa / taktiikka. Sitten kun toteuttavat asian käytännössä lyövät noin 20% enemmän resurssia vielä kehiin, minkä pelin suotuisa tulos vaati.
- Presenter
- kylkeenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 1
- Viestit: 1565
- Lauteille: Tammikuu 2007
- Sivulajit: BJJ, itsepuolustus, voimankäyttö, lähitaistelu
Sotapelit simulaattoreina
@Rojola taisi joskus tässä linkittää Facebookissa videoon, jossa suomalaiset varusmiehet harjoittelivat tankkisimulaattorilla, johon oli mallinnettu oikean harjoituspaikan maasto. Tuon simulaattoriharjoittelun jälkeen toteuttivat sitten samat jutut oikeasti. Näytti toimivalta ja on varmasti melko kustannustehokas tapa harjoitella.
Edit: Kyseessä taisi olla tuo Rallen linkittämässä jutussa mainittu Virtual Battlespace 2.
Edit: Kyseessä taisi olla tuo Rallen linkittämässä jutussa mainittu Virtual Battlespace 2.
-
- kylkeenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 3
- Viestit: 3522
- Lauteille: Maaliskuu 2005
Sotapelit simulaattoreina
Jees ja toi VBS:hän on kehitetty Operation Flashpointin pohjalta, joka alunpitäen autenttinen paljon myynyt sotapeli.
- Rawson
- munillepotkija
- Viestit tässä aiheessa: 2
- Viestit: 680
- Lauteille: Kesäkuu 2006
- Paikkakunta: Helsinki
Sotapelit simulaattoreina
Voisiko tuollaista ajatellan skaalattavan laajemmalti kotisohvien ääreen. Softan monistaminenhan ei maksa juuri mitään. Virtuaaliset kertausharjoitukset siis . Leikki leikkinä. Aidon fyysisen toiminnan tukena siis.Presenter kirjoitti: Näytti toimivalta ja on varmasti melko kustannustehokas tapa harjoitella.
Purple belt papa power
-
- kylkeenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 3
- Viestit: 3522
- Lauteille: Maaliskuu 2005
Sotapelit simulaattoreina
Ite asiassa näin myös tapahtuu. Mpk:llakin taitaa olla VBS kursseja luokkaopetuksena, ainakin ollut. Tämänjälkeen saa pelin kotiin ja harjoittelevat verkossa, johdettuja harjoituksia.
- Boti
- polveenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 1
- Viestit: 133
- Lauteille: Maaliskuu 2007
- Paikkakunta: Helsinki
Sotapelit simulaattoreina
Onhan noita jo, ARMAt ja America's Army joka oli enemmänkin jenkkiarmeijan rekrytointia jeesaamassa. Kenttäeditoria löytyy eli käytännössä voi tehdä vaikka Oulun torille sissi-iskuja, sitä en tiedä kuinka helppoa se käytännössä on.Rawson kirjoitti: Voisiko tuollaista ajatellan skaalattavan laajemmalti kotisohvien ääreen. Softan monistaminenhan ei maksa juuri mitään.
"If you wish to make an apple pie from scratch, you must first Tiger Uppercut the universe" - Carl Sagat
- Rojola
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 2
- Viestit: 2759
- Lauteille: Syyskuu 2005
- Paikkakunta: Mullet City
Sotapelit simulaattoreina
Taisi olla kuitenkin Steel Beasts Pro.Presenter kirjoitti: @Rojola taisi joskus tässä linkittää Facebookissa videoon, jossa suomalaiset varusmiehet harjoittelivat tankkisimulaattorilla, johon oli mallinnettu oikean harjoituspaikan maasto. Tuon simulaattoriharjoittelun jälkeen toteuttivat sitten samat jutut oikeasti. Näytti toimivalta ja on varmasti melko kustannustehokas tapa harjoitella.
Edit: Kyseessä taisi olla tuo Rallen linkittämässä jutussa mainittu Virtual Battlespace 2.
Janne Paavilainen
Master of illusion is a student of reality.
Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Master of illusion is a student of reality.
Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
- Andy
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 1
- Viestit: 18977
- Lauteille: Tammikuu 2005
- Paikkakunta: Oulu
- Etulaji: Potkunyrkkeily
- Takalajit: Karate, ju-jutsu
- Yhteystiedot:
Sotapelit simulaattoreina
Vaikeaa. Väestö on vihamielistä ja erittäin vaarallista.Boti kirjoitti: Kenttäeditoria löytyy eli käytännössä voi tehdä vaikka Oulun torille sissi-iskuja, sitä en tiedä kuinka helppoa se käytännössä on.
Antti Sariola
www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/
You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/
You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
- Rojola
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 2
- Viestit: 2759
- Lauteille: Syyskuu 2005
- Paikkakunta: Mullet City
Sotapelit simulaattoreina
Oltiin aikoinaan Oulussa Senshido-porukalla syömässä semman jälkeen niin joku hurja tuli kadulla vastaan ja totesi "en viiti hakata teitä, kun teitä on vain viisi"
Tositilanne.
Tositilanne.
Janne Paavilainen
Master of illusion is a student of reality.
Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Master of illusion is a student of reality.
Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
-
- sääreenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 4
- Viestit: 58
- Lauteille: Maaliskuu 2012
Sotapelit simulaattoreina
Kannattaa ehkä kurkata myös sellaisia pelejä, kuin Breach & clear, Door Kickers ja Frozen Synapse.
Breach & Clear:
" onclick="window.open(this.href);return false;
Vuoropohjaista talojen/tilojen tyhjäämistä vastustajista. Kaiken näköset faktorit vaikuttaa. Reagointiaika, käytetyt varusteet (niiden painot yms.). Perma-Death-modessa saa jo ihan tosissaan harkita siirtojaan ja ajatella, että tuleeko nyt joka nurkkaan ihan oikeasti nähtyä ja jos tuolla on vihu, niin moneenko omaan se osuu ja saako omat sitä alas jne.
Door Kickers:
" onclick="window.open(this.href);return false;
About samaa kamaa kuin edellinen.
Frozen Synapse:
" onclick="window.open(this.href);return false;
Kaikista pelimäisin ja sisältää eniten kontrolleja. Esim. Odota sekuntti, nouse kyykystä, odota sekuntti, palaa kyykkyyn, liiku pätkä ja jää "overwatch"-moodissa vahtimaan ovea.
Breach & Clear:
" onclick="window.open(this.href);return false;
Vuoropohjaista talojen/tilojen tyhjäämistä vastustajista. Kaiken näköset faktorit vaikuttaa. Reagointiaika, käytetyt varusteet (niiden painot yms.). Perma-Death-modessa saa jo ihan tosissaan harkita siirtojaan ja ajatella, että tuleeko nyt joka nurkkaan ihan oikeasti nähtyä ja jos tuolla on vihu, niin moneenko omaan se osuu ja saako omat sitä alas jne.
Door Kickers:
" onclick="window.open(this.href);return false;
About samaa kamaa kuin edellinen.
Frozen Synapse:
" onclick="window.open(this.href);return false;
Kaikista pelimäisin ja sisältää eniten kontrolleja. Esim. Odota sekuntti, nouse kyykystä, odota sekuntti, palaa kyykkyyn, liiku pätkä ja jää "overwatch"-moodissa vahtimaan ovea.
Sotapelit simulaattoreina
Yleisellä tasolla tosissaan/kilpailullinen pelaaminen kehittää seuraavia asioita (omien kokemuksieni mukaan):
Kokonaisuuden hahmottaminen - Ei uhraa liikaa aika pienten yksityiskohtien hiomiseen ja näkee mitkä asiat vaikuttavat toisiinsa ja miten jonkin osa-alueen puutteen voi kompensoida toisaalla.
Resurssien hallinta - Käytetään resursseja siellä missä niistä on eniten hyötyä. Resursseja ovat miestyötunnit, tulivoima jne.
Riskien hallinta - Ehkä paras asia mitä peleillä voidaan harjoitella, sillä luonnostaan ihminen hoitaa riskien "hallinnan" tunteella, eikä laskelmoiden.
Päätöksen teko - Monissa peleissä joudutaan tekemään nopeita päätöksiä vajavaisilla tiedoilla. Oikean päätöksen teko ei ole yhtä tärkeä, kuin riittävän nopean päätöksen teko.
Kokonaisuuden hahmottaminen - Ei uhraa liikaa aika pienten yksityiskohtien hiomiseen ja näkee mitkä asiat vaikuttavat toisiinsa ja miten jonkin osa-alueen puutteen voi kompensoida toisaalla.
Resurssien hallinta - Käytetään resursseja siellä missä niistä on eniten hyötyä. Resursseja ovat miestyötunnit, tulivoima jne.
Riskien hallinta - Ehkä paras asia mitä peleillä voidaan harjoitella, sillä luonnostaan ihminen hoitaa riskien "hallinnan" tunteella, eikä laskelmoiden.
Päätöksen teko - Monissa peleissä joudutaan tekemään nopeita päätöksiä vajavaisilla tiedoilla. Oikean päätöksen teko ei ole yhtä tärkeä, kuin riittävän nopean päätöksen teko.
-
- sääreenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 4
- Viestit: 58
- Lauteille: Maaliskuu 2012
Sotapelit simulaattoreina
^
Hyviä pointteja.
Kokonaisuuden hahmottamista muuttaisin sen verran, että ne pienet yksityiskohdat ovat avainasemassa. Varsinkin jos puhutaan kilpapelaamisesta. Tosin, oma kokemus on vain Dota2/SC2, joissa ne pienet yksityiskohdat pitää automatisoida niin, ettei niille uhraa aivokapasiteettia, jolloin kokonaisuuden hahmottamiselle, resurssien hallinnalle, riskien hallinnalle ja päätöksen teolle jää kaikki kapasiteetti.
Ehkä tosielämässä voisi ajatella niin, että ne pienet yksityiskohdat on tyyliin: Tuohon suuntaa meni renkaanjäljet, tuosta suunnasta paistaa aurinko, tuolla on ikkunoita, tuolla yksi paneeli ikkunasta rikki yms. josta voidaan päätellä, että tuossa kohdassa on aika varma killzone. Ja nuo havainnot taistelija tekisi ns. perstuntumalla, asiaa ajattelematta -> eli automatisoidulla yksityiskohtien hiomisella. Mutta tosiaan, tosielämän tekniikoista ja muusta en tiedä yhtikäsmitään, joten lähinnä tässä arvailen. Voin olla ihan täysin väärässäkin.
Hyviä pointteja.
Kokonaisuuden hahmottamista muuttaisin sen verran, että ne pienet yksityiskohdat ovat avainasemassa. Varsinkin jos puhutaan kilpapelaamisesta. Tosin, oma kokemus on vain Dota2/SC2, joissa ne pienet yksityiskohdat pitää automatisoida niin, ettei niille uhraa aivokapasiteettia, jolloin kokonaisuuden hahmottamiselle, resurssien hallinnalle, riskien hallinnalle ja päätöksen teolle jää kaikki kapasiteetti.
Ehkä tosielämässä voisi ajatella niin, että ne pienet yksityiskohdat on tyyliin: Tuohon suuntaa meni renkaanjäljet, tuosta suunnasta paistaa aurinko, tuolla on ikkunoita, tuolla yksi paneeli ikkunasta rikki yms. josta voidaan päätellä, että tuossa kohdassa on aika varma killzone. Ja nuo havainnot taistelija tekisi ns. perstuntumalla, asiaa ajattelematta -> eli automatisoidulla yksityiskohtien hiomisella. Mutta tosiaan, tosielämän tekniikoista ja muusta en tiedä yhtikäsmitään, joten lähinnä tässä arvailen. Voin olla ihan täysin väärässäkin.
Lauteilla
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 2 kurkkijaa