Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kaunein/hienoin ase

Keskustelua aseista, asetekniikoista ja aseilla harjoittelusta

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Kuhmu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 2558
Lauteille: Toukokuu 2005

Kaunein/hienoin ase

#511

Viesti Kuhmu »

Kari Aittomäki kirjoitti: Aika kumma kulma tossa kirvehenterässä.
Mitäsmallia kalttain hän on?

Tällasta aikanansa etsiskelin vaan vastaantulleet oli niin feikkejä etten..
Kuva
Spanskien navaja, 41 cm.
Tolla ois kyllä nasta avata... kaikkia juttuja niinku kirjekuoria ja jauhelihapaketteja.

Se on kiva se aukasu/lukitus-ääniki. Krak-krak-it.

http://www.spaincenter.org/b2b/cuchillo ... bacete.htm" onclick="window.open(this.href);return false; vaikutti mielenkiintoiselta,luulen,että uppoo sulle. linkkejä tuntui olevan myös jos jonkun suunnan kädentaitoihin
”You must enjoy this”.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 90
Viestit: 16110
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Kaunein/hienoin ase

#512

Viesti Kari Aittomäki »

Kitoosta.
Juu, tiesin ton tapparan tanskanmallin mutta tuo kulma on mun mielestä korostettu?
Viittaa vankasti viiltävään lyöntiin, kenties jopa haarniskan läpi yläkautta joten miksei vartta ole vahvistettu?
Tietääkseni nordmannit näin tekivät ihan raudoituksin... oon nähny jotain kuvia.
Lisäksi, oon itte katkonu kirveenvarsia. Poikasena kun aloin riskistyä ja tuli tarpeelliseks vähä temmeltää.
Jolloin Äijä teki mulle kokometallisen kirveen, mulla on se yhä.

Kuhmu, kiitti linkistä.
Mä olen tosiaan päässyu käpisteleen sekä navajaa että cuchilloa että joitain muita teriä joitten nimiä en enään muista..
Toisenlaista puukkokulttuuria.
Keveitä, ilmavia, helposti kannettavia ja esteettisesti..
Semmosia eteläisiä.

Ei mun juttu lopultakaan koska mun tyyli on ruhjoa.
Mutta mukava tuttavuus ja kateudenkohde.
Jotta olisinpa noin tyylikäs.
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 84
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Kaunein/hienoin ase

#513

Viesti DeusVult »

Kari Aittomäki kirjoitti: Kitoosta.
Juu, tiesin ton tapparan tanskanmallin mutta tuo kulma on mun mielestä korostettu?
Viittaa vankasti viiltävään lyöntiin, kenties jopa haarniskan läpi yläkautta joten miksei vartta ole vahvistettu?
Tietääkseni nordmannit näin tekivät ihan raudoituksin... oon nähny jotain kuvia.
Lisäksi, oon itte katkonu kirveenvarsia. Poikasena kun aloin riskistyä ja tuli tarpeelliseks vähä temmeltää.
Noita on tolta aikakaudelta paljon hieman toisistaan eroavia teränmuotoja:

Kuva
Kuva Museum of Londonista, tuossa tuo kolmas vasemmalta on suunnilleen saman mallinen kuin tuo paapan postaama repro. (kuvassa varret ovat uusia) Siinä se terän kulma (varteen nähden) kyllä tekee siitä lyönnistä hivenen viiltävän, mutta se tärkein innovaatio lienee se terävä yläkulma, joka mahdollistaa repivät pistot lähietäisyydeltä.

Viikinkiajalla ei haarniskoita juuri käytetty; ketjupanssari edusti sitä teknologian kuuminta kärkeä, ja ne olivat hyvin kalliita - niitä todennäköisesti oli käytössä ainoastaan "hyvinvarustelluilla" palkkasotureilla ja aatelisilla (sekä niillä jotka olivat onnistuneet pöllimään sellaisen jostain... ;)) . Myöskään siihen aikaan ei varsia vahvistettu -ainakaan raudoituksin - se on enemmän myöhäiskeskiajan juttu.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
MarkoS
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 307
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: Turku

Kaunein/hienoin ase

#514

Viesti MarkoS »

Petersenin typologiassa tuo 'vino' terämalli on M. Huomattavaa on myöskin se ettei noissa kirveissä terän halkileikkaus ole kiilamainen niinkuin puun halkomiseen tarkoitetuissa vaan allaolevan mukainen ohut:

Kuva
Vor Nach Schwech Stärke Indeβ|Fühlen
+C:A:F:A+
Kuvake
Risto R
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 52
Viestit: 3062
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Joensuu

Kaunein/hienoin ase

#515

Viesti Risto R »

Niinpä ja näin ollen painokin on pienempi mitä äkkiseltään sivusta katsottuna näyttäisi. Yleensäkin tuo profiili on hyvä tapa karkeajaotella kirveitä käyttötarkoituksiinsa. Kauniita ne kyllä on..
Joensuun historiallisen miekkailun seura
"I [sword] am Royal, enforce justice, propagate goodness and destroy evil." -Fiore dei Liberi, 1409

Liity etupotkijaksi!
Kuvake
Waelceasig
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 559
Lauteille: Syyskuu 2007
Paikkakunta: Keuruu

Kaunein/hienoin ase

#516

Viesti Waelceasig »

Liittyen aiemmin tässä ketjussa käytyyn keskusteluun Suontaan miekasta, minun makuuni säädelty ja kohta miltei maksettukin ( :smt003 ) versio:

Kuva

Laitan lisää kuvia, sitten kun saan tämän perintöesineeksikin menevän ihanuuden käsiini asti. En vain malttanut olla hehkuttamatta... Kuvat siis sepän ottamia, tekijä on Rob Miller: http://www.castlekeep.co.uk/.
Täysikasvuinen ritari oli keskiajan sosioekologiassa ravintoketjun huipulla. Ritarien pahimpia vihollisia olivatkin pienet nisäkkäät, jotka söivät ritarien munat ja poikaset. Hikipedia: Ritari
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 127
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Kaunein/hienoin ase

#517

Viesti Paappa »

Waelceasig kirjoitti: Liittyen aiemmin tässä ketjussa käytyyn keskusteluun Suontaan miekasta, minun makuuni säädelty ja kohta miltei maksettukin ( :smt003 ) versio:

Kuva

Laitan lisää kuvia, sitten kun saan tämän perintöesineeksikin menevän ihanuuden käsiini asti. En vain malttanut olla hehkuttamatta... Kuvat siis sepän ottamia, tekijä on Rob Miller: http://www.castlekeep.co.uk/.
:o Jumpe! Onnittelut!
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 127
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Kaunein/hienoin ase

#518

Viesti Paappa »

Olisipa hauska tietää mitä säätöjä olet halunnut tehtäväksi tuohon miekkaan. Oliko esim. terän suhteen sinulla toivomuksia?

Tuota ei käytettäne sitten harjoitusvälineenä :smt003
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Mänzy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 4956
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Bujinkan Budo Taijutsu, HEMA
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, historiallinen miekkailu (italialainen tyyli)

Kaunein/hienoin ase

#519

Viesti Mänzy »

On se päheä! :o Kelpaisi kyllä minullekin. :D

Otitko jopa tuommoisen kuvioon taotun terän?
Mikko Mänttäri

In the game of thrones you win, fanat ad patolg, or you die.
Kuvake
Waelceasig
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 559
Lauteille: Syyskuu 2007
Paikkakunta: Keuruu

Kaunein/hienoin ase

#520

Viesti Waelceasig »

Paappa kirjoitti: Olisipa hauska tietää mitä säätöjä olet halunnut tehtäväksi tuohon miekkaan. Oliko esim. terän suhteen sinulla toivomuksia?

Tuota ei käytettäne sitten harjoitusvälineenä :smt003
Toivomus oli terävä, kahva terästä ja tumma kourain. Mitat ovat alkuperäisen mittojen mukaan hahmotellut, terän pituuttahan emme voi tosin tarkasti tietää.

Jukkalle on jo esitetty pyyntö, että toisi tatamia sieltä teidän salilta kun tulee nyt lauantaina seminaariin. :smt003
Mänzy kirjoitti: On se päheä! :o Kelpaisi kyllä minullekin. :D

Otitko jopa tuommoisen kuvioon taotun terän?
En, siihen ei vielä valitettavasti ole varaa. Ehkä sitten joskus... :) Se sitten pienen prinsessan perinnöksi! ;)
Täysikasvuinen ritari oli keskiajan sosioekologiassa ravintoketjun huipulla. Ritarien pahimpia vihollisia olivatkin pienet nisäkkäät, jotka söivät ritarien munat ja poikaset. Hikipedia: Ritari
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 84
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Kaunein/hienoin ase

#521

Viesti DeusVult »

Waelceasig kirjoitti: Toivomus oli terävä, kahva terästä ja tumma kourain. Mitat ovat alkuperäisen mittojen mukaan hahmotellut, terän pituuttahan emme voi tosin tarkasti tietää.
Varför inte? Eikös se ole käytännössä kokonaisena tuolla museossa?


Eräs brittiläinen puolituttu tuolta castle keepistä hommasi tällasen vekottimen tossa joku aika sitten:


Kuva
Kyseessä joku 1500-luvun vehjes, basket-hiltin esiaste. Ilmeisesti jonkin verran päälle tontun joutui tuosta pulittamaan. Teknisesti hienohan se on, ei siitä mihinkään pääse, vaikka ei kyllä allekirjoittanutta puhuttele yhtään.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
MarkoS
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 307
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: Turku

Kaunein/hienoin ase

#522

Viesti MarkoS »

Waelceasig kirjoitti: Kuvat siis sepän ottamia, tekijä on Rob Miller: http://www.castlekeep.co.uk/.
Pitikö tuokin sitten ulkomailta asti hankkia. Pöh. :?

Onhan se hieno, on, mutta samaan olisi pystynyt muutama suomalainenkin :p
Vor Nach Schwech Stärke Indeβ|Fühlen
+C:A:F:A+
Kuvake
Waelceasig
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 559
Lauteille: Syyskuu 2007
Paikkakunta: Keuruu

Kaunein/hienoin ase

#523

Viesti Waelceasig »

DeusVult kirjoitti: Varför inte? Eikös se ole käytännössä kokonaisena tuolla museossa?
On toki, mutta luonnollisesti terä ei ole "ihan" siinä kunnossa kuin se on parhaimpina päivinään ollut. Siinä suhteessa tarkkaa alkuperäistä mittaa (onko se ollut sitä edes maahan mennessään?) on melko haasteellista lähteä varmuudella arvailemaan.
MarkoS kirjoitti:
Waelceasig kirjoitti: Kuvat siis sepän ottamia, tekijä on Rob Miller: http://www.castlekeep.co.uk/.
Pitikö tuokin sitten ulkomailta asti hankkia. Pöh. :?

Onhan se hieno, on, mutta samaan olisi pystynyt muutama suomalainenkin :p
Juu, varmasti pystyy. Minulla vaan oli syyni, miksi nimenomaan Skotlannista. Mm. sukujuuret sekä omaan maailmankatsomukseeni liittyvät syyt. Yksi hyvä syy oli se kuuluisa MUTU. :smt003 Voi tietty olla, että petyn karvaasti kun ensikertaa kohtaan tuon fyysisesti mutta keskustellaan siitä sitten tarkemmin, kunhan tosiaan miekka saapuu Suomeen.
Täysikasvuinen ritari oli keskiajan sosioekologiassa ravintoketjun huipulla. Ritarien pahimpia vihollisia olivatkin pienet nisäkkäät, jotka söivät ritarien munat ja poikaset. Hikipedia: Ritari
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 127
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Kaunein/hienoin ase

#524

Viesti Paappa »

Viimeinkin arkiesine, jota on oikeasti suunniteltu myös itsepuolustukseen. Käyttöohjeita voi katsoa I.33 - manuaalista.
http://www.thefunctionkey.com/2009/01/s ... ightstand/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuva
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Nico Koskeva
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1439
Lauteille: Huhtikuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Kaunein/hienoin ase

#525

Viesti Nico Koskeva »

Kyllä siinä Katanassa on jotain niin yksinkertaisen kaunista.
Gotta love it!
Kwan Nyom Hapkido, 7. Kup
Treenipäiväkirja
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 58 kurkkijaa