Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Defendo

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 44
Viestit: 18952
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Defendo

#1396

Viesti Andy »

Ihan niin kuin aina ennenkin eli tilanne kokonaisuudessaan ratkaisee.

Onko hyökkääjä humalainen aseeton ja 45kg painava teinityttö, joka on tönäissyt sinua? Vai onko kyseessä rynnäkkkiväärillä aseistautunut 100kg painava 30-vuotias miesterroristi, joka on yrittänyt ampua sinua ja aiemmin samassa tilanteessa surmannut jo 27 ihmistä?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
kamppailija
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 31
Lauteille: Helmikuu 2007
Paikkakunta: Espoo

Defendo

#1397

Viesti kamppailija »

Pari kysymystä asioista tietäviĺle. Harrastetaanko Uudenmaan alueella Defendoa, jonka painopiste olisi sairaalan henkilökunnalle? Harrastetaanko Keravalla edelleen Defendoa ja millaists toimintaa siellä on?
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 298
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendo

#1398

Viesti Mjölnir »

Defendo Whitea ei harrasteta missään, vaan kuten kaikkien muidenkin ammattidefendojen idea on se, että harjoittelemalla perus-Defendoa saat riittävät eväät, ja erikoisseminaareilla, kuten esimerkiksi Defendo White hoitohenkilökunnalle, saat soveltamisohjeita omaan ammattiympäristöön. Defendo White -seminaareista voit kysellä defendo.white@gmail.com
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
kamppailija
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 31
Lauteille: Helmikuu 2007
Paikkakunta: Espoo

Defendo

#1399

Viesti kamppailija »

Kiitos vastauksesta. Täytyy yrittää päästä johonkin Whiten seminaariin mukaan. Osaatko Mjölnir kertoa Keravan Defendon tilaanteesta jotain?
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 298
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendo

#1400

Viesti Mjölnir »

En osaa sanoa muuta kuin mitä liiton sivuilla lukee:
Kerava

Defendo Kerava

Ari Toivola 040 719 2525
aritoivola@hotmail.com
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Huppu
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 36
Viestit: 493
Lauteille: Lokakuu 2010

Defendo

#1401

Viesti Huppu »

Olen tässä aikani kuluksi pohdiskellut Defendon tekniikoita. Usein alkulämmittelyksi tehdään pystypainia jossa yritetään saada underhookkeja. Yleensä toinen vaihtaa samaan aikaan toiselta puolen, kun koitat itse kaivaa toiselta puolen. havainnollistava video vielä jos jäi epäselävksi :

Kuitenkin laji määrittelee vaaralliseksi tilanteen jossa meillä itsellä on tupla underhookit. Tähän on erikseen irrottautumistekniikkakin. Kädet lantiolle ja taaksepäin jne... Eihän tässä ole mitään tolkkua, kun meillä on itsellä latu auki tehdä kaikki tekniikat. Vastustaja ei pysty tekemään juuri mitään hyökkäystä, ellei sitten seistä paikallaan kuin tatti metsässä?

Toinen juttu on sitten kun kaverilla on ne underhookit. Itse muistan kaks vapautusmitekniikkaa tähän. Toisessa väännetään päästä hillopurkkimaisesti kiertäen ja toisessa lyödään alaselkään ja tehdään yhden käden lyönti naamaan samalla. Testailin näitä vähän ja eikö näistä molemmat aja meidät tilanteeseen jossa meillä ei ole kontrollia estää mahdollista heittoa? Varsinkin tämä hillopurkki versiohan kiertää kaveria juuri sinne heiton suuntaan? Molemmat tekniikat on myös vaikea tehdä jos kaveri pitää pään hyvin kiinni vastustajassa. Monesti underhookit saatuaan kaveri vielä tiputtaa painoa hiukan vastustajan alapuolelle, jotta voi ponnistaa jaloilla. Itse taistelen vähintään toisen underhookin takaisin ja teen vaikka nyppäsyn.

Lisäksi itseäni hiukan hämää tämä käsillä tehtävä x-torjunta säkeille suuntautuvaa potkua vastaan. Itselläni on ollut vaikeuksia havannoida tuleeko sieltä nyt pysäri,nouseva potku vai jopa potku päähän. Tämän takia en ole kyseistä blokkia enään käyttänytkään. Tämäkun jättää jugurttipurkin harmittavan auki. Mikähän tämän blokin perimmäinen funktio on? Eihän tästä päästä itse edes jatkamaan välitöntä hyökkäystä? Muistanko väärin, että tämä oli yllättävää hyökkäystä vastaan luontanen reaktio tjs?

Tarkoitus ei ole dissata Defendoa, vaan herättää keskustelua ja saada viisaammilta vastauksia itseäni mietityttäviin kysymyksiin.
Oss!
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 298
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendo

#1402

Viesti Mjölnir »

Huppu kirjoitti: Kuitenkin laji määrittelee vaaralliseksi tilanteen jossa meillä itsellä on tupla underhookit. Tähän on erikseen irrottautumistekniikkakin. Kädet lantiolle ja taaksepäin jne...
Nyt en ymmärrä, avaatko vähän lisää tätä?

Toinen juttu on sitten kun kaverilla on ne underhookit. Itse muistan kaks vapautusmitekniikkaa tähän. Toisessa väännetään päästä hillopurkkimaisesti kiertäen ja toisessa lyödään alaselkään ja tehdään yhden käden lyönti naamaan samalla. Testailin näitä vähän ja eikö näistä molemmat aja meidät tilanteeseen jossa meillä ei ole kontrollia estää mahdollista heittoa?
Nämä molemmat tekniikat aloitetaan painamalla oma painopiste alas. Mikään tekniikka ei toimi parempaa painijaa vastaan, joka OSAA painia. Kyseiset vapautumiset eivät ole underhookista, vaan karhunsyleilystä, eli syliotteesta edestä, jonka ottaja on oletusarvoisesti harjoittelematon, mutta väkivaltainen henkilö.
Varsinkin tämä hillopurkki versiohan kiertää kaveria juuri sinne heiton suuntaan? Molemmat tekniikat on myös vaikea tehdä jos kaveri pitää pään hyvin kiinni vastustajassa.
Mitään tekniikkaa ei pysty tekemään, jos toinen tietää, mitä ollaan tekemässä. Lisäksi kilpaurheilutekniikat on nimenomaan suunniteltu siten, että niihin vastatekniikoiden tekeminen olisi mahdollisimman vaikeaa. Oletusarvo kuitenkin on, että Defendon tekniikat on suunniteltu ensisijaisesti harjoittelematonta henkilöä vastaan ja katuväkivaltatilanteeseen.

Lisäksi itseäni hiukan hämää tämä käsillä tehtävä x-torjunta säkeille suuntautuvaa potkua vastaan. Itselläni on ollut vaikeuksia havannoida tuleeko sieltä nyt pysäri,nouseva potku vai jopa potku päähän. Tämän takia en ole kyseistä blokkia enään käyttänytkään. Tämäkun jättää jugurttipurkin harmittavan auki. Mikähän tämän blokin perimmäinen funktio on? Eihän tästä päästä itse edes jatkamaan välitöntä hyökkäystä? Muistanko väärin, että tämä oli yllättävää hyökkäystä vastaan luontanen reaktio tjs?
x-blokki ei ole ensisijainen ratkaisu, vaan ensimmäisenä opetetaan torjumaan potku jalalla. Mutta jos potku on yllättävä, ihminen yleensä reagoi laittamalla kädet kohti sitä tulevaa potkua, ja x-blokki on mahdollisempi tehdä siinä tilanteessa, kuin jalkatorjunta. X-torjunta voidaan tehdä kaikkiin näihin pysäriin, nousevaan potkuun tai potkuun päähän, jopa kiertopotkuun, jos ollaan ajoissa, jos ollaan myöhemmässä, tehdään jouheva torjunta, eli koukkaava torjunta samalla taakse väistäen. Tämäkin on aika pitkälle kiinni siitä, että mitä kerkiää tunnistaa ja mitä ehtii tehdä. Itsekään en ottelussa koskaan käytä x-torjuntaa, mutta sovelletussa harjoittelussa on tullut tilanteita, että se tulee itsestään, kun tilanne on sille sopiva.
Tarkoitus ei ole dissata Defendoa, vaan herättää keskustelua ja saada viisaammilta vastauksia itseäni mietityttäviin kysymyksiin.
Ole hyvä
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 298
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendo

#1403

Viesti Mjölnir »

Huppu kirjoitti: Kuitenkin laji määrittelee vaaralliseksi tilanteen jossa meillä itsellä on tupla underhookit. Tähän on erikseen irrottautumistekniikkakin. Kädet lantiolle ja taaksepäin jne... Eihän tässä ole mitään tolkkua, kun meillä on itsellä latu auki tehdä kaikki tekniikat.
Tarkoitatko tässä tekniikkaa nimeltä "vapautuminen syliotteesta edestä, ote käsien päältä?"

Kuva

Kuvassa "hyvis", eli puolustautuja on luonnollisesti Britti :)

Tässähän idea on nimenomaan, että ei olla pystytty ottamaan itse niitä underhookkeja, kun hyökkääjä on päässyt liimaamaan meidän kädet kiinni vartaloon. Se tekniikka antaa vasta meille ne underhookit, eli oma perse taakse ja työntö lonkasta, underhookit ja polvipotku
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 23356
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Defendo

#1404

Viesti TimoS »

Sori :ot:
Mjölnir kirjoitti: Kuva
Tuosta vaan tulee mieleen tämä:

:ilkio: :ilkio:
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 46
Viestit: 20207
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Defendo

#1405

Viesti JanneM »

Oletan, että Huppu tarkoitti karhun halia käsien alta, eli meillä on underhookit, mutta kaverilla mahdollisuus käyttää käsiä.

Voinkin samaan hengenvetoon vastata kysymykseen.
Kyse on nyt kuten Mjölnir vastasi harjoitusongelmasta. Minä tiecän mitä sinä teet joten reagoin tällein että et voi jatkaa tuollein.
Sitten päästäänkin lempiaiheeseeni, eli OODA looppiin tai suomalaisemmin HAPT silmukkaan.
Me reagoimme ennalta harjoitellulla tavalla havaittuun uhkaan joka aiheuttaa vihulaiselle jonkinlaisen reaktion. Minä pyrin pitämään tämän reaktioketjun omalla puolellani ja käyttämään hyväkseni sitä pientä aikaa minkä ostan aiheuttamalla hyökkääjälle HAPT silmukan kierähtämisen uuden tilanteen tullessa silmille. MInulla joka olen kyllästymiseen asti treenannut näitä muita vaihtoehtoja ja niihin jatkoja on selkeä selkään iskostettu malli (tai pitäisi olla tai ainakin toivotaan että on) ja kuva päässäni mitä minä teen tästä eteenpäin kun taas vihulainen joutuu adaptoitumaan tilanteeseen.

Sen vuoksi vaikka underhookkien kaivaminen on mitä suotavinta pystypainitilanteeseen joutuessa ei meillä ole suurtakaan hätää siitä, että hyökkääjä kerkeäisi, tai älyäisi käyttää Defendon karhunhalista vapautumiseen tarkoitettuja tekniikoita. Tai oikeastaan minkään muunkaan lajin vast. tekniikoita. JOs taas kyseessä on MArko Ylihannuksela, niin kusessa ollaan joka jätkä tältä foorumilta. ;)
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 298
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendo

#1406

Viesti Mjölnir »

JanneM kirjoitti:Oletan, että Huppu tarkoitti karhun halia käsien alta, eli meillä on underhookit, mutta kaverilla mahdollisuus käyttää käsiä.
Ei, vaan minä ymmärsin siten, että PUOLUSTAUTUJALLA on underhookit, eli hyökkääjän ote on käsien päältä.

Mutta eiköhän tämä selviä, kun Huppu tulee lauteille
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 298
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendo

#1407

Viesti Mjölnir »

JanneM kirjoitti:Me reagoimme ennalta harjoitellulla tavalla havaittuun uhkaan joka aiheuttaa vihulaiselle jonkinlaisen reaktion. Minä pyrin pitämään tämän reaktioketjun omalla puolellani ja käyttämään hyväkseni sitä pientä aikaa minkä ostan aiheuttamalla hyökkääjälle HAPT silmukan kierähtämisen uuden tilanteen tullessa silmille. MInulla joka olen kyllästymiseen asti treenannut näitä muita vaihtoehtoja ja niihin jatkoja on selkeä selkään iskostettu malli (tai pitäisi olla tai ainakin toivotaan että on) ja kuva päässäni mitä minä teen tästä eteenpäin kun taas vihulainen joutuu adaptoitumaan tilanteeseen.
Näin juurikin.

Aika harva hyökkääjä on kuitenkaan harjoitellut vastatekniikoita Defendon tekniikoihin, saatika, että pystyisi niin nopeasti tunnistamaan ja toteuttamaan, että pystyisi ennaltasopimattomassa tilanteessa näin tekemään :smt003
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Huppu
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 36
Viestit: 493
Lauteille: Lokakuu 2010

Defendo

#1408

Viesti Huppu »

Mjölnir kirjoitti:
Huppu kirjoitti: Kuitenkin laji määrittelee vaaralliseksi tilanteen jossa meillä itsellä on tupla underhookit. Tähän on erikseen irrottautumistekniikkakin. Kädet lantiolle ja taaksepäin jne... Eihän tässä ole mitään tolkkua, kun meillä on itsellä latu auki tehdä kaikki tekniikat.
Tarkoitatko tässä tekniikkaa nimeltä "vapautuminen syliotteesta edestä, ote käsien päältä?"

Kuva

Kuvassa "hyvis", eli puolustautuja on luonnollisesti Britti :)

Tässähän idea on nimenomaan, että ei olla pystytty ottamaan itse niitä underhookkeja, kun hyökkääjä on päässyt liimaamaan meidän kädet kiinni vartaloon. Se tekniikka antaa vasta meille ne underhookit, eli oma perse taakse ja työntö lonkasta, underhookit ja polvipotku
Tarkoitin juurikin tätä tilannetta. En itse osaa hahmottaa tämmöistä näennäistä välitilannetta tekniikkana. Vastustajahan ei voi tehdä oikeastaan mitään hyökkäystä vaikka pääsisikin kyseiseen tilanteeseen(eli luultavasti hän koittaisi itsekkin aktiivisesti parantaa otteitaan). Noh ehkä pääpuskun, mutta siihenkin on kyllä parempia otteita tarjolla. Lähinnä mietin asiaa siltä kantilta, kun muistan lukeneeni Defendon perustuvan niihin vasteisii mitä yleisimmin tarvitaan. Onko tämmöinen "vapautuminen syliotteesta edestä, ote käsien päältä" ote oikeasti realistinen ja usein kadulla kohdattava tilanne?
Mjölnir kirjoitti: Mitään tekniikkaa ei pysty tekemään, jos toinen tietää, mitä ollaan tekemässä. Lisäksi kilpaurheilutekniikat on nimenomaan suunniteltu siten, että niihin vastatekniikoiden tekeminen olisi mahdollisimman vaikeaa. Oletusarvo kuitenkin on, että Defendon tekniikat on suunniteltu ensisijaisesti harjoittelematonta henkilöä vastaan ja katuväkivaltatilanteeseen.
Aika useinhan sitä ollaan tilanteessa jossa on oikeastaan muutama vaihtoehto ja otteista voi päätellä jo paljon mitä on tulossa. Silti jompikumpi saa tekniikan onnistuman, usein se joka tekee nopeammin, paremmin ja kovemmin. Itse en erottele mitään katutekniikoita ja kamppailutekniikoita erikseen. Eihän tämmöisessä erottelussa ole mitään järkeä. Taktinen/juridinen puoli on sitten usein määrittelevässä asemassa, kun mietitään vastetta.
Oss!
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 44
Viestit: 18952
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Defendo

#1409

Viesti Andy »

Huppu kirjoitti: Vastustajahan ei voi tehdä oikeastaan mitään hyökkäystä vaikka pääsisikin kyseiseen tilanteeseen(eli luultavasti hän koittaisi itsekkin aktiivisesti parantaa otteitaan). Noh ehkä pääpuskun, mutta siihenkin on kyllä parempia otteita tarjolla.
Slammi?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Huppu
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 36
Viestit: 493
Lauteille: Lokakuu 2010

Defendo

#1410

Viesti Huppu »

Andy kirjoitti:
Huppu kirjoitti: Vastustajahan ei voi tehdä oikeastaan mitään hyökkäystä vaikka pääsisikin kyseiseen tilanteeseen(eli luultavasti hän koittaisi itsekkin aktiivisesti parantaa otteitaan). Noh ehkä pääpuskun, mutta siihenkin on kyllä parempia otteita tarjolla.
Slammi?
Mielestäni tilanne ei ole kovin otollinen slammin hakemiseen? Tuota otetta kannattaa testailla hiukan. Siitä on todella vaikea saada ensinnäkään niin tiukkaa, että toisen nostaminen olisi kovinkaan helppoa. Otteen korjaaminen taas antaa lähes poikkeuksetta tilaa underhookkien paranteluun ja silloinhan viimeistään ollaan todella dominoivassa positiossa. Eli käytännössä pitäisi kerralla saada järkyttävän tiukka ote ja tarpeeksi alhaalta. Tietysti vielä voimaa ja osaamista suorittaa slammi. Ei kuulosta lähtökohtaisesti yleiseltä katuväkivalta tilanteelta. Voin olla myös väärässäkin, kun en ole varsinaisesti mikään tilastonikkari.
Oss!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 19 kurkkijaa