Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Poliisin voimankäyttö

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 126
Viestit: 18977
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Poliisin voimankäyttö

#1936

Viesti Andy »

Tarkoititko voimakeinoja?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 234
Viestit: 3303
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

Poliisin voimankäyttö

#1937

Viesti sinappi »

Elina kirjoitti: Ja kuka muuten osaa edes arvioida sitä, miten suuri vaara vaikka esimerkiksi kaulasuonen dissekaatiolle piilee siinä, että isokokoinen (mahdollisesti jo verisuoniongelmista kärsivä) mies otetaan väkivalloin maanpintaan ja napataan kuristusote. Saatika sitten mahdolliset kaularankavauriot...

Vaikka se lyöminen tuntuu monesti tosi väkivaltaiselta, niin jos ihminen vedetään katuun, seuraukset voi hyvinkin olla vakavammat.
Tuomioistuimet viimekädessä arvioi. Voimakeinojen käytön pitäisi olla seurauksiltaan ennakoitavaa. Toki joku voi kuolla ja on kuollutkin sellaisten voimakeinojen seurauksena, jotka eivät lähes koskaan aiheuta kuolemaan. Tänäkin iltana, ihan täällä kotosuomessa, joku urpoileva läski kaadetaan maahan ravintolan edustalla, juuri samalla tavalla kuin videon uhri kaadettiin, ilman että siitä syntyy samaa seurausta kuin videolla.

Tossa pitääkin arvioida seurauksen aiheuttajan teon tahallisuutta suhteessa kausaliteettiin. Pitikö tuo kuristava konstaapeli asiakkaan kuoleentumista todennäköisenä? Olisiko koulutuksen ja elämänkokemuksen valossa täytynyt pitää?

En ole ihan varma, mitä tarkoitit tuolla viimeisellä kappaleella: Sinustako namaan lyöminen on seurauksiltaan helpommin ennakoitavissa kuin verisuonikuristus?

Puhun nyt yleisellä tasolla enkä ota kantaa siihen menikö tuossa jenkkiläklipissä kaikki kuten elokuvissa.
MikaelF
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 902
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Poliisin voimankäyttö

#1938

Viesti MikaelF »

L.K. kirjoitti:
MikaelF kirjoitti: Tämä "terveydentilakortti" on kyllä kätevä - siirtää vastuun kuolemisesta kohdehenkilölle...Mitä suurimmalla todennäköisyydellä mies olisi selvinnyt hengissä, terveydentilastaan huolimatta ainakin seuraavat tunnit, päivät viikot jne ilman tätä "interventiota" (tosin hitaasti laskevalla todennäköisyydellä) joten minun oikeuskäsityksen mukaan voimankäyttö oli primaari laukaiseva tekijä tässä tilanteessa (erittelemättä sen tarkemmin käytettyjä menetelmiä).
Hoh-hoijaa. Sitähän minä sanoin?! Totesin vaan, että tässä(kin) tapauksessa se oli varmasti se suurempi syy kuin se teh most deadly choke holdin käyttö? Tuon kokoisen kaverin hallitseminen muuten jollain fyysisellä voimalla on aika vaikeaa...

Totesin mielestäin myös, että ko. tekniikka on vaarallinen ja riskit on olemassa ja tässä taas yksi tapaus missä kävi huonosti. Kuitekin tekniikkaa käytetään jatkuvasti ilman vastaavia tapauksia joten ei se oikein käytettynä ole välttämättä sen riskaabelimpi loppukädessä kuin se lyöminen,maahanvienti tms.

AINA on riski vakavalla vammalle kun käytetään väkivaltaa.

Olin lukevinanin että kirjoitit että lienee aika selvä että kuoleman aiheutti terveydentila - siihen reagoin tässä.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 220
Viestit: 93972
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Poliisin voimankäyttö

#1939

Viesti Mika »

Minusta ei ainakaan ole kovin selvää, että tuon ihmisen kuoleman aiheutti hänen terveydentilansa. Mihin tämä arvio perustuu?

Samassa on silti hyvä muistaa, että tuo poliisi rikkoi osavaltionsa lakia käyttämällä kuristusotetta. Jostakin syystä se on siellä kielletty. Sitä voi sitten miettiä että miksi. Tässä olisi ehkä yksi hyvä syy.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Lybeck
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 430
Lauteille: Lokakuu 2012

Poliisin voimankäyttö

#1940

Viesti Lybeck »

Ilmeisesti poliisien tavoitteena oli saada jollain hyväksytyllä perusteella iso mies mukaansa. Kun iso mies tekee tenän eikä pue päälle, niin jotain on tehtävä tavoitteen saavuttamiseksi. Mitä voimakäyttövälineitä ja taitoja poliisilla on käytettävänään. Ihan hyvä ratkaisu lähteä viemään maahan videossa esitetyllä tavalla, mutta miesylivoiman vallitessa ja miehen ollessa kasan alimpana oliko enää tarvetta kuristella.

Minusta tuo ei ollut verisuonikuristus, kun kyynärvarsi oli lähes vaakatasossa kaulankohdalla.
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

Poliisin voimankäyttö

#1941

Viesti sivarinlötkö »

Noh, työtäänsä nuokin vain tekevät, perheet varmaan kotona useilla ja päivän aikana saattaa olla monta keissiä. Sinänsä ymmärrettävää, ettei varsinaisesti kiinnosta yrittää muita keinoja, kun ei tiedä josko kohde raivostuu oikein kunnolla tai vaikka vetäisee taskustaan jatimatikin vai mitä näitä nyt on... Kyllä minä tuomitsisin tuon ammattitaidottomuudeksi, koska tilanne ei näin ulkopuolisen silmin näyttänyt niin raisulta että tarvitsee ensimmäisenä pilli vetää tukkoon.

Ja joo, eiköhän se ole selvä että kuristaminen on kielletty koska siihen on ennenkin jengiä kuollut.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 220
Viestit: 93972
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Poliisin voimankäyttö

#1942

Viesti Mika »

Lybeck kirjoitti: Ihan hyvä ratkaisu lähteä viemään maahan videossa esitetyllä tavalla, mutta miesylivoiman vallitessa ja miehen ollessa kasan alimpana oliko enää tarvetta kuristella.
Minusta se ei ole kovin hyvä, kun lainvalvoja rikkoo lakia ja näiden tehdessään tappaa ihmisen.

Mitä sitten olisi voinut tehdä? No, ainakin tuossa tilanteessa olisi mielestäni ollut ihan järkevää päästää miehestä irti, kun hän kovasti huusi ettei saa happea ja hän oli jo selvästi alistettu, joten hänet olisi saanut siitä mukaansa.

Ymmärrän toki L.K.:n subjektiivisuuden (pää- ja entinen sivuammatti sekä harrastus), mutta en silti ymmärrä hänen mielestäni aika yksipuolista näkemystään. Kyllä se syypää tuohon kuolemaan oli se poliisi eikä uhrin terveydentila, ja huomioiden Potkun fysioterapeuttien aiemmat viestit tätä tapausta koskien olisi varmasti ollut kaikkien eduksi, että tämä poliisi olisi miettinyt tilannetta samalta kannalta. No, eiväthän kaikki voi kaikkea tietää. Juu, eivät voi. Mutta tuollaisessa ammatissa ja tuollaisessa tilanteessa olisi syytä olla vähän muuta kuin puupää. Nyt ei ollut näin. Puupää tappoi ihmisen puupäisyyttään.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 175
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Poliisin voimankäyttö

#1943

Viesti DeusVult »

Mika kirjoitti: Mitä sitten olisi voinut tehdä? No, ainakin tuossa tilanteessa olisi mielestäni ollut ihan järkevää päästää miehestä irti, kun hän kovasti huusi ettei saa happea ja hän oli jo selvästi alistettu, joten hänet olisi saanut siitä mukaansa.
Jos pystyy huutamaan ettei saa happea, niin eikö se tarkoita että tosiasiallisesti kuitenkin saa happea? :) Tuo "en saa happea / en pysty hengittämään!" on varmaan ihan siellä top 3 -ulinoissa joita poliisit saa (aiheetta) kuunnella aina kun joutuvat jonkun raudoittamaan, joten en ihmettele jos sitä ei aina jakseta ottaa kovin tosissaan.

Tietysti kielletty tekniikka on kielletty tekniikka, olisi oikeudenmukaista jos konstaapeli saisi toiminnastaan jonkinlaisen huomautuksen tai varoituksen.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 220
Viestit: 93972
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Poliisin voimankäyttö

#1944

Viesti Mika »

DeusVult kirjoitti: Tietysti kielletty tekniikka on kielletty tekniikka, olisi oikeudenmukaista jos konstaapeli saisi toiminnastaan jonkinlaisen huomautuksen tai varoituksen.
Fuduthan hän tietysti heti sai (se mainitaan tuossa yhdessä linkissä). Luulen että omaiset haastavat hänet oikeuteen kuolemantuottamuksesta.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 131
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Poliisin voimankäyttö

#1945

Viesti Mjölnir »

Mika kirjoitti:
DeusVult kirjoitti: Tietysti kielletty tekniikka on kielletty tekniikka, olisi oikeudenmukaista jos konstaapeli saisi toiminnastaan jonkinlaisen huomautuksen tai varoituksen.
Fuduthan hän tietysti heti sai (se mainitaan tuossa yhdessä linkissä). Luulen että omaiset haastavat hänet oikeuteen kuolemantuottamuksesta.
No, ei se väärin ole saada vähän seuraamuksia, jos aiheuttaa kielletyllä tekniikalla toisen henkilön kuoleman tilanteessa, jossa tällaista lopputulemaa ei voi mitenkään perustella.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
T-T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 47
Viestit: 3596
Lauteille: Helmikuu 2011

Poliisin voimankäyttö

#1946

Viesti T-T »

Mjölnir kirjoitti:
Mika kirjoitti:
DeusVult kirjoitti: Tietysti kielletty tekniikka on kielletty tekniikka, olisi oikeudenmukaista jos konstaapeli saisi toiminnastaan jonkinlaisen huomautuksen tai varoituksen.
Fuduthan hän tietysti heti sai (se mainitaan tuossa yhdessä linkissä). Luulen että omaiset haastavat hänet oikeuteen kuolemantuottamuksesta.
No, ei se väärin ole saada vähän seuraamuksia, jos aiheuttaa kielletyllä tekniikalla toisen henkilön kuoleman tilanteessa, jossa tällaista lopputulemaa ei voi mitenkään perustella.
Totta.

Tulee kuitenkin mieleen omakohtaiset kokemukset, kun olen ollut ihan vieressä, kun joku alkaa lyömään toista ja oon ottanut henkilön kurkusta pois, ja pari tapausta on ollut sellaista, että olen omasta mielestäni vain siis "ottanut kurkusta" henkilön pois, ja mies on mennyt samantien tajuttomaksi.
Aikaikkuna on ollut jotain sekunnin luokkaa riippuen miten sen laskee.

Ja on tuolle "vain tuijottamiselle" paikkansa, mutta voishan siinä vähän rauhotella, tai ainakin jotain höpötellä.

Se että vedetään rear naked choke, lopetetaan kuristus, ja henkilö on tajuissaan ja höpöttelee, niin no...se henki voi lähteä tuossa kunnossa olevalta mieheltä ihan millä tahansa tyylillä.

Hitusen laskisin myös miehen syyksi sitä, että edes päätyy tuollaiseen tilanteeseen.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 131
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Poliisin voimankäyttö

#1947

Viesti Mjölnir »

T-T kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti:
Mika kirjoitti:
DeusVult kirjoitti: Tietysti kielletty tekniikka on kielletty tekniikka, olisi oikeudenmukaista jos konstaapeli saisi toiminnastaan jonkinlaisen huomautuksen tai varoituksen.
Fuduthan hän tietysti heti sai (se mainitaan tuossa yhdessä linkissä). Luulen että omaiset haastavat hänet oikeuteen kuolemantuottamuksesta.
No, ei se väärin ole saada vähän seuraamuksia, jos aiheuttaa kielletyllä tekniikalla toisen henkilön kuoleman tilanteessa, jossa tällaista lopputulemaa ei voi mitenkään perustella.
Totta.

Tulee kuitenkin mieleen omakohtaiset kokemukset, kun olen ollut ihan vieressä, kun joku alkaa lyömään toista ja oon ottanut henkilön kurkusta pois, ja pari tapausta on ollut sellaista, että olen omasta mielestäni vain siis "ottanut kurkusta" henkilön pois, ja mies on mennyt samantien tajuttomaksi.
Aikaikkuna on ollut jotain sekunnin luokkaa riippuen miten sen laskee.

Ja on tuolle "vain tuijottamiselle" paikkansa, mutta voishan siinä vähän rauhotella, tai ainakin jotain höpötellä.

Se että vedetään rear naked choke, lopetetaan kuristus, ja henkilö on tajuissaan ja höpöttelee, niin no...se henki voi lähteä tuossa kunnossa olevalta mieheltä ihan millä tahansa tyylillä.

Hitusen laskisin myös miehen syyksi sitä, että edes päätyy tuollaiseen tilanteeseen.
Juu, ilman muuta. Tuskin miestä syyttömästi voimankäytettiin.

Mutta on siihen ihan syynsä, miksi kuristaminen on voimankäytöllisesti kiellettyä. Koska se voi olla vaarallista.

Joskus se voi olla ainut keino selvitä, mutta ilmeisesti se ei ollut tällä kertaa.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
nomad
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 35
Viestit: 2972
Lauteille: Syyskuu 2010

Poliisin voimankäyttö

#1948

Viesti nomad »

Rnc on muistaakseni sallittua ja opetettua voimankäyttöä mm. kanadassa. Mä näkisin, että suurin vaara tulee siitä kun kuristellaan ilman taitoa ja harjoitusta asian suhteen. Kuten niin moni muukin temppu, niin tuolla on aikansa ja paikkansa sekä käyttö pitää olla hanskassa. Vastapuolen sairaudet on suurin kuolemia aiheuttava tekijä, jos en väärin muista- ilman relevantteja sairauksia omaavalle kohdehenkilölle oikein tehtynä tuo on yhtä turvallinen kun mikä tahansa muukin elintoimintojen rajoittamispohjainen hallinta.

edit: Nyt kun vilkaisin, niin tuossa tapauksessa näyttäisi käsi olevan painamassa nimenomaan kurkunpäätä, eli ei lähelläkään optimia- saattaa vaikuttaa tai sitten ei. Lihaahan tolla kaverilla kaulassa oli aika paljon.
-Tämän maallikkomielipiteen jätän tyystin omaan arvoonsa. Todellisuutta se ei tietenkään vastaa.
-Oletan ettei tämä perustu mihinkään lähteisiin vaan kyseessä on pelkkä mutusta kumpuava mielipide.
-Tosin asenteesi tuntien vanhastaan voin sanoa, ettei sinun mielipiteelläsi ole asian todellisuuden kannalta mitään merkitystä.
MikaelF
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 902
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Poliisin voimankäyttö

#1949

Viesti MikaelF »

Onko kellään tieteellistä faktaa osoittaa tästä RNC:stä? Muutama vuosi sitten tein siitä pikaisen haun Medline:ssa ja silloin en muistaakseni löytänyt mitään kovin vakuuttavaa julkaisua aiheesta.

Mitä tulee näihin myötävaikuttaviin sairauksiin tulee niin kannata muistaa että kyseessä monesti ovat ne hyvin yleiset elitapasairaudet jotka pikkuhiljaa rupeavat yleisyydessään olemaan enemmän sääntö kuin poikkeus - asia jota ehkä pitäisi huomioida jollain tavalla.
Kuvake
nomad
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 35
Viestit: 2972
Lauteille: Syyskuu 2010

Poliisin voimankäyttö

#1950

Viesti nomad »

Täällä on se data, minkä mukaan kanukit muistaakseni tuon tekniikan ottivat käyttöön.

Niille, jotka eivät jaksa/viitsi lukea, niin lyhennetään sitaatilla: “while no restraint methodology is completely risk free, there is not medical reason to routinely expect grievous bodily harm or death following the correct application of the vascular neck restraint in the general population by professional police officers with standardized training and technique.”
-Tämän maallikkomielipiteen jätän tyystin omaan arvoonsa. Todellisuutta se ei tietenkään vastaa.
-Oletan ettei tämä perustu mihinkään lähteisiin vaan kyseessä on pelkkä mutusta kumpuava mielipide.
-Tosin asenteesi tuntien vanhastaan voin sanoa, ettei sinun mielipiteelläsi ole asian todellisuuden kannalta mitään merkitystä.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 114 kurkkijaa