Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Vasen vai oikea?

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa

Kumpi kätinen olet?

Vasen
42
17%
Oikea
209
83%
 
Ääniä yhteensä: 251

kaik
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1904
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Vasen vai oikea?

#1

Viesti kaik »

Eli äänestys kumpi kätinen olet? Ja vaikuttaako mitenkään erikoisesti ottelutyyliisi. Entä vastustajan kätisyys?

Itse en muista että olisin otellut vasenkätistä vastaan, vaikka mistäpä sitä aina tietää.. Muutoin veikkaisin että ainakaan alemmilla vöillä ei kätisyydellä ole väliä otteluissa. Molemmat kyljet edellä osaan otella, vaikka toki oikea puoli on parempi.

Muutoinkin kuin ottelullisesti olen hyvin oikeakätinen. Vasemmalla kädellä kirjoittaminen sujuu heikommin kuin oikealla ala-asteella. :lol:
Kai Koivisto
"Ei ole ongelmia, on vain haasteita."
Kuvake
bob
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1145
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Nummela

#2

Viesti bob »

Judossa muistan, että vasenkätistä vastaan oli jokseenkin omituista otella, itte kyllä käytän (yritän käyttää) monesti vasuriotteita ja -tekniikoita monipuolisuuden takia.
Kimura No Mae Ni Kimura Nashi. Kimura No Ato Ni Kimura Nashi.

"Yeah, it's my life. But at least it's half over." - Al Bundy
Kuvake
kenttiensankari
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 5265
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Wroclaw
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Thainyrkkeily, Vapaaottelu, BJJ, Karate

#3

Viesti kenttiensankari »

Olen oikeakätinen, joten otteluasentoni on vasen käsi edessä. Vasureita vastaan on hieman erilainen otella, joskaan ei nyt ihan järkyttävän erilaista. Lähinnä alapotkuissa tulee muutosta, kun voi paukutella etujalan alapotkua melko helposti.
"Tärkeintä ei ole voitto, vaan jalo kilpa" - Eräs häviäjä
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 18957
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#4

Viesti Andy »

Olen ottanut yhden matsin vasurin kanssa. En tajunnut,että kaveri on vasuri ennen kuin valmentaja sanoi siitä erätauolla. Silloin ei ollut ongelmia, mutta kyllä vasurilla on aina tietty etu. Toisaalta siitä on haittaakin, koska etujalka sekä vatsa ovat kovien takajalan kiertopotkujen ulottuvilla paremmin ja lisäksi maksan puoli on edessä.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3303
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

#5

Viesti sinappi »

Olen oikeakätinen, mutta minusta tuntuu luontevalta otella kumpivain käsi edessä, johtuen taekwondo taustasta. Olen sparraillut vasureiden kanssa, mutten muista sen tuntuneen mitenkään oudolta.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 93926
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#6

Viesti Mika »

Tang Langissa ollaan usein vahvempi puoli edessä. Tämä johtuu hyökkäysstrategiasta. Puolta voi toki vaihtaa ja kaksipuolisuus noin yleisellä tasolla onkin hyvä asia. Ainakin perusasiat on hyvä osata molemmin puolin, erikoistuminen on sitten eri asia.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane

#7

Viesti Polvi »

Olen vasuri. Otteluasennossa mulla on kuitenkin vasuri edessä, sillä olen vastaavasti oikeajalkainen ja tkd-aikoina tuli oteltua vasen puoli edessä.

Arkielämässä teen monia asioita oikealla kädellä, mm tietokoneen hiirtä tulee käytettyä pelkästään oikealla. Vasurilla en osaa "hiireillä" ollenkaan. Tottumiskysymyksiä.
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 18957
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#8

Viesti Andy »

Andy kirjoitti: Toisaalta siitä on haittaakin, koska etujalka sekä vatsa ovat kovien takajalan kiertopotkujen ulottuvilla paremmin ...
No hyvä minä. Ehkäpä ne oikeakätisen jalka ja vatsa ovat aivan samoin vasurin ulottuvilla.

Joka tapauksessa matsista tulee tavallaan avoimempaa ja osumia enemmän.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 19110
Lauteille: Helmikuu 2005

#9

Viesti Jussi Häkkinen »

Oikeakätinen (tosin ambidekstraatiota havaittavissa erinäisestä hauskasta jutusta johtuen). "Ottelupuoli" kumpi tahansa, enpä ihan heittämällä osaa sanoa, kumpi edellä ottelen mieluummin, jos pitää puoli ehdottomasti valita. Mahdollisesti oikea puoli edellä.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

#10

Viesti sivarinlötkö »

"Väärän" puolen harjoittaminen parantaa oikeankin puolen suoritusta...
Kuvake
Tohtori Krabola
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 8116
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki, Finland

#11

Viesti Tohtori Krabola »

Vasenkätinen, vasen kylki edellä on jotenkin luontevampaa työskennellä. En onneksi ole ihan umpivasuri, on tullut harjoitettua myös sitä "väärää" puolta.
Turkka Tervonen

"Nykyisin saa olla vasenkätinenkin ilman syyttelyä ja poispakottamista, se on hyvä kehityssuunta kyllä." Tuomas Kyrö
TKDman
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 64
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: Jossain

#12

Viesti TKDman »

Vasuri oon, mutta otteluasennossa käytän kumpaakin puolta (kummatkin puolet yhtä hyvät)
[smilie=ppsmilie.gif] TKD [smilie=ppsmilie.gif]
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#13

Viesti Mjölnir »

Oikeakätinen.

Mutta ollakseni hyvä opettaja, olen opetellut tekemään mm kaikki asejutut vasurin puolelta. Varsinkin pistoolin käsittely on vasenkätisille vähän erilaista, eli täytyy opettaa täysin erilaisia käsittelytekniikoita. RK on helppo, TAK samoin, haulikossa varmistin aiheuttais vähän päänvaivaa, mutta en muutenkaan juuri varmistimia käytä. Pistoolissa lippaan ja luistin vapauttimen käsittely vaatii erilaisia käsittelytekniikoita.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Julius
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 269
Lauteille: Lokakuu 2005
Paikkakunta: Espoo

#14

Viesti Julius »

Polvi kirjoitti: Arkielämässä teen monia asioita oikealla kädellä, mm tietokoneen hiirtä tulee käytettyä pelkästään oikealla. Vasurilla en osaa "hiireillä" ollenkaan. Tottumiskysymyksiä.
Oikea kätinen ja hiirtä tulee duunissa käytettyä sekä vas. että oikella kädellä. Alku oli kyllä vasurilla yhtä juhlaa, eli ei oikein sujunut alussa, mutta päivän parin päästä melko hyvin sujui hiirellä napsuttelu ym.
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#15

Viesti Paappa »

Voimakkaasti oikeakätinen, mikä tarkoittaa sitä että mieluummin otan vasen kylki edellä. Vasen silmä näkee huonommin, jalat ei toimi oikea kylki edellä. Toisaalta jos ase tulee käteen niin sitten ei ole mitään ongelmaa mennä oikea puoli edessä. :?
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 95 kurkkijaa