Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kamppailuharjoittelu yksin himassa

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Kamppailuharjoittelu yksin himassa

#46

Viesti tohtorismies »

Onhan niitä mahiksia vaikka kuin. Tekniikkaa/voimantuottoa voi parantaa ihan simona(edellyttäen että tietää mitä tekee ja ei hae aina sitä "good workouttia").

Reaktioita voi parantaa mutta selvääkin selvempi se että enemmän tai vähemmän "ruostuu" yksin huitoessa.

Onhan sinne "vuorille" menty aina.

Tätä L.K:n laatua siinä soolotreenissä jos on mukana niin tottahan toki se kehittää aivan pirusti mutta toki ei ole niin optimaalista kuin huippulaadukas valmennusjärjestelmä suuren erilaisen sparri/treeni kaveriin määrän kanssa optimaalisine ravintoineen jne jne jne jne.

Omakohtaisesti ainakin itselle on käynyt näin kun kesän ajan olen käynyt salilla mahdollisimman vähän ja laiskotellut sekä "hifistellyt". Lyön kovempaa kuin ikinä ja moni muukin asia on paremmin mutta onhan se itse lajinomainen suorittaminen ihan hanurista.

Sitä en tiedä miten olisi jos olisin koko kesän myös vetänyt hemmetin tiukkaa kondistreeniä ja pitänyt itseni oikein "skarppina".

Toisaalta menihän tuo eka nurkeilu matsi viime vuonna kummiskin melkein kokonaan sc yi quan soolotreenin varassa nyrkkeilyn suhteen ja oli vastus kummiskin hopeahanskat turnauksen voittaja kahtena vuotena peräkkäin sekä matsannut 69kg sm kakkosta vastaan ihan ok menolla.
Eihän se kummosta ollut mutta kaiken järjen mukaanhan mun olisi pitänyt kuolla :smt003

Ja olen minä nähnyt ihan omin silmin sellaisia skabaajia kenestä ei uskoisi sitten millään että ne treenaa vain sen 1-2krt vkossa. Eivät varmasti tule nousemaan maailman huipulle mutta ovat kyllä ihan pirun hyviä. Varmasti tässäkin tullaan siihen laatuun.


Tuolla aiemmin postatulla precision striking äijällä on kyllä hyvää ideaa siihen miten treenata soolona koska oli itse joutunut ammattilaisuransa ehtoo puolella töiden takia turvautumaan soolotreenin.

Mutta joo, kyllhän siihen tuottavaan soolotreeniin tarvitaan enemmän tai vähemmän silmää/kokemusta/taitoa ja ennenkaikkea halua sekä ymmärrystä siitä että mitä ollaan treenaamassa.

Eli jos kysymyksenä on että "pärjääkö soolotreenillä 14krt vkossa tavoitteellisesti harjoittelevalla huippu-urheilijalle huippu-urheilijan säännöin" niin oma vastaukseni on ei.

Mutta jos kysymyksenä on "Voiko soolotreenillä kehittyä" niin vastaukseni on kyllä ja aivan hemmetisti.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 18919
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Kamppailuharjoittelu yksin himassa

#47

Viesti Andy »

Tästä on taidettu puhua joskus ennenkin. Mutta olen sitä mieltä että harvinaisia poikkeuslahjakkuuksia lukuunottamatta tuollaisella 2krt/vko treenitahdilla kehittyy vain jotain pari vuotta ja sitten taso alkaa polkea paikoillaan tai kasvaa korkeintaan hyvin hitaasti. Tosissaan treenaava henkilö hyvässä opetuksessa saavuttaa vastaavan tason noin puolessa vuodessa.

Ja kyllä, olen sitä mieltä että kaikkien kamppailulajien seurat ovat täynnä heikkotasoisia harrastajia. Sanoisin että tyypillisesti treenaajista noin 87% on huonoja tai aivan surkeita, 10% keskinkertaisia, 2,5% hyviä ja 0,5% erinomaisia. Luvut tietysti suuntaa antavia mutta idea selvinnee tuosta.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Kamppailuharjoittelu yksin himassa

#48

Viesti tohtorismies »

Andy kirjoitti: Tästä on taidettu puhua joskus ennenkin. Mutta olen sitä mieltä että harvinaisia poikkeuslahjakkuuksia lukuunottamatta tuollaisella 2krt/vko treenitahdilla kehittyy vain jotain pari vuotta ja sitten taso alkaa polkea paikoillaan tai kasvaa korkeintaan hyvin hitaasti. Tosissaan treenaava henkilö hyvässä opetuksessa saavuttaa vastaavan tason noin puolessa vuodessa.

Ja kyllä, olen sitä mieltä että kaikkien kamppailulajien seurat ovat täynnä heikkotasoisia harrastajia. Sanoisin että tyypillisesti treenaajista noin 87% on huonoja tai aivan surkeita, 10% keskinkertaisia, 2,5% hyviä ja 0,5% erinomaisia. Luvut tietysti suuntaa antavia mutta idea selvinnee tuosta.
Tämä pitää paikkansa.

Mutta valitettava totuus on se että hyvää opetusta kun ei valitettavasti ole jokaisen nurkan takana...
Monessa seurassa saattaa olla se "matsaaja" mutta se opetus ei välttämättä ole kovinkaan hääviä.
Aika harvalla paikkkakunnnnalla on sen tasoista valmennusjärjestelmää kuin esimerkiksi teillä.
Kovatasoiset seurat on aina erikseen, sparrasin tuossa kevät talvella erään nuoren herran kanssa joka oli treenannut nyrkkeilyä melko kovassa seurassa puolisen vuotta erittäin kokeneen valmentajan alaisuudessa ja ei sitä taitoa millään olisi uskonut niin lyhyessä ajassa saavutetuksi.

"Taso ruokkii itseään".
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Kamppailuharjoittelu yksin himassa

#49

Viesti L.K. »

Andy kirjoitti: Tästä on taidettu puhua joskus ennenkin. Mutta olen sitä mieltä että harvinaisia poikkeuslahjakkuuksia lukuunottamatta tuollaisella 2krt/vko treenitahdilla kehittyy vain jotain pari vuotta ja sitten taso alkaa polkea paikoillaan tai kasvaa korkeintaan hyvin hitaasti. Tosissaan treenaava henkilö hyvässä opetuksessa saavuttaa vastaavan tason noin puolessa vuodessa.
En ole sinällään eri mieltä, mutta kuten sanoin, hyvyys on aina suhteellista ja myös varmaan vähän lajikohtaista. Toki "hyvän" ja hyvän ero voi olla sitten jäätävä, mutta taas sen "hyvän" ja taviksen ero samalla tavalla.
Andy kirjoitti: Ja kyllä, olen sitä mieltä että kaikkien kamppailulajien seurat ovat täynnä heikkotasoisia harrastajia. Sanoisin että tyypillisesti treenaajista noin 87% on huonoja tai aivan surkeita, 10% keskinkertaisia, 2,5% hyviä ja 0,5% erinomaisia. Luvut tietysti suuntaa antavia mutta idea selvinnee tuosta.
Aika raaka prosentti, mutta kaipa se riippuu taas mihin/keneen vertaa? Ei tuo silti varmaan sinällään hirveän väärä prosentti ole, varsinkin kun 80-90 prosenttia jengistä lopetaa 1-2v harrastamisen jälkeen..
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Rawson
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 680
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

Kamppailuharjoittelu yksin himassa

#50

Viesti Rawson »

Lasse Candé kirjoitti: Kaksi kertaa viikossa kun ei ole kovin paljon ja joka päivä taas on. Varsinkin jos oletetaan että kotitreenaaja käyttää luovuutta ja näkee vaivaa.
2 krt viikossa treenaamista en kyllä ymmärrä. Tavoitteet eivät voi olla kovin korkealla. Tuolla intensiteetillä on joka treenin alussa vähän hukassa ja joutuu hakemaan tuntumaa. Itse mietin lähinnä, että kannattaako vapaapäiviä pitää lainkaan, vai korvata ne esim. kevyellä omatoimisella tekniikkaharjoittelulla/lihashuollolla tms. Sohvan pohjalle jääminen on tuntunut fiiliksen perusteella kaikkein huonoimmalta vaihtoehdolta.
Purple belt papa power
Kuvake
Mänzy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4951
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Bujinkan Budo Taijutsu, HEMA
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, historiallinen miekkailu (italialainen tyyli)

Kamppailuharjoittelu yksin himassa

#51

Viesti Mänzy »

Rawson kirjoitti:
Lasse Candé kirjoitti: Kaksi kertaa viikossa kun ei ole kovin paljon ja joka päivä taas on. Varsinkin jos oletetaan että kotitreenaaja käyttää luovuutta ja näkee vaivaa.
2 krt viikossa treenaamista en kyllä ymmärrä. Tavoitteet eivät voi olla kovin korkealla. Tuolla intensiteetillä on joka treenin alussa vähän hukassa ja joutuu hakemaan tuntumaa. Itse mietin lähinnä, että kannattaako vapaapäiviä pitää lainkaan, vai korvata ne esim. kevyellä omatoimisella tekniikkaharjoittelulla/lihashuollolla tms. Sohvan pohjalle jääminen on tuntunut fiiliksen perusteella kaikkein huonoimmalta vaihtoehdolta.
Kaksi kertaa viikossa treenaa ns. normaali keskivertoharjoittelija. Kaikki eivät treenaa kisatakseen, kisalajia tai ylipäänsä lajia, josta järjestettäisiin useammat treenit viikossa.
Mikko Mänttäri

In the game of thrones you win, fanat ad patolg, or you die.
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Kamppailuharjoittelu yksin himassa

#52

Viesti DeusVult »

Mänzy kirjoitti:
Rawson kirjoitti:
Lasse Candé kirjoitti: Kaksi kertaa viikossa kun ei ole kovin paljon ja joka päivä taas on. Varsinkin jos oletetaan että kotitreenaaja käyttää luovuutta ja näkee vaivaa.
2 krt viikossa treenaamista en kyllä ymmärrä. Tavoitteet eivät voi olla kovin korkealla. Tuolla intensiteetillä on joka treenin alussa vähän hukassa ja joutuu hakemaan tuntumaa. Itse mietin lähinnä, että kannattaako vapaapäiviä pitää lainkaan, vai korvata ne esim. kevyellä omatoimisella tekniikkaharjoittelulla/lihashuollolla tms. Sohvan pohjalle jääminen on tuntunut fiiliksen perusteella kaikkein huonoimmalta vaihtoehdolta.
Kaksi kertaa viikossa treenaa ns. normaali keskivertoharjoittelija. Kaikki eivät treenaa kisatakseen, kisalajia tai ylipäänsä lajia, josta järjestettäisiin useammat treenit viikossa.
Siinä on ratkaiseva ero, että tuleeko henkilö niihin kahteen viikkotreeniin ikäänkuin ryhmäliikuntatunnille, jättäen niin sanotusti aivonsa narikkaan tulleessaan eikä uhraa touhulle juurikaan ajatuksia ennen, jälkeen, tai oikeastaan edes treenien aikana, VAI "kelaako" hän näitä asioita myös treeniajan ulkopuolella, käy läpi liikeratoja, miettii tekniikoita, tekee sooloharjoituksia jne. Ensimmäisessä tapauksessa ei tosiaan kyllä paljoa kehity, jälkimmäisessä sen sijaan ihan hyvinkin.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Kamppailuharjoittelu yksin himassa

#53

Viesti Lasse Candé »

(Kertaus: Minä sitä mieltä että kotona optimoidusti vaikka joka päivä paremmin kuin salilla kaksi kertaa viikossa.)
L.K. kirjoitti: Ok. Itse olen vahvasti eri mieltä, mutta mielipiteitähän on monia ja mikään niistä ei varmaan ole sen oikeampi tai väärempi. Kuten myös totesin, eri lajeissa tuo onnistuu varmasti eri tavalla.

Tuohon 2krt/vko väitteeseen. Tiedän monia tyyppejä, ketkä treenaa käytännössä lajia 2krt vko ja ovat kyllä minusta ihan hyviä. Tietty hyvyys on aina moninainen mittari ja esim kamppailu-urheilussa tuollaisella treenimääärällä ei varmasti pärjää kisoissa tms.

Kuitenkin laatu, opetuksen taso, intesiteetti, henkilö itsessään yms. ratkaisee paljon ja tässäki kyllä se laatu korvaa määrän. Ei pelkät toistot. Tietenkin 2krt/vko tahdila menee paljon pitempi aika tietyn tason saavuttamiseen versus vaikka 4-5krt/vko jos ei nyt ihan torsposta puhuta.

Lisäksi veikkaisin, että suhteessa suuri osa Suomen harrastjista treenaa tuon 2krt/vkossa keskimäärin, puhutaan siis lajitreenistä, ei oheistreeneistä tms. Onko tästä pääteltävissä että Suomessa on erittäin paljon surkeita harrastajia? Nyt en puhu siis kilparyhmissä/vast. olevsita vaan normaaleista harrastajista.
Siis laskitko vertauksessasi mukaan myös oheistreenin jota tämä kaksi kertaa viikossa salilla treenaava saakin sitten tehdä mielinmäärin? Itse pystyisin pelkällä oheistreenillä ylläpitämään tiettyä tasoa vain pienellä taantumalla joka olisi hyvin nopeasti korjattavissa. Jos siis oheistreeniä on vaikkapa jalannostot ja heilautukset, jotka eivät suinkaan ole potkuharjoittelua, käsien pyörittelyt, jotka eivät suinkaan ole lyöntiharjoittelua jne jne.

Koko oheisharjoittelu-lajiharjoittelu -asetelma on monien kamppailulajien suhteen täysin keinotekoinen. Se sopinee oikeastaan vain tekniikaltaan tarkasti rajattuun urheiluun. Omasta harjoittelustani ainakin voin sanoa että kenenkään on mahdotonta sanoa missä menee raja.


Tietenkään siis vertailutyyppi ei saa oheisharjoitella kahden salikertansa lisäksi yhtään. Eihän sellaisessa vertauksessa ole mitään järkeä että toinen saa melkeinpä tehdä samat mutta lisäksi enemmän jotakin muuta valmennuksessa pareineen jne.
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Kamppailuharjoittelu yksin himassa

#54

Viesti L.K. »

Jos nyt viittaat siihen aiempaan vertaukseen niin kyllä, 2 lajitreeniä viikossa ohjatusti ja jos jotai oheistreeniä sitten tekee nin kyse puhtaasti kuntotyylisestä (lenkkejä yms.).

Se nyt lienee aika harvinaista, että aktiivnen ja "innokas" harrastaja kävisi vain 2krt vkossa lajin parissa eikä muuten mitenkään kuntoilisi?

Siltikin, jopa ehkä tuolla vain 2krt lajia ja ei muuta versus toi sun kotitreeni esitys. Olisin taipuvainen että lajin ohjatuissa treeneissä tää 2krt vkossa pärjäisi paremmin.

Miä haluan niimittän edellen nähdä esim sen kaverin joka vuoden kotona treenattuaan yksin kepittää vaikka sparrissa ton vuoden 2krt vkossa ohjatusti treenanneen kaverin. Jos siis puhutaan taustoiltaan samanlaisista kavereista.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 93841
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Kamppailuharjoittelu yksin himassa

#55

Viesti Mika »

L.K. kirjoitti: Miä haluan niimittän edellen nähdä esim sen kaverin joka vuoden kotona treenattuaan yksin kepittää vaikka sparrissa ton vuoden 2krt vkossa ohjatusti treenanneen kaverin. Jos siis puhutaan taustoiltaan samanlaisista kavereista.
Näinhän se ihan väkisinkin on. Aina on tietysti poikkeuksia. Mutta toisaalta en ole lainkaan varma, millaiset nämä teidän speksinne nyt oikeasti ovat.

Oli miten oli, suosittelisin aloittelijoille ohjatuissa harjoituksissa käymistä ihan niin kauan, että itse tietää pystyvänsä harjoittelemaan hyödyllisesti ja oikein kotioloissakin. Aina se ei ole mahdollista, mutta silloin on hyvä pyytää apua joltakulta oman lajin opettajalta tai valmentajalta (tai vähintään edes täältä).
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Kamppailuharjoittelu yksin himassa

#56

Viesti Lasse Candé »

Joo, no kun ne speksit näköjään ovat vähän leijailemassa siellä täällä. L.K. niin sanotusti tinkii.
Mutta siinähän tinkii, koska liian halvalla en myy. :D
Ei kai siinä olisi järkeäkään antaa maalitolppien siirtyä siihen kohtaan missä en enää olisi oikeassa, kun kerran väitteellä lähdin liikkeelle.

Lopultahan pointtini on tietenkin se että vaikka kotitreeni ei olekaan optimaalista, sen mahdollisuudet ovat suuremmat kuin monet kuvittelevat. Tämänkaltaiset lausahdukset sitten tuntuvat tulkinnoissa monen toiston ja tarkennuksenkin jälkeen taipuvan muotoon:
Metodi nimeltä "Pelkkä kotiharjoittelu" on kaikista tehokkain.
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Kamppailuharjoittelu yksin himassa

#57

Viesti L.K. »

Itse en ole kiistämässä tai kiistä, etteikö kotiharjoittelusta hyötyä ole. Kaikki treeni versus ei mitään on lähes aina hyvä. Oheistreeninä erittäin bueno ja peukutan sometermiä käyttääkseni.

Jos vahtoehtona on kuitenin käydä ohjatuissa treeneissä (ellei nämä nyt sitten ole aivan jotain sutta ja sekundaa) niin minusta olisi hyvä panostaa niihin ensisijaisesti, varsinkin jos aika kortilla. Kotitreeniä sitten päälle sen mitä pystyy.

Se, että tietoisesti valitsee vain kotitreenin ohjattujen sijaan, sitä en ihan ymmärrä mutta ehkä jossain elämäntilanteessa tämä jollekin on ihan luontainen ja hyvä valinta eikä siinä silloin mitään, kukin tyylillään.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 63 kurkkijaa